2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
پشت پرده وجود قرص در کیک‌های مشکوک؛ مسئولان چه گفتند

پشت پرده وجود قرص در کیک‌های مشکوک؛ مسئولان چه گفتند

مسئولان در سازمان‌های مختلف از نیروی انتظامی تا وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در حال تحقیق درباره ماجرای کیک‌های مشکوک و وجود قرص داخل آنها هستند.

دوات آنلاین-وجود قرص در کیک‌های بسته بندی شده به موضوعی حساس تبدیل شده و سوالات زیادی را مطرح کرده است.  عکس‌های این کیک‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و این پرسش را به وجود آورده که قرص‌ها چگونه داخل کیک‌ها جاسازی شده‌اند و هدف و انگیزه این کار چیست؟

 

کیک‌های مشکوک در کدام استان‌ها دیده شده است

حسن ضیاءالدین مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به فارس گفت: گزارش‌هایی از استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به ما رسیده که در داخل خوراکی‌ها قرص‌هایی از جمله استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانیتدین بوده و ما این گزارش‌ها را در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کردیم، ضمن اینکه حراست آموزش و پرورش نیز برای پیگیری و هماهنگی در جریان قرار گرفت.

 

شگرد قاچاقچیان برای جا به جایی مواد مخدر

در همین حال سردار محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا به فارس گفت: عکس انتشاریافته مربوط به قرص‌های اکستازی است که از سنوات گذشته نیز به صورت غیرمجاز در بین مصرف‌کنندگان وجود داشته است.

 

او با تأکید بر این مسئله که قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، موادمخدر را قاچاق می‌کنند، درباره کیک‌های کشف‌شده گفت: براساس گزارشات واصله از پلیس مبارزه با موادمخدر هرمزگان از یک دستگاه خودرو نیسان چند عدد کیک حاوی تعداد معدودی قرص بود کشف شد که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس ارسال شد.

 

سردار زاهدیان در پاسخ به پرسشی درباره تصاویری مبنی بر وجود قرص‌ها در محصولات ایرانی، گفت: قاچاقچیان به خاطر جلوگیری از کشف، موادمخدر را در بسته‌های مختلف من‌جمله مواد غذایی جاسازی می‌ کنند، اما باید توجه داشت که محصولات غذایی تولید داخل مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداری دارند و مطمئناً کنترل‌های لازم بر آنها اعلام شده و تاکنون موردی در این راستا نداشته‌ایم.

 

سردار زاهدیان گفت: پلیس به دقت در حال بررسی موضوع است تا چند و چون قضیه آشکار شود؛ بعد از بررسی‌ها نتایج اعلام خواهد شد.

 

قرص‌ها ارتباطی به خط تولید کارخانه‌ها ندارد

در همین حال جهانپور  سخنگوی غذا و دارو به فارس گفت: دو سه هفته است که در یکی دو استان گزارشات پراکنده‌ای واصل شده که بعد از بررسی‌ها مشخص شد تا امروز مواردی که به نظر می‌رسید به تولید و خط تولید برگردد، به سطح تولید مربوط نبوده است.

 

او گفت: تا امروز نمونه‌های واصل‌شده و انبارهایی که نمونه‌برداری شده، حکایت از آن دارد که در سطح تولید و عرضه کلان مشکلی وجود نداشته است.

 

وی گفت: در استان هرمزگان به یک شکلی این موضوع رخ داده و در جنوب سیستان و بلوچستان نوع دیگری بوده و در جنوب کرمان نیز مواردی گزارش شده است.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به این مطلب که محصولات ارزیابی شده مربوط به بیش از 12 شرکت و کارخانه است، تصریح کرد: نکته جالب این است که هیچ کدام از محصولاتی که با مشکل مواجه شده‌اند، تولید این استان‌ها نیست و از سایر استانها ورود پیدا کرده است.

 

محمدحسین عزیزی سرپرست اداره‌کل غذای سازمان غذا و دارو نیز در خصوص توزیع کیک‌هایی که در بین آنها قرص وجود داشته و در مدارس سیستان و بلوچستان مشاهده شده، توضیح داد: پس از انتشار این اخبار در فضای مجازی، تمام فروشگاه‌های حاشیه مدارس مورد بازرسی قرار گرفت و خوشبختانه مورد مشکوکی مشاهده نشد. بازرسی‌ها از کارخانجات تولیدکننده این محصولات نیز نشان می‌دهد این قرص‌ها به هیچ وجه در خط تولید وارد نشده و عده‌ای به قصد تشویش اذهان عمومی اقدام به این کار و توزیع آن در برخی مدارس کرده‌اند.

