2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
خاصیت‌های اسطوخودوس و روغن آن برای سلامتی و پوست و مو

خاصیت‌های اسطوخودوس و روغن آن برای سلامتی و پوست و مو

اسطوخودوس را چه به صورت دمنوش مصرف کنید و چه از روغن اسانس آن استفاده کنید خاصیت‌های زیادی برای سلامتی و همچنین پوست و مو دارد. با فواید این گیاه آشنا شوید:

دوات آنلاین-فواید گیاه اسطوخودوس اثبات شده است و این گیاه در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. خاصیت‌های اسطوخودوس دایره گسترده‌ای دارد و از ناراحتی‌های اعصاب و روان تا مشکلات گوارشی را شامل می‌شود. پس می‌توانید دمنوش اسطوخودوس را در برنامه روزانه‌تان جای بدهید.

 

اسطوخودوس برای از بین بردن عصبانیت

داود حاج محمد خانی، محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افرادی که زود عصبی می‌شوند برای درمان عصبانیت خود می توانند روزانه ۳۰ گرم اسطوخودوس را در یک لیتر آب دم کرده و صبح و شب میل کنند. این دمنوش برای تقویت اعصاب، تقویت حافظه و رفع فراموشی مفید بوده و شادی آور است.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افرادی که به تشنج مبتلا هستند می توانند ۱۵ گرم اسطوخودوس، ۱۰ گرم بو مادران و ۱۰ گرم باد رنج بویه را در یک لیتر آب جوشانده واستفاده کنند. این دمنوش برای درمان انواع تشنج‌ها و سستی اعضای بدن موثر است.

با خاصیت‌های اسطوخودوس در طب سنتی آشنا شوید

گیاهی علیه ترس

حاج محمدخانی گفت:  بهترین درمان ترس استفاده از دمنوش  ترکیبی ۲۰ گرم اسطوخودوس، ۱۰ گرم سمبل الطیب، ۱۰ گرم بادرنجبویه و یک لیتر آب  است؛ افراد این ترکیب را پس از ده دقیقه جوشاندن میل کنند. این دمنوش برای از بین بردن ترس، دلهره، تپش قلب، و درمان خواب‌های ترسناک مفید است.

 

اسطوخودوس چاره دردهای گوارشی

او تصریح کرد: برای درمان درد‌های گوارشی افراد از جوشانده ترکیب اسطوخودوس، بومادران، افسنتین و آویشن به نسبت مساوی در یک لیتر آب  استفاده کنند. مصرف این دمنوش برای درمان انگل‌های گوارشی، کمک به کاهش غلت کودکان در خواب و درد‌های گوارشی موثر است.

 

دمنوشی برای بیماری‌های عصبی

حاج محمدخانی بیان کرد: افرادی که با بیماری میگرن مواجه هستند می توانند ۱۰ گرم اسطوخودوس، ۱۰ گرم بادرنجبویه ۱۰ گرم مرزنجوش، ۱۰ گرم ناخنک را در یک لیتر آب جوشانده و روزی دو فنجان از این دمنوش را میل کنند. این دمنوش برای درمان انواع سردرها، به ویژه سردرد‌های میگرنی مفید است. این دمنشو برای افرادی که که به سردرد‌های ناشی از فشار خون مبتلا هستند مضر است.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآوری کرد: افرادی که دچار کولیت های عصبی هستند برای درمان آن ؛ ۵۰ گرم اسطوخودوس را در یک لیتر آب دم کنند و روزانه دو فنجان میل کنند. این دمنوش کمک فراوانی به درمان کولیت های عصبی، ضرب خوردگی‌های سر و بند آمدن ادار شبانه کودکان با منشاء عصبی موثر عمل می‌کند.

با خاصیت‌های اسطوخودوس در طب سنتی آشنا شوید

حمام اسطوخودوس نقرس را درمان می‌کند

او گفت: حمام دارویی اسطوخودوس برای درمان نقرس مفید است؛ افراد می توانند ۲۰۰ گرم اسطوخودوس را در ۵ لیتر آب جوشانده و پس از غلیظ شدن آن را به آب وان حمام اضافه کنند. این حمام دارویی برای درمان نقرس، کوبیدگی و در رفتگی بدن و آرامش اعصاب مفید است.

 

بیشتر بخوانید: خاصیت‌های مصطکی چیست و آن را چگونه باید مصرف کرد

 

کاربرد اسطوخودوس در مشکلات ریوی

حاج محمد خانی در پایان یادآوری کرد: افرادی که مشکلات ریوی دارند گیاه اسطوخودوس را با کتیرا و یا صمغ عربی میل کنند؛ همچنین گرم مزاجان این گیاه را همراه با سکنجبین میل نمایند.

فایده های روغن اسطوخودوس برای پوست و مو

فواید روغن اسطوخودوس برای پوست مو

اسانس اسطوخودوس برای پوست و مو بسیار مفید است. خاصیت آن به نوشته فرارو شامل موارد زیر می‌شود:

 

اسانس اسطوخودوس، زخم را بهبود می‌بخشد

اسانس اسطوخودوس یک اسانس عالی است که به درمان و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، از درمان بریدگی جزئی گرفته تا کبودی و سوختگی. طبق یک مطالعه سال ۲۰۱۶ که در مجله BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است، سنتز کلاژن را تقویت کرده و بافت‌های پوستی را بهبود می‌بخشد.

 

چند قطره روغن اسطوخودوس را روی قسمت کبودی یا سوختگی‌ها بزنید تا گردش خون در آن قسمت بیشتر شود این عکس العمل باعث تسکین سوزش‌های پوستی، التهابات و آفتاب سوختگی می‌شود.

