2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
مسابقه مافیا شبکه سلامت؛ نقاط ضعف و قوت + قوانین و تاریخچه بازی

مسابقه مافیا شبکه سلامت؛ نقاط ضعف و قوت + قوانین و تاریخچه بازی

مسابقه مافیا قطعا ضعف‌هایی دارد و اشکالاتی به آن وارد است از جمله این‌که زنان در آن حضور ندارند اما در مجموع این برنامه شبکه سلامت آنقدر جذاب هست که نمره قبولی بگیرد.

دوات آنلاین-بازی مافیا را اگر تا به حال انجام نداده باشید بارها و بارها از زبان اطرافیان، شنیده‌اید كه در دورهمی‌ها و مهمانی‌هایی كه دارند این بازی را انجام می‌دهند. حتی حتما این را هم شنیده‌اید كه برخی از جمع‌های دوستانه كه بازی را شروع می‌كنند ممكن است ساعت‌ها آن را ادامه دهند؛ بدون آن‌كه ذره‌ای از گذر زمان را متوجه شده باشند.

 

 این بازی، یك بازی جذاب، بامزه و هیجان‌انگیز است كه هرچقدر تعداد بیشتر باشد اتفاقا آن بازی را دوست داشتنی‌تر خواهد كرد. برای همین مافیا نه سن و سال می‌شناسد و نه جنسیت برمی‌دارد.همه می‌توانند در آن شركت كنند.

 

تاریخچه بازی مافیا

ابداع این بازی به كشور روسیه و سال‌های 1986 برمی‌گردد كه به عنوان یك درس دانشگاهی در دانشگاه‌های روسیه ابداع، طراحی و تدریس می‌شد تا این‌كه به دلیل جذابیت بعد از آن همه‌گیر شده و از دانشگاه‌های روسیه به اروپا و آمریكا نیز راه پیدا كرد.

 

از دهه 80 هم وارد ایران شد. بازی‌ای كه با هدف تمرین در زمینه كشف درست از نادرست در میان صحبت‌ها، رفتار صورت‌ها و حس ششم ایجاد می‌شود به منظور پرورش‌دهندگان مهارت‌های اجتماعی و پرورش توانایی و هنر حرف زدن و صحبت كردن در جمع.

چرا مافیا از شبکه سلامت پخش می‌شود

چرا مافیا از شبکه سلامت پخش می‌شود

حالا جالب است كه در میان مسابقات تلویزیونی و سرگرمی‌هایی كه وجود دارد و اكثر آنها ایرانیزه شده برنامه‌های كشورهای آن‌ور آبی است؛ اما مسابقه مافیا كه این روزها هر شب ساعت 20 از شبكه سلامت پخش می‌شود یك مسابقه خلاقانه از سوی كارگردان آن بوده كه توانسته با طراحی تلویزیونی آن و اجرای جذاب و متفاوت بهنام تشكر كه برای اولین‌‌بار به عنوان مجری نه بازیگر مقابل دوربین آمده است مخاطب‌های بسیاری را به سمت این شبكه كه معمولا مخاطب كمی نسبت به سایر شبكه‌ها دارد جلب كند.

 

شاید این سؤال برای شما مطرح شود كه چرا این مسابقه در شبكه سلامت پخش می‌شود و چرا در شبكه‌های سراسری دیگر همچون شبكه‌های یك تا پنج و همچنین شبكه‌ای مانند شبكه نسیم كه شعار نشاط و سرگرمی دارد پخش نمی‌شود؟

 

در جواب این سؤال ابتدا باید بگویم این ایده از سوی شبكه سلامت مورد تایید و حمایت قرار گرفت و نكته دوم در ماهیت این مسابقه نهفته است كه این مسابقه یك نگاه روان‌شناسی به ماجرا و ماهیت شكل‌گیری این بازی دارد.

مسابقه مافیا شبکه سلامت؛ نقاط ضعف و قوت

علت جذاب بودن مسابقه مافیا

شبكه سلامت هر شب ساعت 20 مخاطب‌های بسیاری را به سمت خود جذب كرده است. آن هم با مسابقه‌ای كه اجرایش را بهنام تشكر با تمام سخت‌گیری‌هایش پذیرفته و اتفاقا هم مورد رضایت خودش، هم برنامه‌سازان و هم بیننده‌ها قرار گرفته است. به‌طوری كه بسیاری این اجرا را فقط برازنده این بازیگر دانسته و آن را تحسین كرده‌اند. برای همین هم وقتی بخش دوم این مسابقه شروع شد بسیاری مشتاقانه امیدوار بودند باز هم تشكر اجرای آن را عهده‌دار باشد كه اتفاقا هم همان شد كه در دل‌ها آرزو می‌رفت.

 

اما مسابقه مافیا چطور مسابقه‌ای است كه توانسته هم شركت‌كننده‌ها را حسابی سرگرم كند و هم بیننده‌ها را پای تلویزیون نگه دارد. در این مسابقه دو گروه وجود دارد. یك گروه كه مافیا هستند و می‌دانند چه خبر است و گروه دیگر كه ناآگاه هستند باید با كمك یك دیگر بتوانند مافیاها را از شهر خارج كنند. مافیاها هم باید تلاش كنند شهروندان را از میدان به در برند.

