2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
انتقاد دنیزلی از  سیاست‌هایی که خودش در تراکتور اجرا می‌کند

انتقاد دنیزلی از سیاست‌هایی که خودش در تراکتور اجرا می‌کند

مصطفی دنیزلی از سیاست‌ها و کارهایی در گالاتاسرای انتقاد می‌کند که خودش موبه مو در تیم تراکتورسازی آن را اجرا کرده‌ است. حالا باید پرسید کدام دنیزلی واقعی است؟

دوات آنلاین-مصطفی دنیزلی باید تمام آنچه درباره رفتار اقتصادی باشگاه‌های ترکیه به زبان آورده، مو به مو و جمله به جمله با مالک باشگاه تراکتور در میان بگذارد.

 

ایران ورزشی نوشت: او منتقد باشگاه‌هایی است که در ترکیه تن به هزینه‌های گزاف می‌دهند اما خود در ایران سرمربی تیمی است که دوست دارد در ریختن پول به چاه -‌تعبیر دنیزلی از خریدهای گرانقیمت‌- تنه به تنه گالاتاسرای بزند.

 

مصطفی دنیزلی، سرمربی تراکتور تبریز در مصاحبه با سایت ینیاس ترکیه از هزینه‌های سرسام‌آور باشگاه‌های کشورش انتقاد کرد. بهانه انتقادات دنیزلی، رادامل فالکائو بود که باشگاه گالاتاسرای استخدامش کرده.

 

سرمربی تراکتور درباره انتقال رادامل فالکائو، مهاجم موناکو به گالاتاسرای گفت: «جذب فالکائو یک اشتباه بزرگ بود. همه می‌گویند که این مهاجم شناخته شده است اما باشگاه گالاتاسرای نیز بزرگ است.

 

امضای قرارداد ۳ ساله با بازیکن ۳۳ ساله با مبلغ ۱۶ میلیون یورو به معنای ریختن پول به داخل چاه است. ترکیه همیشه بازیکنان جوان و با استعدادی دارد، چرا نباید به این جوانان میدان دهیم؟»

 

دنیزلی از ترابزون که مجید حسینی را در اختیار دارد، تمجید کرد و گفت: «تیم ملی ترکیه می‌تواند مقابل هر تیم بزرگی چون ایتالیا، انگلیس و آلمان پیروز شود اما بیشتر باشگاه‌های ما پول‌ها را هدر می‌دهند و روی بازیکنان شناخته شده و پا به سن گذاشته سرمایه‌گذاری می‌کنند و این اشتباه بزرگی است. ما جوانان خوبی داریم و باید از آنها استفاده شود.

 

 تنها باشگاهی که در این زمینه کمی موفق عمل کرده باشگاه ترابزون اسپور است. این باشگاه متکی به جوانان با استعداد ترکیه است و نتایج خوبی گرفته است.»

 

دنیزلی به‌عنوان یک چهره دیرپا و صاحب‌نظر به فوتبال ترکیه هشدار می‌دهد که مسیر خوبی را انتخاب نکرده‌اند.

 

دنیزلی به انتقادات خودش عمل می‌کند؟

واکنش مسئولانه او باید برای باشگاهی که در ایران سرمربیگری‌اش را برعهده دارد، تکرار شود. باید از دنیزلی پرسید که اگر تراکتور با سلیقه و نظر او در نقل و انتقالات تصمیم می‌گرفت، بازیکنان میلیون دلاری در فهرست قراردادهای تراکتور نبودند؟

 

تراکتور بازیکن ۱۶ میلیون دلاری ندارد اما با توجه به اقتصاد فوتبال ایران، خریدهای باشگاه تراکتور گزاف و عجیب است. تراکتور که مثل اکثر باشگاه‌های ایرانی درآمد چندانی ندارد، از خرید با پرداخت گزاف‌ترین ارقام ابایی ندارد و بی‌هیچ ترسی از ورشکستگی در سال‌های اخیر یکی از چند باشگاه پرهزینه یا شاید پرهزینه‌ترین تیم ایران است.

 

درآمد باشگاه تراکتور و هزینه‌هایش هیچ نسبتی با هم ندارند و تراکتور با یک مالک متمول مسیری را طی می‌کند که برای فوتبال ایران چه بسا خطرناک‌تر از رفتار یک باشگاه حرفه‌ای مثل گالاتاسرای در فوتبال ترکیه است.

 

ای کاش باشگاه تراکتور از دنیزلی بخواهد درباره چنین موضوعاتی با مالک باشگاه وارد گفت و گو شود و از ریختن پول به چاه بیشتر حرف بزند.

 

تراکتور با خریدهای گزاف هنوز به قهرمانی در لیگ برتر نرسیده و قهرمانی در لیگ ایران نیز آورده مالی در اندازه هزینه‌های تراکتور ندارد.

 

رشد از مسیر خاصه‌خرجی‌های بی‌پایان و گزاف برای هیچ باشگاهی آینده جذابی نمی‌سازد، اگرچه شاید هواداران را با خرید چهره‌ها خوشحال و امیدوار کند.

 

 تراکتور به جای ساختن امکانات سخت‌افزاری و ماندگار، به جای رسیدن به روش‌هایی برای درآمد پایدار، به جای ساختن بازیکن و هر کاری که این تیم را به یک باشگاه واقعی تبدیل کند، مشغول کارهای خودش است، مشغول ولخرجی‌هایی که حیات فردای باشگاه تراکتور را بدون یک مالک متمول غیرممکن می‌کند.

 

از دنیزلی توقع می‌رود فقط سرمربی تراکتور نباشد، بلکه این باشگاه را با مسیری سالم برای باشگاهداری آشنا کند.

 

تراکتور پیش از دنیزلی هزینه‌های بی‌فایده در استخدام مربی و برکناری مربی داشت، هزینه‌های گزاف در خرید بازیکنان سی و چند ساله و ایجاد فشار مالی بیشتر به باشگاه‌های دیگر.

 

 تراکتور با ثروتی غیرورزشی وارد بازار نقل و انتقالات می‌شود و آشفته کردن بازار نقل و انتقالات نتیجه رفتار باشگاه‌هایی مثل تراکتور است.

 

تراکتور در این روش‌ها در فوتبال ایران تنها نیست و باشگاه‌های دولتی نیز در ایران سال‌هاست گرفتار همین بازی خودساخته هستند که چندین و چند برابر درآمدشان را در فوتبال هزینه می‌کنند و بدهکار می‌شوند.

 

 تراکتور یک باشگاه خصوصی است اما حتی یک باشگاه خصوصی در ایران گرایشی به نظم مالی، اصلاح روش‌های رایج در ولخرجی و هزینه‌های منطقی ندارد.

 

این نگرانی بیشتری را می‌سازد که اگر منظور از خصوصی‌سازی در فوتبال، سرنوشت تراکتور باشد، فردای خصوصی‌سازی از حالا پیداست که چه مسیر تازه‌ای برای سفر در یک بیراهه تازه است.

 

منتظر واکنش مسئولانه مصطفی دنیزلی در باشگاه تراکتور هستیم. ببینیم او حرف و نظر و هشدارش درباره فوتبال ترکیه را در تبریز برای باشگاه تراکتور تکرار می‌کند یا درباره تراکتور برای چنین بحث‌هایی حوصله ندارد؟

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.