2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ماهی شکم پر شمالی ؛دستور پخت و تمام فوت و فن‌هایی که باید بدانید

ماهی شکم پر شمالی ؛دستور پخت و تمام فوت و فن‌هایی که باید بدانید

برای پخت ماهی شکم پر شمالی ترجیحا از ماهی قزل‌آلا استفاده کنید چون ماهی سفید دریا در شهرهایی غیر از شهرهای شمالی خیلی سخت گیر می‌آید و اگر هم پیدا شود تازه نیست.

دوات آنلاین-بعضی‌ها فکر می‌کنند ماهی شکم پر را فقط باید در رستوران‌های شمال خورد. در حالی‌که خودتان هم در خانه می‌توانید این غذای خوشمزه را درست کنید. دستور پخت این غذا را به نقل از بیتوته بخوانید:

 

مواد لازم برای پخت ماهی شکم پر

ماهی قزل‌آلا 1 عدد

پیاز خرد شده 1 لیوان

گشنیز خرد شده 1 لیوان

سیر تازه خرد شده نصف لیوان

رب انار 3 قاشق غذاخوری

گردو 10 عدد

روغن کانولا 3 قاشق غذاخوری

کره 1 قاشق غذاخوری

آب‌لیموی تازه

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران به میزان دلخواه

ماهی شکم پر شمالی ؛دستور پخت و تمام فوت و فن‌هایی که باید بدانید

طرز تهیه ماهی شکم پر

رو و داخل شکم ماهی را با آب‌لیموی تازه آغشته کنید و آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید.

پیاز را در تابه‌ای که یک قاشق غذاخوری در آن روغن کانولا ریخته‌اید، تفت دهید.

پس از نرم شدن پیازها، سیر خردشده و گردوی کوبیده و پس از کمی تفت دادن، رب انار را اضافه کنید.

حالا گشنیز خرد شده را نیز بیفزایید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید.

ماهی را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با مایه تهیه شده پر کنید.

ته تابه‌ای نچسب را با 2 قاشق غذاخوری روغن کانولا چرب کنید و ماهی را در آن قرار دهید و تابه را در فر (با دمای 180 درجه سانتی‌گراد) بگذارید.

پس از گذشت 40 دقیقه، ماهی آماده سرو کردن خواهد بود. البته 10 دقیقه قبل از بیرون آوردن غذا برای سرو کردن، روی ماهی کمی زعفران آب شده بریزید و آن را با یک قاشق غذاخوری کره آب شده آغشته کنید و بگذارید در فر برشته شود.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی و محلی استان گیلان

دستور پخت خورش باقلا قاتق

دستور پخت آلو مسمای گیلانی

 

فوت و فن‌هایی که ماهی شکم پر را خوشمزه‌تر می‌کند

1. برای طبخ این غذا هر ماهی‌ای را می‌توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگسر، صبور و سفید جز بهترین‌ها هستند. البته ماهی‌های نازک را نیز می‌توان به صورت شکم‌پر طبخ کرد بنابراین خریدن ماهی تازه و مناسب اولین قدم است. بعد از آن، روش مزه‌دار کردن ماهی به هرچه خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند.

 

2. برای هرچه خوش‌طعم‌تر شدن مواد غذایی داخل شکم ماهی کمی آن‌ها را تفت دهید و بعد استفاده کنید.

 

3. اگر می‌خواهید این غذا را به سبک جنوبی تهیه کنید، نباید ادویه کاری را از قلم بیندازید اما برای طبخ آن به سبک شمالی، باید از ادویه‌هایی نظیر زردچوبه و زعفران استفاده کرد.

 

4. برخی افراد دور ماهی کاغذ آلومینیومی می‌پیچند یا کف سینی فر را با این کاغذ می‌پوشانند اما بهتر است کف سینی را با سبزی‌هایی نظیر هویج، کرفس و پیاز بپوشانید. به این ترتیب هم بوی غذا در فضای خانه پخش نمی‌شود، هم ماهی به کف سینی نمی‌چسبد.

 

5. ابتدا سینی محتوی ماهی را در طبقه پایین فر قرار داده و سپس به طبقه بالاتر منتقل کنید تا علاوه بر پختن، روی ماهی نیز برشته شود.

 

6. شما می‌توانید ماهی‌های پولک درشتی مانند ماهی سفید را به صورت نعل اسب در سینی فر خم کنید و به صورت ایستاده در آن قرار دهید و روی پوست ماهی را به مخلوط آب‌لیمو زعفران آغشته کنید. به این روش پوست ماهی پس از پخت کاملاً برشته شده و به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.

 

7. این غذا را می‌توانید در ماهیتابه نیز تهیه کنید البته به این شرط که ماهی نیم‌پز باشد و محتویات داخل شکم آن حتماً تفت داده شده باشند. حین سرخ کردن نیز نباید در تابه را گذاشت زیرا در این صورت ماهی له می‌شود و شکل خود را از دست خواهد داد.

 

8. بسیاری از افراد سبزی‌پلو را با ماهی شکم‌پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌پر به اندازه کافی مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود.

 

9. نوشیدنی‌ای که همراه این غذا به شما پیشنهاد می‌کنیم، شربت آب‌لیموی تازه است. از خوردن این غذا با آب‌میوه‌های مختلف از جمله آب پرتقال و آب آلبالو بپرهیزید زیرا طعم مناسبی را ایجاد نخواهند کرد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.