2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
نقدی بر آلبوم افسانه چشم‌هایت اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ انتظارهایی که برآورده نشد

نقدی بر آلبوم افسانه چشم‌هایت اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ انتظارهایی که برآورده نشد

آلبوم افسانه چشم هایت 10 قطعه دارد و همایون شجریان و علیرضا قربانی دو خواننده نام آشنا و متبحر در آن با هم همکاری کرده‌اند. نقدی بر این آلبوم را در این مطلب بخوانید:

دوات آنلاین-افسانه چشم هایت، آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی بالاخره منتشر شد. بسیاری این آلبوم را پسندیده‌اند و عده‌ای نیز آن را پایین تر از حد انتظار دانسته‌اند. اکرم انتصاری ،منتقد روزنامه خراسان از جمله افرادی است که عقیده دارد افسانه چشمهایت چندان هم افسانه‌ای نیست. نقد او را بخوانید:

 

افسانه چشم هایت؛ اولین همکاری دو خواننده بزرگ

ما منتظر انقلاب در موسیقی بودیم و ناکام ماندیم. ما منتظر زمزمه و آواز مرغان خوش‌الحان بودیم تا جرعه‌ای بنوشیم و سیراب شویم اما تشنه ماندیم. آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی بعد از سال‌ها، منتشر شد اما انتظارها از این دو بسیارتر بود و انتظارات‌مان برآورده نشد.

همایون شجریان و علیرضا قربانی

این اولین آلبوم مشترک دو خواننده بزرگ کلاسیک بعد از انقلاب بود و همین، انتظارها را برای یک انفجار بزرگ در موسیقی تقویت می‌کرد؛ اما این بمب، نیامده خنثی شد و مخاطب‌ها را به پوشه آلبوم‌های قبلی این دو خواننده و آثار قوی‌شان برگرداند. از حق نگذریم، تعداد مشتاقان شنیدن این آلبوم آن قدر زیاد بود که سایت رسمی ارائه‌دهنده اثر را در ساعات اولیه به مشکل بیندازد اما بعد از این که مخاطب‌ها از شور و ذوق انتشار اثر افتادند، با واقعیت‌هایی مواجه شدند.

 

حتما تا به الان، تشویق و نظرات مثبت زیادی درباره این آلبوم مشترک دیده و خوانده‌اید؛ ولی ما می‌خواهیم از آن روی دیگر سکه بگوییم. به نظر ما آلبوم «افسانه چشم‌هایت» باید تکان‌دهنده شروع می‌شد. این حداقل انتظار ما برای آلبومی بود که پنج سال پشت درهای بسته مانده بود و حال در قحطیِ ساز و آوازهای ناب منتشر شده است. ما پرتوقع نیستیم و می‌دانیم آلبوم مشترک در روزگار موسیقی‌های تک‌رو چقدر می‌تواند ارزشمند باشد اما خودتان توقع‌مان را بالا برده‌اید همایون شجریان و علیرضا قربانی عزیز!

 

اشعاری شرحه شرحه و جعلی

ناهمخوانی‌‌های عجیبی در آلبوم به چشم می‌خورد. دیدن تیزرها، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کرد که عنوان آلبوم از منظومه «افسانه» نیما یوشیج است. در صورتی که عنوان «افسانه چشم‌هایت» از شعر علیرضا کلیایی، شاعر جوانی است که دو شعر در این آلبوم دارد.

 

طبق شناسنامه تصویری اثر، آلبوم شامل 10 قطعه است اما در سایت بیپ‌تونز که سایت رسمی ارائه‌دهنده است، 11 قطعه منتشر شده. مورد اختلافی هم به قطعه «درد مشترک» و شعر احمد شاملو برمی‌گردد که سه بار تقطیع و هربار با آواز یکی از این دو خواننده  در بازه زمانی کوتاهی خوانده شده است و در نهایت در قطعه یازدهم تجمیعی از این سه قطعه روی موسیقی ارکسترال شنیده می‌شود.

 

افسوس بعدی برای قطعه «افسوس» است. شعری که در واقع از هوشنگ ابتهاج نیست؛ اما در شناسنامه اثر به او نسبت داده شده است. شعری که در حقیقت ملغمه‌ای از شعر یک شاعر ناشناس و چند بیتی از فریدون مشیری است. این شعر، واکنش یلدا، دختر هوشنگ ابتهاج را هم در پی داشت.

 

او با ناراحتی در صفحه خود نوشت: «در جایى که کتاب شعر شاعر موجود است، چرا این همه بى‌دقتى، نمی دانم. این شعر از سایه نیست!» مورد بعدی، قطعه «بی‌قرار2 » است که در آن به شکل حیرت‌انگیزی با سه شاعر مواجه ایم، قسمتی از شعر دکتر شفیعی کدکنی، برشی از سیمین بهبهانی و بیتی از هوشنگ ابتهاج و مخلوطی از شعر کلاسیک و نو! این در حالی است که شعر نیما هم از این برش‌های پی در پی در امان نمانده و شرحه شرحه شده است.

