2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
فیفا دی چیست و چرا ایران نمی‌تواند از این روزها استفاده کند

فیفا دی چیست و چرا ایران نمی‌تواند از این روزها استفاده کند

فیفا در تقویمی که سالانه منتشر می‌کند روز‌هایی را تحت عنوان فیفا دی برای برگزاری دیدارهای دوستانه تیم‌های ملی کشورها تعیین می‌کند.

دوات آنلاین-فیفا دی روزهایی است که فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای برگزاری بازی‌های دوستانه تعیین میکند و در این روزها هیچ بازی رسمی چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی برگزار نمی‌شود اما همیشه این انتقاد از فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد که نمی تواند از فیفا دی ها استفاده کند.

 

 

 

تقویم سالانه فیفا

فیفا به صورت سالانه تقویمی منتشر می‌کند که بازی‌های دوستانه  زیر نظر خودش در این روزها برگزار می‌شود. این بازی‌های دوستانه فرصتی برای همه تیم های ملی است تا در شرایط بازی قرار بگیرند و بتوانند به هماهنگی بیشتر برسند. همچنین فیفا دی فرصتی برای تیم‌های ضعیف است تا بتوانند با تیم‌های قدرتمند دنیا بازی کنند. 

 

اسپورتیگا نوشت: تقویم فیفا شامل یک توافق کلی بین فیفا، شش کنفدراسیون فوتبال قاره های مختلف، باشگاه های اروپایی و فیف پرو است و در بسیاری از ماه های سال، دیدارهایی دوستانه تحت این عنوان برگزار می شود.

 

در دیدارهای رسمی همانند رقابت های مقدماتی جام جهانی، طبق قوانین فیفا، باشگاه ها باید چهار روز زودتر بازیکنان را در اختیار تیم های ملی قرار دهند و اگر یک بازیکن مجبور به سفر به قاره ای دیگر باشد، قانون پنج روز زمان را در اختیار تیم ملی می دهد، اما در بازی های فیفا دی این زمان به 48 ساعت تقلیل پیدا می کند.

فیفا دی به چه روزی گفته می‌شود

چرا فیفا دی برای باشگاه‌ها کابوس است

معمولا کشکمش فراوانی بین باشگاه ها و سرمربیان دنیای فوتبال با فیفا به دلیل برگزاری این بازی ها وجود دارد و به گونه ای که این روزها فرهنگ عمومی فوتبال به "کابوس فیفا دی" مشهور شده است و خیلی ها می گویند این روزها فقط یک منبع مالی مناسب برای فیفا محسوب می شود.

 

سفرهای طولانی و مصدومیت بازیکنان به دلیل طی مسافت بالا، باعث نارضایتی اغلب سرمربیان و باشگاه ها از این رویداد شده و بارها اتفاق افتاده که ستاره های بزرگ به دلیل این سفرها دچار مصدومیت شده و مقطع مهمی از فصل تیم خود را از دست می دهند.

 

همچنین از ریتم افتادن دیدارهای باشگاهی و دشواری کار مربیان برای ایجاد هماهنگی مجدد در تیم خود، از دیگر مشکلات تقویم فشرده فیفا برای برگزاری بازی های دوستانه است.

 

تماشاچی‌ها فیفا دی را دوست ندارند

اما به جز باشگاه ها، هواداران فوتبال نیز چندان دل خوشی از این رویداد ندارند. بازی های کم هیجان در رده ملی که معمولا با تعویض های فراوان و عدم جدیت خصوصا از سوی تیم های بزرگ همراه است، باعث شده این مسابقات هیجان چندانی نداشته باشد و معمولا فونبالدوستان نیز تمایل چندانی به دنبال کردن این دیدارها نشان نمی دهند.

 

اما بی شک دلیل اصرار فیفا، کسب درآمدهای مناسب از برگزاری این دیدارها است و این کشمکش، در سالهای اخیر به یکی از مشکلات اساسی باشگاه ها در طول فصل تبدیل شده است.

 

یوفا علیه فیفا دی

البته طی یک سال اخیر اتحادیه یوفا تصمیم به برگزاری لیگ ملت های اروپا در تاریخ بازی های فیفادی گرفته تا حداقل به نوعی فاکتور "جذابیت" را به این مسابقات اضافه کند، اما با توجه به حساس شدن این رقابت ها، بازیکنان با جدیت بیشتری مجبور به حضور در میدان هستند و همین موضوع احتمال مصدومیت و خستگی آنها را افزایش می دهد.

 

به هر حال به نظر نمی رسد فیفا تصمیمی مبنی بر حذف فیفا دی از تقویم خود داشته باشد و به نظر می رسد این کمشکش در آینده نیز وجود خواهد داشت.

 

چرا ایران از فیفا دی استفاده نمی کند

تیم ملی ایران برای این که بتواند با تیم‌های بزرگ بازی کند با چند مشکل مواجه است. نخست آن‌که تیم‌های مطرح اصولا تمایلی به بازی با تیم‌های آسایی ندارند البته مدتی است ژاپن و کره جنوبی توانسته‌اند خودشان را از این امر مستثنی کنند.

 

نکته دوم مسائل مالی است چون تیم‌های بزرگ برای بازی با تیم‌های ضعیف‌تر مبالغ کلانی دریافت می‌کنند و این در حالی است که فدراسیون فوتبال ما همیشه با مشکلات مالی مواجه است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.