2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
دلایل پرکاری مثانه چیست و چه راه‌های درمانی دارد

دلایل پرکاری مثانه چیست و چه راه‌های درمانی دارد

دلایل تکرر ادرار و پرکاری مثانه و همچنین خوراکی‌هایی که برای مبتلایان به این مشکل مضر است در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-تکرر ادرار و پرکاری مثانه می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در سلامتی ما باشد. این مشکل در زنان بیشتر از مردان وجود دارد و باید آن را جدی گرفت و پیگری کرد.

 

 چند بار در روز دستشویی رفتن طبیعی است

باشگاه خبرنگاران نوشت: اگر دفعات ادرار در طی روز بیش از ۸ بار و در طول شب بیش از  ۲ بار باشد، فرد دچار بیش فعالی یا پرکاری مثانه شده است. 

 

بیش فعالی مثانه معمولا یک نشانه تنها نیست، بدین معنا که این بیماری اکثرا با یک عارضه جدی‌تر همراه است. تکرر بیش از حد ادرار و احساس دفع ناگهانی ادرار و بی اختیاری ادراری اورژانسی می‌تواند ناشی از پرکاری مثانه باشد. مثانه بیش فعال یک بیماری آزار دهنده‌ای است که کیفیت زندگی اجتماعی بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دلایل پرکاری مثانه چیست و چه راه‌های درمانی دارد

دلیل پرکاری مثانه چیست

کمبود هورمون استروژن لایه‌های کف لگن را نازک کرده و مثانه ضعیف شده و بیش فعالی رخ می‌دهد. همچنین مردانی بیش از ۵۰ سال که درگیر بزرگی پروستات هستند نیز در معرض خطر این عارضه قرار دارند.

 

مشکلات دیگری چون دیابت، با تاثیراتی که روی حجم ادرار و عصب مثانه می‌گذارد، فرد را مستعد بیش فعالی مثانه می‌کند. مثانه‌های پرکار به دنبال صدمه به نخاع یا بیماری‌های سیستم عصبی مانند ام اس، تومورهای سیستم عصبی، جراحی‌ها بر روی سیستم عصبی و در برخی بیماری‌ها مانند دیابت هم دیده می‌شود.

 

در برخی افراد، موادغذایی کافئین‌دار، پر ادویه، اسیدی و نوشیدنی‌ها علائم را تشدید خواهد کرد، بنابراین محدودیت‌های غذایی ممکن است سبب بهبود علائم شود. تغییر سبک زندگی، انجام تمرین‌های مناسب، شیوه زندگی فعال و سالم همراه با اجتناب از نوشیدن مایعات و کنار گذاشتن سیگار و دخانیات از ابتلا به این عارضه جلوگیری خواهد کرد.

 

چاقی عامل پرکاری مثانه

از جمله مواردی که سبب ایجاد مشکل پرکاری مثانه می‌شود می‌توان مواردی، چون چاقی را نام برد، افراد چاق به ویژه افرادی که دچار چاقی شکمی هستند بیش از افراد لاغر دچارمشکل پرکاری مثانه می‌شوند؛ فشار به مثانه یکی از دلایلی است که سبب می‌شود مادران باردار در طی دوران بارداری به میزان زیاد نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشند.

 

یک توصیه تکراری: سیگار نکشید

سیگار کشیدن هم یکی از عواملی است که سبب اختلال در عملکرد مثانه و بروز مشکل مثانه پرکار می‌شود؛ افزون برمشکل پرکاری مثانه افراد سیگاری با درصد بسیار بالایی مبتلا به سرطان مثانه می‌شوند که از جمله سرطان‌های مرگبار در دنیاست.

آزمایش و سونوگرافی با تجویز پزشک

آزمایش و سونوگرافی با تجویز پزشک

معمولاً پزشکان برای شناسایی بیماری پس از بررسی علامت‌های بالینی افراد، دستور انجام آزمایش خون و ادرار می‌دهد تا هرگونه عفونت را شناسایی کند؛ انجام سونوگرافی قبل و پس از تخلیه ادرار به وسیله پزشک می‌تواند نشان دهد که چه میزان ادرار از بدن فرد تخلیه و چند درصد باقی مانده است.

 

مبتلایان به پرکاری مثانه چه کار باید بکنند

رعایت رژیم خوراکی مناسب و پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های مدر، چون ماءالشعیر و قهوه می‌تواند سبب جلوگیری از تحریک مثانه شود.

 

از جمله دیگر خوراکی‌ها که می‌تواند سبب تحریک مثانه و ایجاد پرکاری مثانه شود می‌توان نوشابه‌های گازدار، آسپارتام و شیرین کننده‌های مصنوعی، خوراک‌های ادویه دار، خوراک‌های اسیدی مانند آب پرتقال و سس گوجه فرنگی را نام برد.

 

بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل برای جلوگیری از نیاز به مراجعه به سرویس بهداشتی مصرف آب را کاهش می‌دهند که این کار سبب کم آبی بدن و ایجاد غلظت ادرار و تحریک بیشتر مثانه می‌شود. مصرف کم آب در دراز مدت سبب ایجاد آسیب به کلیه و ابتلای افراد به انواع بیماری‌های خطرناک می‌شود.

 

رفع مشکل تکرر ادرار با ورزش

انجام تمرین‌های کف لگن هم می‌تواند برای کنترل مشکل پرکاری مثانه اثربخش باشد؛ این تمرین‌ها سبب تقویت عضله‌های کنترل کننده ادرار می‌شوند و به نام تمرین‌های ورزشی Kegels مشهور هستند.

 

در حین انجام تمرین‌های کف لگن، فرد عضله‌های شکمی را سفت و به تدریج شل می‌کند که این کار سبب می‌شود کنترل او بر روی دفع و نگهداری ادرار افزایش پیدا کند.

 

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد این کار را پس از تخلیه ادرار و به میزان فراوان در طول روز انجام دهند تا به تدریج عضله‌های شکم آنها تقویت شود. از جمله دیگر تمرین‌ها برای تقویت عضله‌های شکم و مثانه، تحریک الکتریکی با استفاده از دستگاه‌هایی ویژه است که به وسیله پزشک انجام می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.