2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
اسلحه قلعه‌نویی در دستان استراماچونی

اسلحه قلعه‌نویی در دستان استراماچونی

3-5-2 سیستمی بود که امیر قلعه نویی در استقلال بنا نهاد سیستمی که حالا استراماچونی با آن 8 برد پی در پی به دست آورده‌ است.

دوات آنلاین-آن سال‌هایی که امیر قلعه‌نویی با استقلال 2-5-3 بازی می‌کرد، مخالفانش او را به سبب به کارگیری از این روش، «سنتی و قدیمی» خطاب می‌کردند.

 

ایران ورزشی نوشت: در آن دوران که امیر با استقلال این تاکتیک را در میدان‌های گوناگون پیاده می‌کرد (بیشتر حد فاصل لیگ سوم تا لیگ پنجم) نقد‌های بسیاری به روش بازی‌اش می‌شد تا جایی که در فصول بعد زیر فشار‌های رسانه‌ای ناچار به تغییر روش بازی در تیم‌های تحت فرمانش شد و رو به بازی با همان روشی آورد که در دنیای فوتبال بیشتر به کار گرفته می‌شد و مورد وثوق کارشناسان و رسانه‌های داخلی هم بود. 

 

قلعه‌نویی برای رهایی از نقد‌های کشنده در واقع دست گذاشت روی تمایلات قلبی‌اش چرا که او علاقه بسیاری به بازی با روش 3 دفاعه داشت، هرچند که بعد‌ها با روش نوین 2-4-4 یا روش‌هایی نظیر آنکه از 4 مدافع تخصصی بهره می‌گرفت نیز توانست به توفیقاتی دست یابد و حتی قهرمانی لیگ را هم به چنگ آورد تا ثابت کند قائل به تاکتیک خاصی نیست و براساس نیروهایش قابلیت تغییر روش بازی را هم دارد.

 

حالا بعد از سال‌ها استقلال با روشی رخ در رخ امیر قلعه‌نویی قرار می‌گیرد که رو به بازی با 3 مدافع مرکزی آورده است.

 

استقلال استراماچونی به جز معدود بازی‌هایی از ابتدای فصل نوزدهم بنای خود را روی بازی با این روش گذاشت و 8 پیروزی پی‌درپی اخیر در لیگ و جام حذفی را با همین شیوه بازی به چنگ آورده است.

 

سیستمی که برای استراماچونی خوب است برای قلعه نویی بد

 شاید اگر امروز امیر قلعه‌نویی در قامت سرمربی استقلال و همین سپاهان روش 3 دفاعه را انتخاب می‌کرد و با این شیوه گام به بازی‌های لیگ برتر می‌گذاشت نقد‌های بسیاری به انتخابش می‌شد و حتی او را یک مربی کهنه و قدیمی خطاب می‌دادند اما به جهت آنکه استراماچونی از قلب فوتبال ایتالیا گام به کارزار فوتبال ایران گذاشته و اتفاقاً با استقلال موفق هم بوده همگان روش‌های او در انتخاب شکل بازی را مهر تأیید می‌زنند و تفکراتش را می‌ستایند.

 

این تحلیل‌ها بیشتر برخاسته از نمایی است که از استراماچونی در فوتبال ایران پدیده آمده و گرنه نوع بازی استقلال با آن سال‌ها که امیر قلعه‌نویی سکان هدایتش را برعهده داشت هیچ تفاوتی ندارد و دقیقاً به همان سیاق توپ را به حرکت درمی‌آورد.

 

به یاد داریم که در آن ایام استقلال قلعه‌نویی نیز تیمی شاداب، رو به جلو، با عیار گلزنی فوق‌العاده و در خط آتش بسیار سیری‌ناپذیر و مهارنشدنی بود. تیمی که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

 

استقلال امروز نیز همان هیبت را دارد و تا قبل از رسیدن به بازی با سپاهان صاحب بیشترین گل زده در لیگ بوده است.

 

این تقابل اما برای استقلال به منزله قرار گرفتن در یک چالش بزرگ است چرا که همتای استراماچونی در آن سوی میدان به خوبی با زیر و بم بازی با روش 2-5-3 آشنا است و خوب می‌داند وقتی تیمی با این حربه تاکتیکی گام به میدان می‌گذارد چه نقاط ضعف و قوتی دارد. در واقع مرد ایتالیایی باید بداند مقابل مردی قرار می‌گیرد که خود روزگاری سردمدار بازی با روشی بود که او امروز در استقلال به کار گرفته و نیک می‌داند بازی با این روش چه محاسن و معایبی دارد.

 

بدون شک اگر استراماچونی بتواند از این خوان بزرگ عبور کند، گام بلندی در راستای رسیدن به دستاورد‌های بزرگ‌تر برخواهد داشت و چنانچه با شکست مواجه شود شاید این شکست به قیمت از دست دادن یک جام تمام شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.