2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقدی بر سریال از سرنوشت ؛داستانی مشابه بچه مهندس

نقدی بر سریال از سرنوشت ؛داستانی مشابه بچه مهندس

سریال از سرنوشت شباهت های زیادی به سریال بچه مهندس دارد. هر دو سریال داستان زندگی کودکان بی‌سرپرست را سوژه قرار داده‌اند و از نظر برخی جزییات نیز مشابه هستند.

دوات آنلاین-قصه سریال  از سرنوشت به کارگردانی محمدرضا خردمندان که در میانه پخش آن از شبکه ۲ قرارداریم، در بعضی جزئیات و اتفاقات شبیه سریال بچه مهندس ساخته علی غفاری دیگر ساخته شبکه ۲ است و این مجموعه را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند. خراسان، هفت شباهت این دو سریال را بررسی کرده است.

 

محوریت 2 کودک بی‌سرپرست

اصلی‌ترین شباهت این دو سریال که قصه حول محور آن می‌چرخد، ارتباط صمیمانه و وابستگی میان دو کودک بی‌سرپرست است که در کنار یکدیگر در پرورشگاه زندگی می‌کنند. این رابطه در سریال «بچه مهندس» بین دو کاراکتر «جواد» و «مژگان» برقرار بود و حالا آن رابطه خوب در سریال از سرنوشت بین دو شخصیت سهراب و دوست او هاشم برقرار است.

 

ترک پرورشگاه و جدایی

در سریال از سرنوشت، شخصیت سهراب توسط خانواده‌ای به سرپرستی گرفته شد و میان او و دوست صمیمی‌اش هاشم جدایی افتاد. در «بچه مهندس» هم، زن و شوهری «مژگان» را به سرپرستی گرفتند و باعث شدند از «جواد» دور شود. لحظه‌ غم‌انگیزی که «سهراب» همراه والدینش، خانه‌ای را که در آن بزرگ شده بود ترک می‌کرد، یادآور جدایی «جواد» و «مژگان» بود.

عکس سریال از سرنوشت

پناهگاهی مثل یخچال و کمد

در سریال «بچه مهندس»، «جواد» و «مژگان» هنگام بازی از یخچال خراب و از کار افتاده‌ای که در پرورشگاه بود، استفاده می‌کردند اما بعدها این یخچال برای آن‌ها به پناهگاهی هنگام ناراحتی و قهر آن‌ها تبدیل شد. در سریال «از سرنوشت» هم، «هاشم» پس از رفتن «سهراب»، با ناراحتی به یکی از کمدهای اتاقشان پناه برد، کمدی که قبلا چند بار به صورت اتفاقی در آن گیر کرده بود.

 

حضور یک دختر

شباهت دیگر، مربوط به حضور یک دختر در زندگی شخصیت اصلی داستان است، منتها با این تفاوت که در سریال «بچه مهندس»، «مژگان» از ابتدا در پرورشگاه کنار «جواد» حضور داشت اما در سریال «از سرنوشت»، دختری به نام «آرزو» که در واقع خواهرزاده‌ پدرخوانده‌ «سهراب» یا همان دختر عمه اوست، وارد قصه شده و احتمالا در فصل جوانی این کاراکتر هم حضور خواهد داشت.

 

حضور پدر یا مادر واقعی

حضور پدر یا مادر واقعی شخصیت اصلی داستان و زنده بودن او، اتفاق مشترک دیگری است که در هر دو سریال شاهد آن بودیم. در سریال «بچه مهندس»، مادر «جواد» با بازی اندیشه فولادوند زنده بود و دنبال فرزندش می‌گشت، در مجموعه «از سرنوشت» هم پدر «سهراب» با بازی مجید واشقانی در قصه حضور دارد و پس از سال‌ها به فکر پیدا کردن فرزندش افتاده است.

 

زندان؛ علت دوری 2مادر

سرنوشت مادر هر دو شخصیت یعنی «جواد» و «سهراب» هم مشابه یکدیگر است. در سریال «بچه مهندس»، «گلچهره» به اشتباه و با پاپوشی که برای او درست کرده بودند به زندان افتاده و سال‌ها نتوانسته بود پسرش «جواد» را ببیند. در مجموعه «از سرنوشت» هم مادر واقعی‌ «سهراب» به نام «مه‌لقا»، هفت سال در زندان به سر می‌برد و به همین دلیل، به اجبار از فرزندش دور می‌ماند.

 

مرگ مادر قبل از دیدن فرزند

شباهت سرنوشت «گلچهره» و «مه‌لقا» به همین جا ختم نمی‌شود. در مجموعه «بچه مهندس»، شخصیت «گلچهره» طی اتفاقاتی پسرش را پیدا کرد اما لحظاتی قبل از لحظه دیدار با یکدیگر، توسط فردی به نام «وثوق» کشته شد. در سریال «از سرنوشت» هم «مه‌لقا» درست مانند «گلچهره» در حالی که آماده است «سهراب» را ببیند، ناگهان روی زمین افتاد و مرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.