 

قوانین بازی مافیا چیست

چند روش برای بازی مافیا وجود دارد؛ اما بازی در مسابقه مافیای شبكه سلامت به این شكل است كه یك راوی (بهنام تشكر) دارد و بازی را هدایت می‌كند و ده نفر شركت‌كننده نیز در آن حضور دارند كه هر كدام در ابتدای مسابقه بدون آن‌كه كسی كارت‌ها را ببیند یك كارت از میان كارت‌ها می‌كشند. روی این كارت‌ها نقش هر كدام از شركت‌كننده‌ها نوشته شده است كه شامل رئیس مافیا، مافیا، شهروند، كارآگاه و پزشك می‌شود.

 

بعد از انتخاب شدن هر نقش، مسؤولیت و كار هر یك از شركت‌كننده‌ها مشخص خواهد شد.

 

كار مافیاها این است که با كمك یكدیگر، شهروندان را یكی یكی از بازی بیرون كنند و به اصطلاح در شب آنها را مورد هدف قرار دهند. كار بقیه كه مافیا نیستند هم این است سعی كنند با حرف‌ها، سؤالات و واكنش‌های دیگران متوجه شوند مافیاهایی كه در میان آنها وجود دارند چه كسانی هستند.

 

در زمانی كه روای اعلام می‌كند به اصطلاح شب می‌شود. همه چشم‌هایشان را می‌بندند و بعد مافیا بیدار شده و با مشورت یكدیگر یك شخص را مورد هدف قرار می‌دهند كه كشته شود. بعد از تعیین كردن فرد مورد نظر نوبت به دكتر می‌رسد تا باتوجه به شواهد و قرائنی كه در جریان بازی به دست آورده است شخص را نجات دهد.

 

پس از انتخاب آن فرد توسط پزشك، كارآگاه باید بیدار شده و استعلام بگیرد و شخصی را كه شك دارد مافیاست مشخص ‌كند. بعد از این مراحل است كه راوی اعلام می‌كند روز شده و اتفاقات شب قبل را تعریف می‌كند و اگر شخصی كه مورد هدف «مافیا» در شب قرار گرفته شده توسط پزشك نجات نیافته باشد از بازی خارج می‌شود و بار دیگر گفت‌و‌گوها بر سر این‌كه مافیا كیست ادامه پیدا می‌كند.

 

در ادامه بازی، نوبت به رای‌گیری می‌رسد تا كسی كه بیشترین رای را به خاطر مافیا بودن دریافت كند مشخص شود. این بازی تا جایی ادامه پیدا می‌كند كه تعداد شهروندها یا مافیاها كمتر شود. اگر مافیاها حذف شوند شهروندها پیروز خواهند شد و اگر مافیاها بیشتر بمانند طبیعتا مافیا برنده بوده و پیروز از میدان خارج می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: نقد مسابقه مافیا که از شبکه سلامت پخش می‌شود

 

جای خالی زنان در مسابقه  مافیا

افشین اربابی به عنوان كارگردان، محمد رجایی مجری طرح و علیرضا سلطانی، تهیه‌كننده؛ هدایت و ساخت این برنامه را به‌عهده گرفته‌اند و تاكنون توانسته‌اند مخاطب‌ها را به خوبی راضی نگه دارند. به‌طوری كه بازخورد تماشاگران، پیام‌هایی كه برای این برنامه می‌گذارند كاملا مثبت بوده و بسیاری اظهار علاقه كرده‌اند در این برنامه به عنوان شركت‌كننده حضور داشته باشند. اتفاقی كه با ثبت‌نام در صفحه اینستاگرام این برنامه و ارسال دایركت به آن ممكن خواهد بود.

بهنام تشکر مجری مسابقه مافیا در شبکه سلامت

علاوه بر جذابیت ذاتی بازی مافیا، نكته دیگری كه باعث جذابیت این برنامه شده است اجرای قوی و قابل توجه بهنام تشكر است.

 

او با تسلط بسیار خوبی كه در اجرا دارد و ورود به موقع برای جذاب‌تر كردن برنامه توانسته تا حضور خود را هرچه بهتر و تاثیرگذارتر نشان دهد. برای همین می‌توان از این موضوع به عنوان یك نكته مثبت یاد كرد.

 

با این حال نمی‌توان این برنامه را تماما حسن دانست و به هر حال ایراداتی در آن وجود دارد.

 

مهم‌ترین نكته‌ای كه در این مسابقه دیده می‌شود و بارها از سوی تماشاگران این برنامه به آن اشاره شده نبود شركت‌كننده زن در آن است كه از سوی عوامل سازنده این موضوع به این شكل توضیح داده شده كه میزان داوطلب زن برای شركت در مسابقه كم بوده و از سوی دیگر این اطمینان به بیننده‌ها داده شده است در سری بعدی زنان نیز در این برنامه حضوری پررنگ خواهند داشت.

 

انتقاد دیگری كه این مسابقه وجود دارد كم بودن نقش‌هاست كه البته باز هم عوامل سازنده توضیح داده‌اند كه علت این موضوع به دلیل كم بودن زمان پخش است كه موجب شده چاره‌ای نداشته باشند جز این‌كه تعداد نقش‌ها را محدود كنند.

 

با وجود ضعف‌ها و برخی انتقادها اما بی‌انصافی است اگر به این برنامه در مقایسه با سایر برنامه‌هایی كه هر شب روی آنتن می‌رود نمره قبولی نداد. طوری كه می‌توان امید داشت فصل‌های بعدی آن هم اگر با همین كیفیت پیش برود به یك مسابقه جذاب پرمخاطب بدل شود.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
میترا رنجبر 1399/01/04
امشب فصل جدید مافیا نشون داد که بانوان بود به نظر من مردها بهتر از خانم هابازی می کنند
ناشناس 1398/11/12
منم این مسابقه رو دوست دارم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.