2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
معرفی ‌سریال تاراز ؛سریالی درباره داعش و رشادت قوم بختیاری+ خلاصه داستان و بازیگران

معرفی ‌سریال تاراز ؛سریالی درباره داعش و رشادت قوم بختیاری+ خلاصه داستان و بازیگران

سریال تاراز داستان فداکاری یک متخصص ایرانی در برابر حمله داعش است و همچنین غیرت و رشادت قوم بختیاری را نشان می‌دهد. داستان این سریال و معرفی بازیگران آن در این مطلب آمده است:

دوات آنلاین-سریال تاراز اولین سریال تلویزیونی در ایران است که به موضوع داعش می‌پردازد البته این مجموعه در واقع یک مینی سریال است که تعداد قسمت‌های آن کم است.

 

مینی سریال تاراز به تهیه کنندگی مرتضی رحیمی و کارگردانی محمودرضا اسدی  به سفارش شبکه جهانبین استان چهارمحال و بختیاری سال گذشته در لوکیشن‌های مختلفی در اصفهان و شهرکرد جلوی دوربین رفت و از چندی قبل آماده پخش شده است.

 

بازیگران سریال تاراز

در سریال تاراز بازیگرانی همچون علی اوسیوند، حسین توشه، محمود مقامی، مینا نوروزی، سیما مطلبی، مهدی سجادپور، اشرف شاه حسینی، حجت ا...نجف پور، غلامعلی استرکی، مرتضی کیوانداریان، زهرا آقا حسینی، پریسا پاسبان، ستاره کوه سختی، بهمن فراهانی، آرام یوسف نیا، مهرشاد نیکوه خواه،حمیدرضا تربتیان،صباجمالپور، عبدالعلی برازش و... ایفای نقش کرده‌اند.

معرفی ‌سریال تاراز ؛سریالی درباره داعش و رشادت قوم بختیاری+ خلاصه داستان و بازیگران

خلاصه داستان سریال تاراز

داستان سریال تاراز درباره جوانی به نام تاراز بختیاری (با بازی مرتضی رحیمی)، استاد دانشگاه و متخصص نیروگاه برق است که برای اجرای طرحش به نیروگاهی در سوریه اعزام می‌شود.

 

حضور تاراز در نیروگاه با حمله داعش همزمان می‌شود و او برای نجات جان همکارانش، جان خود را به خطر می‌اندازد و مجروح می‌شود. او پس از بازگشت به کشور، در یک آسایشگاه جانبازان با عشق قدیمی خود درنا (نیلوفر شهیدی) مواجه می‌شود.

 

نکته قابل تامل در سریال تاراز، قصه است که قهرمان داستان برای نجات جان همکارانش با داعش رو به رو می‌شود و جان خودش را به خطر می‌اندازد.

 

البته سازندگان سریال تاراز در قالب این قصه به دلاورمردی‌های قوم بختیاری هم اشاره کرده‌اند که چطور مقابل دشمنان می‌ایستند. به گفته تهیه کننده، تلاش کرده اند در قالب یک قصه عاشقانه به داعش بپردازند تا برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد.

 

البته گروه سازنده برای برخی بخش‌های قصه قصد داشتند به عراق بروند و آنجا کار را ضبط کنند، اما هزینه‌ها مانع شد و به دلیل شباهتی که نیروگاه عراق با نیروگاه اصفهان داشت، آن را جایگزین کردند.

 

همچنین عوامل سریال تلویزیونی تاراز غیر از اصفهان بخش‌هایی از سریال را در شهرکرد جلوی دوربین بردند و حالا این سریال آماده پخش از یکی از شبکه‌های سیماست.

معرفی ‌سریال تاراز ؛سریالی درباره داعش و رشادت قوم بختیاری+ خلاصه داستان و بازیگران

غیرت بختیاری ها در سریال تاراز

مرتضی رحیمی، تهیه کننده و بازیگر نقش اصلی سریال تاراز درباره تولید این سریال به جام‌جم می‌گوید: زمانی که سریال تاراز را می‌ساختیم بحث داعش داغ بود و از آنجا که خودم اصالتاً بختیاری بودم، دوست داشتم به نوعی این قصه را به دلاورمردی‌های بختیاری‌ها و مقابله آن با داعشی‌ها ارتباط بدهم. به همین دلیل قصه تاراز را به گونه‌ای طراحی کردیم تا هم عاشقانه باشد و هم این‌که به قوم بختیاری ارتباط داشته باشد و علاوه بر آن به داعش هم بپردازیم. وی ادامه می‌دهد: طرح اولیه را خودم نوشتم و مهدی سجادپور فیلمنامه را نوشته است. در مجموع سعی کرده ایم داستان طوری باشد که مخاطب را جذب کند. سریال تاراز تولید شبکه جهان بین است و آماده پخش از یکی از شبکه‌های سراسری خواهد بود.

