2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
سالویا ؛روانگردانی که مصرف کننده را به زامبی تبدیل می‌کند

سالویا ؛روانگردانی که مصرف کننده را به زامبی تبدیل می‌کند

مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داده یک نوع ماده روانگردان جدید به نام سالیویا وارد ایران شده است که فرد پس از مصرف زامبی و آدم خوار میشود.

دوات آنلاین-براساس آخرین آمارگیری ها در سال جاری میلادی 803 نوع مواد روانگردان در دنیا وجود دارد که  خطرناکترین آنها یک نوع ماده روانگردان جدید به نام سالویا است که افراد را بلافاصله بعد از مصرف به زامبی تبدیل می‌کند و بسیار خطرناک است. این ماده از گیاهان شمال کشور تولید می شود و برای جنایت استفاده می شود.

 

803 نوع ماده روان گردان

محمد ترحمی  مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:براساس آمارهای جهانی (unodc) در سال 2009 میلادی 166 ام پی اس(مواد روانگردان) جدید توسط شهروندان کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت که در سال 2019 میلادی این رقم به حدود 803 فقره رسید، یعنی طی 10 سال اخیر تنوع مواد روانگردان جدید یا ام پی اس ها 703 درصد رشد داشته اند که حدود 170 نمونه از آنها وارد ایران شده است.

 

وی با اشاره به اینکه مواد روانگردان صنعتی یا گیاهی جدید اثرات مخرب بدتری دارند، به معرفی برخی مخدرهای جدیدی که در ایران وجود دارد پرداخت و گفت:کانابینوئیدهای صنعتی که شاخه شاهدانه هستند در حدود 108 نوع مختلف دسته بندی می شوند، اما 90 درصد کانابینوئیدهای صنعتی جدید، تدخینی و برای انسان بسیار مضر هستند.

 

ترحمی ادامه داد:فنیل آفرین، کاتینون های صنایعی و موادی با منشاء گیاهی و کتامین ها (داروهای بیهوش کننده دامی) نیز که در حال حاضر 9 نوع از آنها در زمینه روانگردان ها مورد استفاده قرار می گیرند نیز از موادی هستند که برای مصرف کنندگان خطر بالایی دارند.

 

هشدار جدی درباره ماده روانگردان  جدید سالویا که مصرف کننده را به زامبی تبدیل می کند

جنون آنی نتیجه مصرف سالویا

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد:همچنین شمال کشور ایران نیز که مستعد رشد گیاه مریم گلی است به مراتب گیاهانی مانند سالویا کشت و برای معرفی به جوانان، در فضاهای مجازی تبلیغ می شود. مصرف کنندگان مخدر سالویا به محض مصرف دچار جنون آنی شده و دست به قتل و جنایت ها می زنند، در واقع این ماده ریشه جنایی دارد. به طوریکه حرکات فرد پس از مصرف شبیه به زامبی ها و آدم خوارها می شود.

 

مجازات حمل یا مصرف مواد روان گردان

وی با بیان اینکه مجازات های جدول شماره یک، مجازات های موضوع ماده 8 قانون مجازات مبارزه با مواد مخدر را در بر می گیرد، گفت:در صورتی که افراد مواد مندرج در جدول شماره یک را حمل یا مصرف کنند براساس ماده هشت قانون مجازات مبارزه با مواد مخدر که در آن آمده «هر کس هرویین و مرفین و کدیین و متادون و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکایین و نیز عصاره شیمیایی حشیش و روغن حشیش را وارد کشور یا تولید یا توزیع یا صادر کند، یا خرید و یا فروش کند و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری و یا مخفی یا حمل کند با توجه به میزان مواد بدین ترتیب مجازات خواهد شد:

 

1 - تا پنج سانتی گرم، از 200 تا 500 هزار ریال جریمه نقدی و 20 تا 50 ضربه شلاق. 2 - بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم، از یک میلیون تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و 30 تا 70 ضربه شلاق. 4 - بیش از چهار گرم تا 15 گرم، از 10 تا 20 میلیون ریال جریمه نقدی و سه تا هشت سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق. 5 - بیش از 15 گرم تا 30 گرم، از 20 تا 30 میلیون ریال جریمه نقدی و 10تا 15 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق. 6 - بیش از 30 گرم، اعدام و مصادره اموال به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم»، مجازات می شوند.

 

وی بیان کرد:ستاد مبارزه با مواد مخدر عزم خود را جزم کرده است تا اسامی روان گردان ها و مخدرهای جدیدی که بسیار خطرناک هستند را در قانون درج و مجازات آن را نیز تعیین کند. اگر قانون از قاچاقچیان و معضلات اجتماعی عقب بماند زمان به نفع معضلات سپری خواهد شد و در نهایت آسیب ها افزایش می یابد.

 

ترحمی معتقد است که اگر در قاچاق مواد مخدر در زمینه مقابله، مبارزه و مداخلات اجتماعی جلوتر حرکت نمی کنیم حداقل باید همگام با این معضل حرکت کنیم. براساس سیاست های کلی نظام در قانون گذاری، قانون باید جامع و گره گشا باشد، این در حالیست که در قانون مواد مخدر شاهدیم که قانون علی رغم اینکه خوب است اما باتوجه به گذشت زمان نیازمند به روز رسانی است و این به روز رسانی به سختی اعمال می شود، زیرا قانون ترکیبات تقنین را در مراتب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مشاهده کرده است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.