 

مقابله با آکنه با روغن اسانس اسطوخودوس

به گفته متخصصان پوست، روغن اسانس اسطوخودوس یکی از مفید‌ترین روغن‌ها در برابر آکنه است. خواص ضد باکتریایی و درمانی آن توسط دکتر گرهارد بوچبیر (Gerhard Buchbayer) از گروه داروسازی و تشخیص بالینی دانشگاه وین تأیید شد.

 

اسانس اسطوخودوس خالص باکتری‌هایی که باعث عفونت اولیه و بروز آکنه می‌شوند را مهار می‌کند، به تنظیم دفع سبوم توسط تغییرات هورمونی کمک می‌کند و می‌تواند علائم زخم را بعد از شروع آکنه کاهش دهد. اضافه کردن مقدار کمی از اسانس اسطوخودوس به سایر کرم‌ها یا پماد‌های پوستی می‌تواند احتمال تسکین و بهبود را تا حد زیادی افزایش دهد.

 

اسطوخودوس و مراقبت از مو

اسانس اسطوخودوس برای مراقبت از مو مفید است، زیرا نشان داده شده است که روی شپش، تخم شپش و موخوره بسیار مؤثر عمل می‌کند. علاوه بر این، روغن اسطوخودوس درجه درمانی از خود نشان داده است که در برابر ریزش مو بسیار مفید است، به خصوص برای افراد مبتلا به آلوپسی، یک بیماری خود ایمنی که بدن در آن فولیکول‌های مو خود را از بین می‌برد.

 

یک مطالعه اسکاتلندی گزارش کرده است که بیش از ۴۰ ٪ از بیماران آلوپسی در این مطالعه از رشد مو هنگام استفاده از اسانس اسطوخودوس به طور منظم در پوست سر خود را گزارش داده اند؛ بنابراین، روغن اسطوخودوس بعضا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای طاسی توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: عرق شاتره چه خاصیت‌هایی دارد

 

روغن اسطوخودوس به درمان اگزما کمک می‌کند

روغن اسطوخودوس برای درمان انواع مختلف مشکلات پوستی مانند آکنه، چروک، پسوریازیس و سایر شرایط التهابی استفاده می‌شود. معمولاً برای تسریع روند بهبود زخم‌ها، بریدگی‌ها، سوختگی‌ها و آفتاب سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا باعث بهبود و ترمیم بافت‌های زخم می‌شود. همچنین برای درمان اگزما می‌توانید با مقداری روغن بابونه آن را ترکیب کنید.

روغن اسانس اسطوخدوس چه خاصیت هایی دارد

نحوه مصرف اسانس اسطوخودوس

• محبوب‌ترین کاربرد روغن اسطوخودوس مخلوط کردن آن با روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا و ماساژ دادن با آن است.

 

• همچنین می‌توانید برای داشتن یک اثر آرامش بخش، این روغن را به حمام‌های خود اضافه کنید.

 

• هر روز هنگام شروع روز، از آن به عنوان عطر استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تر شاداب بمانید.

 

• بسیاری از افراد از روغن اسطوخودوس به عنوان مومیایی کردن لب استفاده می‌کنند. ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری تست وصله را انجام دهید تا عوارض جانبی ناخواسته نداشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: با خاصیت‌های آویشن آشنا شوید

 

سایر خاصیت‌های روغن اسطوخودوس

فواید دیگر اسانس این گیاه شامل موارد زیر می‌شود:

*تسکین درد

*دافع حشرات

* تحریک جریان ادرار

* گردش خون را بهبود می‌بخشد

* کمک در هضم

* پیشگیری از سرطان

* اثر محافظت کننده عصبی (نوروپروتکتیو، Neuroprotective)

* تسکین استرس و اضطراب

* کمک به اختلالات تنفسی

* بهبود کیفیت خواب

* خواص ضد باکتریایی

چگونه روغن اسطوخودوس درست کنیم

نحوه تهیه روغن اسطوخودوس

باشگاه خبرنگاران نوشت: داخل شیشه مورد نظر و برحسب اندازه آن گل‌های اسطوخودوس را ریخته و به آن روغن زیتون اضافه کنید. شیشه را به مدت 3 روز جلوی آفتاب قرار دهید.

 

سپس شیشه را تکان دهید و روغن را از صافی رد کنید و داخل ظرف دیگری بریزید. روغن اسطوخودوس خانگی شما آماده است. توجه کنید که این روغن مصرف خوراکی ندارد و فقط باید به صورت موضعی استفاده شود.

 

توصیه می‌کنیم قبل از مصرف چند قطره از این روغن را روی ساعدتان امتحان کنید. این کار بهترین روش برای تشخیص وجود آلرژی‌های احتمالی است. می‌توانید در زمان سردرد این روغن را به شقیقه‌هایتان بمالید و یا به عنوان روغن ماساژ استفاده کنید.

 

ضررهای روغن اسطوخودوس

سایت چطور نوشت: نتیجه‌ مطالعاتی که در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه‌ی روغن اسطوخدوس بر روی پوست می‌تواند به prepubertal gynecomastia منجر شود؛ حالتی که در آن، بافت سینه در پسرانی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند، بزرگ می‌شود.

 

بی‌خطر بودن مصرف اسطوخدوس در دوران بارداری و شیردهی نیز هنوز تأیید نشده است. بنابراین قبل از مصرف روغن یا گیاه اسطوخدوس در این دوران، ‌حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

اسطوخدوس می‌تواند به کند شدن سیستم عصبی مرکزی منجر شود؛ به همین دلیل پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، از اسطوخدوس استفاده نکنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.