 

تاراز یعنی چه؟

این تهیه کننده درباره انتخاب نام تاراز برای شخصیت اصلی قصه توضیح می‌دهد: تاراز نام کوهی بلند در مرز بین استان خوزستان و چهار محال و بختیاری است. به همین دلیل این نام را برای شخصیت اصلی سریال انتخاب کردیم.  رحیمی در پاسخ به این سوال که چطور شد دست روی موضوع داعش گذاشتید، می‌گوید: بعد از شهادت مظلومانه شهید حججی تصمیم گرفتم سریالی با این محوریت تهیه کنم و از غیرت ایرانی‌ها به ویژه قوم بختیاری در مقابل داعشی‌ها بگوییم. به همین دلیل به این موضوع پرداخته ایم.

 

علیرضا اوسیوند در نقش پدر تاراز

علیرضا اوسیوند از اواسط دهه 60 کارش را با دستیاری و بازیگری در تلویزیون و با سریال تلویزیونی روایت عشق شروع کرد که کارگردانی آن را علاء الدین رحیمی و انوشیروان ارجمند به عهده داشتند. این هنرمند تا امروز در نقش‌های متفاوتی ظاهر شده و همچنین جزو بازیگران پر کار محسوب می‌شود.

 

اوسیوند در سال‌های اخیر در سریال‌های سلام آقای مدیر، دلدار، بچه مهندس، افسانه هزارپایان، سایه بان، آرام می‌گیریم، سال‌های ابری و ... بازی کرده است. این هنرمند نه تنها لباس شخصیت‌های متفاوت را تن کرده، بلکه با کارگردانان مختلفی هم بازی کرده است. به گفته تهیه کننده او در سریال تلویزیونی تاراز نقش پدر تاراز را به عهده دارد. او به گونه خان قوم محسوب می‌شود و بسیار هم متعصب و وطن پرست است که نقش پسرش را مرتضی رحیمی بازی می‌کند.

 

نیلوفر شهیدی در نقش درنا در سریال تاراز

نیلوفر شهیدی در آثار سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است. او دختر اسفندیار شهیدی، فیلمبردار است. وی درباره پذیرش نقش درنا در سریال تاراز می‌گوید: راستش فیلمنامه اولیه‌ای که من خواندم با آنچه ضبط شد، تفاوت داشت. چون در فیلمنامه اول به زجرها و مشکلات همسران جانبازان پرداخت شده بود که برایم خیلی جذاب بود. از سوی دیگر چنین نقشی را بازی نکرده بودم، به همین دلیل پذیرفتم.

 

وی ادامه می‌دهد: اما هنگام ضبط خیلی از این صحنه‌ها حذف شد. البته تا حدودی به مسائل و رنج همسران جانباز پرداخت می‌شود، اما نه به اندازه فیلمنامه اول. درباره شخصیت درنا هم باید بگویم درنا در دوران دانشجویی عاشق استاد دانشگاهش می‌شود، اما اختلافات طبقات مالی خانواده درنا مانع این ازدواج می‌شود و او با فرد دیگری نامزد می‌کند، اما بعد از مدتی به هم می‌خورد و دوباره شرایطی فراهم می‌شود و او استاد دانشگاه را می‌بیند.

 

این بازیگر در پایان توضیح می‌دهد: بخشی از ضبط سریال در شهرکرد می‌گذشت و من تا به حال کاری با محوریت قوم بختیاری کار نکرده بودم و همین برایم جذابیت داشت.

 

داعش قصه مضحک نیست

گاهی در آثار نمایشی دشمن ضعیف یا مضحک نشان داده می‌شود، اما مخاطبان از سازندگان آثار نمایشی انتظار دارند شخصیت‌ها واقعی و باور پذیر باشد.

