2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
بخشش عامل 2 جنایت بعد از 16 سال

بخشش عامل 2 جنایت بعد از 16 سال

اعدامی نجات‌یافته16 سال را به اتهام قتل 2 نفر در زندان مرودشت به‌سر می‌برد.

دوات آنلاین-مرد اعدامی که 16 سال به خاطر دو جنایت در زندان مرودشت بود، با تلاش واحد صلح و سازش شورای حل اختلاف این شهر بخشیده شد. پس از بخشش اولیای دم مقتولان، مرد اعدامی آزاد شد.

 

به گزارش جام‌جم، 15 خرداد 82 وقوع دو فقره قتل عمد در یکی از روستاهای شهرستان مرودشت استان فارس به پلیس گزارش شد. ماموران با حضور در روستایی که جنایت رخ داده بود دریافتند دو مرد به نام‌های حبیب و حجت که ساکنان روستا بودند براثر گلوله با سلاح شکاری زخمی شده و در بیمارستان فوت شده‌اند.

 

تحقیقات پلیس جنایی از خانواده مقتولان و دیگر شاهدان ماجرا در روستا معلوم شد که آنها با محمد 26 ساله که هم‌روستایی‌شان بوده اختلاف و درگیری شده و از سوی او به قتل رسیده‌اند.

 

 متهم تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و مدتی بعد از قتل‌ها بازداشت شد. او درجریان تحقیقات قضایی- پلیسی به قتل دو هم‌روستایی‌اش اعتراف کرد و گفت: من و آن دو نفر با هم اختلاف‌‌هایی در روستا داشتیم که آن روز دوباره دعوایمان شد و با شدت این درگیری عصبانی شدم و در جریان این دعوا با سلاح شکاری که از خانه آورده بودم به سمتشان تیراندازی کردم و متواری شدم. چند ساعت بعد متوجه مرگ دو هم‌روستایی ام شدم. من قصد قتل نداشتم و پشیمانم.

 

 او بعد از بازسازی صحنه قتل روانه زندان شد.مرد متهم به قتل در شعبه 103 دادگاه جزایی محاکمه شد و این بارهم از جنایت‌ها ابراز پشیمانی کرد. با توجه به این‌که خانواده دو مقتول برایش قصاص خواستند قضات دادگاه به اوحکم دو بار قصاص دادند. این حکم در دیوان عالی کشور تایید و به واحد اجرای احکام دادگستری مرودشت ارسال شد .

 

خانواده اعدامی برای جلب رضایت خانواده‌های مقتولان خیلی تلاش کردند که بی‌فایده بود و موفق به جلب رضایت نشدند. اعدامی جوان هر روز کابوس مرگ می‌دید و شب و روزش شده بود به این فکرکند که حکم قصاص او چه زمانی اجرا می‌شود. همه امیدهایش را از دست رفته می‌دید. هر بار که خانواده‌اش برای ملاقات با او به زندان می‌آمدند گمان می‌کرد که شاید این آخرین دیدارشان باشد و به پهنای صورت اشک می‌ریخت.

 

16 سال بعد از زندانی شدنش، گرد پیری بر روی و موهایش نشسته و پا به 42 سالگی گذاشته بود. همین چند روز پیش بود که جوان اعدامی، بعد از 16 سال پای چوبه دار رفت و قرار بود که به دار مجازات آویخته شود که سرانجام تلاش‌های دوساله قاضی و کارکنان واحد صلح و سازش شعبه 14 شورای حل اختلاف شهرستان مرودشت به نتیجه رسید و توانستند رضایت دو خانواده را جلب کنند و محمد توانست بعد از 16 سال از کابوس مرگ نجات یابد و بخشیده شود. او از زندان آزاد شده و فصل جدیدی در زندگی‌اش باز شده است.

 

دو سال تلاش برای بخشش

حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس و رئیس شوراهای حل اختلاف استان در این باره به جام‌جم گفت: اعدامی نجات‌یافته16 سال را در زندان مرودشت به‌سر می‌برد. از زمانی که او در زندان بود خانواده‌اش بارها به گفت‌وگو با خانواده دو مقتول پرداختند اما آنها حاضر به مصالحه وگذشت نبودند. در این سال‌ها خانواده متهم پرونده افراد بسیاری را از خانواده، اقوام، هم‌روستایی‌ها و افراد دیگری را برای میانجیگری نزد خانواده هر دو مقتول فرستاده بودند که موفق نشدند.

 

وی افزود: پرونده این جنایت از دو سال پیش به واحد صلح و سازش شعبه 14 شورای حل اختلاف شهرستان مرودشت ارسال شد و از آن موقع باتوجه به این‌که مشخص شده بود مرد اعدامی در زندان رفتارش مناسب بود و در این سال‌ها از قتل‌ها ندامت کرده و دو جزء قرآن را حفظ شده بود. همچنین مرد اعدامی به ساخت تابلوهای قرآنی رو آورده و مشخص شده بود از کار خود پشیمان است.

 

 موسوی ادامه داد: در این دو سال من و همکارانم در شورای حل اختلاف به‌ویژه شعبه 14شورای حل اختلاف ده جلسه برای صلح وسازش برگزار کردیم. در آخرین جلسه، مرد اعدامی با خانواده مقتولان رو‌به‌رو شد. ابراز پشیمانی کرد و حتی به دست و پای آنها افتاد و طلب بخشش کرد. بعد از پایان یافتن دهمین جلسه صلح و سازش در شورای حل اختلاف توانستیم سرانجام رضایت هردو خانواده را جلب کنیم و به این ترتیب مرد اعدامی بعد از 16 سال بخشیده شد. او حالا بعد از این بخشش و با توجه به این که 16 سال در زندان بود، آزاد شده است.

 

 وی گفت: شوراهای حل اختلاف مرودشت و استان فارس در زمینه صلح و سازش فعالیت زیادی دارند و این جلسات فقط در زمینه جلب رضایت از خانواده‌های مقتولان نیست بلکه در زمینه رضایت از شاکیان پرونده‌های جرایم مالی برای آزادی این زندانیان نیز برگزار می‌شود. در واحد صلح و سازش که برای جلب رضایت‌ها انجام می‌گیرد، از همه اقشار از جمله هموطنان آشوری، کلیمی و .... حضور داشته و همکاری لازم را با قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف دارند.

 

 موسو ی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه اخیر امسال به کمک همکارانمان در واحد صلح و سازش شوراهای حل اختلاف موفق به جلب رضایت در 31 پرونده  قتل شدیم. در پنج سال اخیر واحدهای صلح و سازش شورای حل اختلاف استان فارس رتبه نخست در کشور از بابت صلح و سازش در پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده است.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.