 

آلبوم مشترک یا غیرمشترک

آلبوم تازه از راه رسیده «افسانه چشم‌هایت» به صحنه‌ای برای رقابت خواننده‌ها در گام بالا تبدیل شده است. به طوری که در برخی قطعه‌ها تشخیص صدای این دو خواننده از یکدیگر اصلا ممکن نیست و تقویت صدای دو خواننده در هنگام همخوانی در گام بالا و ادامه دار بودن آن مخاطب را آزار می‌دهد. حال این را بگذارید کنار همه قطعه‌های آلبوم که در فضایی غمگنانه رقم خورده است و مخاطب را با موجی از آه و حسرت و فغان تنها می‌گذارد.

 

انگار مهیار علیزاده، آهنگ ساز با تجربه و جوان این آلبوم نتوانسته است بر غول‌های بزرگ آواز آلبوم چیره شود یا حتی آن‌ها را به یک همراهی شنیدنی بکشاند. شرایط در آلبوم طوری پیش می‌رود که می‌توان گفت هر کدام از اجزای آلبوم، به خودی خود شنیدنی‌ هستند اما در ترکیب دچار مشکل شده اند و از آن معجون افسونگری که انتظارش می رفت، خبری نیست. این در حالی است که پیش از این، استاد محمدرضا شجریان و شهرام ناظری، در خوانش شعرهای نیمایی با آواز سنتی در آلبوم «زمستان» با شعر مهدی اخوان ثالث بسیار شنیدنی عمل کرده‌اند و با این حساب، فعلا نمی‌توان جایگزینی در حد و اندازه‌شان دید و شنید.

 

تلاش برای یک تکرار ملال‌آور

موسیقی، موسیقی و صد افسوس برای موسیقی ملال‌آور این آلبوم. شاید موسیقی ارکسترال با گام‌های بلند هر دو خواننده این آلبوم جور باشد اما وصله ناجور این آلبوم است.

 

این آلبوم در بهترین شرایط ممکن در استودیو تلویزیون جمهوری چک ضبط شده است و توقع موسیقی‌های غیریکنواخت، نو و سحرانگیز از آن اصلا عجیب نیست. به خصوص زمانی که آهنگ ساز حدود پنج سال برای ساخت و تنظیم آن فرصت داشته است و پیشتر از او آثار شنیدنی زیادی را دیده ایم. موسیقی در آلبوم «افسانه چشم هایت»، به اندازه آثار شاعران قدرتمند نیست و مخاطب بیش از آن که حواسش به موسیقی باشد، به اشعار معطوف می‌شود.

 

به یقین درباره منظومه «افسانه» نیما یوشیج و «درد مشترک» احمد شاملو، کلمه بر موسیقی پیروز شده و معانی، توفان تفکر به پا می‌کنند. هرچند استفاده از اشعار شاعران بزرگ در آلبوم‌ خواننده‌های پرمخاطبی مانند همایون شجریان و علیرضا قربانی می‌تواند به بیشتر شناساندن آن‌ها به مخاطب عام کمک کند و جای تقدیر دارد اما اگر از اشعار اصلی آن‌ها باشد و دفتر شعر وزارت ارشاد نیز متوجه جعل و اصل بودن آن‌ها بشود. موضوعی که در قطعه «افسوس» اتفاق نیفتاد.

پوستر آلبوم افسانه چشم‌هایت

واکنش‌ها به آلبوم افسانه چشم‌هایت

همزمان با انتشار آلبوم افسانه چشم‌هایت  واکنش‌های زیادی درباره این آلبوم در شبکه‌های اجتماعی ثبت شد. اتفاق جالب این که واکنش‌ها تا ظهر که جو انتشار و شور آن بر مخاطبان غالب بود، مثبت و بعد از آن به نقد و واکنش‌های منفی هم تبدیل شد.

 