 

محمودرضا اسدی، کارگردان سریال در این باره می‌گوید: ما در سریال تلویزیونی تاراز داعش را به شکل واقعی نشان داده ایم تا برای مخاطب باورپذیر باشد. در واقع داعش را در داستان به شکل مضحک نشان نداده ایم. البته ایران تنها کشوری هست که مقابل داعش ایستاده و ما در قصه به این موضوع هم پرداخت کرده ایم.

 

وی ادامه می‌دهد: همچنین روایتگر بختیاری‌های غیور هستیم. در مجموع قصه به موضوعات متفاوتی می‌پردازد که مسلما برای مخاطبان جذاب است.

 

این کارگردان درباره این که چرا برای ساخت این سریال به عراق سفر نکرده‌اید که بخش نیروگاه عراق را ضبط کنید؟ می‌گوید: اتفاقا در ابتدا می‌خواستیم برخی بخش‌های قصه را در عراق ضبط کنیم، اما هزینه و هماهنگی‌ها با سفارت کار دشواری بود، به همین دلیل با توجه به شباهتی که نیروگاه اصفهان به نیروگاه عراق داشت، به همین دلیل در اصفهان کار را انجام دادیم.

 

اسدی درباره انتخاب مرتضی رحیمی برای نقش اصلی سریال عنوان می‌کند: آقای رحیمی قبل از بازی در سریال تاراز در چند فیلم و سریال بازی کرده بود و تجربه بازی داشت. ضمن این که اصالتا بختیاری بود و ما می‌خواستیم فردی را انتخاب کنیم که خودش بختیاری باشد، به همین دلیل او این نقش را بازی کرد و از حق نگذریم بسیار بازی خوب و قدرتمندی داشت، حتی بیش از توقع و انتظار من بود.

 

وی درباره این که آیا در این سریال از گویش بختیاری هم استفاده کرده‌اید، می‌گوید: بله، از گویش بختیاری استفاده کرده‌ایم. به همین دلیل در کنار بازیگران ملی از بازیگران بومی هم استفاده کرده‌ایم تا گویش بختیاری درست در بیاید.

 

مینا نوروزی باز هم در نقش یک مادر عاشق

مینا نوروزی از بازیگران بی حاشیه محسوب می‌شود که آخرین کارش در تلویزیون سریال دنگ و فنگ روزگار به کارگردانی جواد مزدآبادی بود که سال گذشته از شبکه یک سیما پخش شد. او در سال‌های اخیر در سریال‌های تلویزیونی بازی نقاب ها، کوله بار، در کنار هم، خانواده دکتر ماهان و ... بازی کرده است.

 

نوروزی لباس مادران متفاوتی را به تن کرده و در سریال تاراز هم نقش مادر را بازی می‌کند. ولی درباره پذیرش نقشش می‌گوید: اولین دلیلم برای پذیرش کار، قصه خوب آن بود. ضمن این که زمانی که این کار به من پیشنهاد شد، تازه با ایل بختیاری آشنا شده و اطلاعاتی درباره قوم بختیاری کسب کرده بودم. به همین دلیل بازی در سریال تاراز برایم دلچسب بود و با آن احساس نزدیکی می‌کردم.

 

وی عنوان می‌کند: در سریال تاراز نقش مادر درنا را بازی می‌کنم که در یک جمله باید بگویم او یک مادر عاشق است و عاشقانه با فرزندانش همراهی کرده و غم و درد آنها را با تمام وجود حس می‌کند. در مجموع بازی در این سریال را دوست داشتم و کارگردان هم تعامل بسیار خوبی با بازیگران داشت. حتی باید گفت که شنونده بسیار خوبی بود و اگر پیشنهادی به ذهن مان می‌رسید، حتما گوش می‌داد و اگر به کار کمک می‌کرد، می‌پذیرفت.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
مهدی 1401/08/16
اصلا خوب نبود ...فیلم نامش حیف بود که متاسفانه چند بازیگر مبتدی خرابش کردن
Sara 1399/04/22
اما در هر حال دوست داشتم فیلمشو
Sara 1399/04/22
فیلنامه عااالی بود اما چون بازیگرازیاد حرفه ای نبودن در کل جالب نشد
ناشناس 1399/03/30
فیلم نامه عالی طرح خیلی خوبی بود فقط بازیگرا زیاد حرفه ای نبودن

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.