2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
شیر الاغ چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

شیر الاغ چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

بحث درباره تولید شیر الاغ این سوال را پیش می‌آورد که اصولا مصرف این نوع شیر چه ضررها و فایده‌هایی دارد و شرایط تولید استاندارد و پاستوریزه آن چیست.

دوات آنلاین-شیر الاغ این روزها خبرساز شده است. از یک سو سازمان دامپزشکی مجوز تولید آن را صادر کرده و از سوی دیگر سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت می‌گوید مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند. اما آیا شیر الاغ مضر است یا برای سلامتی مفید محسوب می‌شود؟

 

ضررهای مصرف شیر الاغ چیست

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو  گفت: شیر الاغ فرآیند پاستوریزه کردن دشوارتری نسبت به شیر گاو دارد و احتمال انتقال بیماری‌های عفونی در آن بیشتر است؛ چنانچه شیر الاغ غیربهداشتی مصرف شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

 

جهانپور تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که احتمال انتقال بیماری عفونی از شیر الاغی که به صورت غیربهداشتی تولید شده است، بیش از شیر گاو است و مصرف شیر الاغ غیر بهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

شیر الاغ چه فایده‌ها و ضررهایی دارد

شیر الاغ در طب سنتی

او با اشاره به برخی تبلیغات درباره فواید شیر الاغ، اظهار کرد: درباره برخی فواید شیر الاغ اغراق می‌شود، آنتی بیوتیک‌های شیر الاغ بالاست، همچنین شیر الاغ به شیر مادر بسیار نزدیک است و به همین دلیل فواید زیادی دارد، البته در طب سنتی از شیر الاغ بیشتر به عنوان دارو در گذشته استفاده می‌شده است و مصرف آن به طور دائم و برای همه مردم نبوده است؛ در گذشته اطبای طب سنتی شیر الاغ را در درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌کردند.

 

 

شیر الاغ چه فایده‌ای دارد

در همین حال میر غضنفری متخصص طب سنتی درباره خواص شیر الاغ برای سلامت بدن گفت: شیر الاغ دوای غذایی است و خواصی برای سلامت بدن دارد.

 

شیر الاغ به عنوان یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین شیر‌ها در فرانسه و ایتالیا شناخته می‌شود، پنیر شیر الاغ گرانترین محصول لبنیاتی دنیاست چرا که تهیه هر کیلوگرم پنیر الاغ حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم شیر الاغ نیاز دارد.

 

به گفته متخصصان خارجی، شیر الاغ خواص آنتی بیوتیکی بالایی دارد و این خاصیت ضد باکتری گاهی تا ۲۰۰ برابر شیر گاو تخمین زده می‌شود.

 

محققان اروپایی معتقدند که شیر الاغ در زیبایی و جوانی پوست تاثیر بسیار زیادی دارد و به همین دلیل استفاده از آن برای پاکسازی پوست و جوانی پوست توصیه می‌شود. در برخی از مراکز مراقبت پوست و زیبایی در اروپا وان‌های حمام پر از شیر الاغ تعبیه شده است که از آن برای جوان سازی و زیبایی پوست استفاده می‌کنند البته این کار هزینه بسیار زیادی دارد.

 

در گذشته‌ها از شیر الاغ برای درمان ذات الریه، بیماری‌های تنفسی، بهبود آسم و آلرژی، سرفه و سرماخوردگی، درمان عفونت و باکتری، رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال استفاده می‌شده و در کاهش وزن موثر بوده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/04/31
پروانه بدهد امکانات داشته باشد و شیر الاغ دارو برای بیماران مفید است چون دارو درمانی است و هیچ دارو برای بیماران سرطان درمان نمی‌کند پس پروانه مجوز بدهد

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.