در ادامه برخی از این واکنش‌ها را می‌خوانیم: «روانی دوئل بین همایون و علیرضا قربانی شدم، میشه گفت که بالاخره دو پادشاه در یک اقلیم گنجیدن»، «افسانه چشم‌هایت ناامیدی محض است. یک رقابت کسالت‌بار برای بالا خواندن و آهنگ سازی خنثی و محافظه‌کارانه و اشعاری که بعضا حیف شدند.»، «با دیدن اولین تیزر کار تقریبا مطمئن شدم قراره به یه دوئل «کی بالاتر می‌تونه بخونه» گوش بدیم. واقعا گوش دادن به آلبوم سخته»، «اگر می‌خواین از آلبوم لذت ببرین، اون رو با آثار قبلی خواننده‌ها مقایسه نکنین»، «قربون حنجره طلایی جفت‌تون برم؛ هرچی بیشتر داد بزنید آلبوم بهتری میشه. مهیار علیزاده خطاب به علیرضا قربانی و همایون شجریان»، «کل آلبوم با قطعه قلاب برابری نمی‌کنه»، «آلبوم جدید همایون و قربانی را دارم می‌شنوم، احساس می‌کنم شکست عشقی خوردم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1399/11/06
حقیقتا زبان قاصره از توصیف زیبایی این مجموعه.. باید عاشق بود تا فهمید.....
شیدا 1399/11/06
نظر هرکسی برای خودش محترم و ارزشمنده. بنظر بنده که در زمینه ی موسیقی نقش ناچیزی هم ایفا میکنم افسانه چشمهایت معرکه بود و ارزش موسیقی خیلی بالایی داره. انتقاد با تحقیر و کوچک شمردن فرق میکنه و متاسفانه بعضی دوستان اینو اشتباه متوجه میشن و یک اثر هنری قابل تحسین رو زیر سوال میبرند
ناشناس 1399/03/19
استاد شجریان از استاد های بزرگ ایران هستند و کار های بسیار زیبایی مانند ایران من کار کردند . این آلبوم از نظر آهنگسازی بسیار ضعیف تر از آلبوم های قبلی استاد هست اما با صدای این دو بزرگوار دلنشین شده است
یاشار کارشناس ارشد موسیقی 1399/02/11
واقعا نا امید کننده ترین کار در فضای موسیقی امروز کشور انتشار چنین آلبومی بود...نام آلبوم باید اوج در اوج باشه بنظرم. متاسفم، موسیقی بسیار پایین تر از حد انتظار، همایون شجریان بسیار پایین تر از حد انتظار، علیرضای عزیز خیلی خیلی پایین تر از حد انتظار...در کل کار ملال آوریست...کار تکنیکی نیست...کار هنری نیست....کاریست بس ضعیف و ناشنودنی متاسفانه دیسلایک
ناشناس 1398/12/24
امروز 23 اسفنده، از روز انتشار آلبوم تا همین الان ، یکسره دارم به این اثر دلنشین گوش میدم . بی نظیره، بی نظیر
ریزان 1398/09/28
بایدعاشق باشین تابفهمین چقد شاهکاره وعالی کاری ندارم به سبک وشرحه شرحه بو دن اشعارولی یه حس عمیق عشق توآهنگهاوجودداره خسته نباشید
هوشمند 1398/09/08
من فکر میکنم یک ارتباطهای ضمنی بین این اشعار منقطع وجود داره که بعد از شنیدنهای مکرر و تعمق بسیار بشه اونها رو رمزگشایی کرد ! و در رابطه با موسیقی و نحوه ی اجرای همایون و قربانی عزیز ، پیشنهاد من به مخاطبان عام هنر مثل خودم اینه که فقط در قالب نظر شخصی ، حسی که از این اجرا میگیرید رو بیان کنید که البته حق مسلم شما هستش !، و از بیان اظهار نظرهای تخصصی پرهیز کنید ! من احساس میکنم این کار یک مقداری به رمزگشایی احتیاج داره و این امر هم شنیدنهای بسیار رو طلب میکنه ! با تشکر
ناشناس 1398/08/22
چند نکته در باره آلبوم افسانه چشمهایت برای نظر دادن در مورد یه آلبوم باید حد اقل یه هفته بهش گوش داد به نظرم اگه اسم کار میشد ...عشق رازی است بهتر بود با این کار قربانی خودش رو بالا کشید، جرات بسیار میخواست که یکی با همایون همخوانی کنه و قربانی اینکار رو کرد اگرچه وسعت صدا و تسلط همایون شگفت انگیزه آهنگسازی به قدرت خوانندگی نبود. به نظرم بیشتر تنظیم موسیقی بود تا آهنگسازی کاش این کار با حسین علیزاده میشد نه با مهیار علیزاده کلا اگر آلبوم یه ترانه هم میشد چیزی از دست نمیدادیم ... در نهایت آلبوم به اون بدی ای که فکر میکردم نبود مهدی محمدظاهری
ناشناس 1398/08/21
ای کاش برای آهنگسازی، انتخاب اشعار و سبک موسیقی.. از اساتید بهتر و بزرگتری مدد می گرفتند... من چون مرید همایون شجریان و صدای بی مانندش هستم نمی تونم بی غرض قضاوت کنم ولی در این حد میشه گفت که قطعا شاهکار نبود.. ولی همین چند ساعتی که سی دی رو خریدم بارها گوش دادم و لذت بردم..
امین 1398/08/20
بابا سرمون درد گرفت اینکه موسیقی نیست این بالا میخونه اون بالا میخونه، اصلا نمیشه قطعات آلبوم رو پشت سر هم گوش داد. همه شبیه هم. تنظیم افتضاحه. کاملا منفعله. خوب اگه قرار یه جور بخونن چرا دوئت میدن. واقعا انگار دارن فقط کل کل میکنن.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.