 

مسمومیت 7 نفر در کرمان با کیک‌های مشکوک

در همین حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مشاهده موارد مشابهی در استان کرمان خبر داد و گفت: طبق اعلام منابع پزشکی و درمانی هفت مورد مسمومیت ناشی از استفاده از این کیک ها در کرمان مشاهده شده است.

 

محمد صابری در این خصوص گفت: تمام مواردی که تا کنون ثبت شده مربوط به شهرستانهای کرمان و بافت بوده است و همه این کودکان نیز پس از درمان های ابتدایی و سلامت کامل ترخیص شده اند.

 

تمام مواردی که تا کنون ثبت شده مربوط به شهرستانهای کرمان و بافت بوده است و همه این کودکان نیز پس از درمان های ابتدایی و سلامت کامل ترخیص شده اند

 

وی گفت: این کودکان دچار مسمومیت های جزیی و خواب آلودگی بودند و هم اکنون در سلامت کامل هستند.

 

وی ادامه داد: از مردم می خواهیم با توجه به مشاهده موارد وجود قرص در کیک و کلوچه ها در مصرف این خوراکی ها نهایت دقت را انجام دهند.

 

صابری بیان کرد: نوع این قرصها هنوز مشخص نیست و در آینده در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

 

وی گفت: ما نمی دانیم این قرص‌ها چگونه داخل این کیک ها قرار گرفته است چون در همه موارد کیک ها باز شده بودند و هیچ موردی که کیک به صورت بسته بندی دست ما رسیده باشد وجود ندارد.

 

وی گفت: این موارد به مراجع قانونی منتقل شده است و مسلما پیگیری‌های لازم انجام می شود.

 

وی برافزایش بازرسی های بهداشتی تاکید کرد و افزود: مردم از استفاده کیک های مشکوک و غیر بهداشتی جدا خودداری کنند.

 

صابری ادامه داد: سه کودک در شهرستان بافت با این مشکل مواجه شدند که به بیمارستان این شهر مراجعه کردند و چهار مورد دیگر در شهر کرمان به بیمارستان افضلی پور مراجعه کرده اند.

 

وی با تاکید بر اینکه مراکز توزیع مواد غذایی باید این گونه خوراکی ها را از توزیع کنندگان قانونی تهیه و در دسترس مصرف کننده قرار دهند گفت: مردم نیز باید مراقبت‌های بهداشتی لازم در این زمینه را انجام دهند.

 

وجود این قرص ها در کیک های کودک به نظر می رسد یکی دیگر از سناریورهای طراحی شده توسط افراد مغرض برای ضربه به ایمنی صنایع غذایی کشور است

 

وجود این قرص ها در کیک های کودک به نظر می رسد یکی دیگر از سناریورهای طراحی شده توسط افراد مغرض برای ضربه به ایمنی صنایع غذایی کشور است که ورود فوری دستگاههای امینتی و برخورد با این اخلال گران امنیت ضروری است.

 

خانواده ها از دستگاههای قضایی و امنیتی می خواهند ضمن شناسایی فوری مسببان این حرکت زشت و عجیب که با سلامت کودکان بازی کرده است این افراد را با برخورد جدی قضایی مواجه کنند.

 

گمانه زنی در خصوص دست داشتن خرابکاران در این اقدام زمانی جدی تر می شود که مدیرکل غذا وزارت بهداشت چند ساعت قبل در گفتگویی جاسازی این کیکها را اقدامی عمدی توصیف کرده است که پس از خروج کیکها از کارخانه انجام شده است و این مسئول گفته است که هدفی جز تشویش اذهان عمومی در پشت این ماجرا نبوده است.

 

محمد حسین عزیزی در این خصوص گفته است تمام مواردی که به ما تحویل داده شده است کیکها باز شده بوده و قرص در آن ها مشاهده شده و در بازرسی ها از کیکهای بسته بندی شده در انبارها چنین مواردی مشاهده نشده است.

 

وی گفته است قرص‌ها و کپسول ها مختلف از جمله آنتی بیوتیک و موارد دیگر بوده اند.

 

وی تاکید کرد: تا کنون در هیچ موردی که پاکت این کیک ها بسته بوده باشد وجود این کیک ها توسط بازرسان وزارت بهداشت مشاهده نشده است.

 

گمانه زنیهای مختلف از سوی دستگاهها انجام شده است اما مردم در حال حاضر منتظر بررسی مراکز امنیتی و پاسخ قطعی در خصوص وجود قرص در کیک ها هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.