2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بیوگرافی کامل فرنوش جعفری ، زن گزارشگر فوتبال در ایران

بیوگرافی کامل فرنوش جعفری ، زن گزارشگر فوتبال در ایران

فرنوش جعفری از طرفداران عادل فردوسی‌پور است او اولین زن گزارشگر فوتبال در ایران و شاگرد خسرو والی‌زاده‌است.

دوات آنلاینفرنوش جعفری گوینده رادیو فارس نام خود را برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ثبت کرد. تا شاگرد خسرو والی زاده و طرفدار عادل فردوسی‌پور این بازی را برای زنان ایران تاریخ‌ساز کند.

 

فرنوش جعفری کارش را از کجا شروع کرد

فرنوش جعفری 35 ساله از گویندگان موفق رادیو فارس بود که پیش از این در سال 96 یک بازی را در شبکه استانی فارس گزارش کرده‌بود. ا

فرنوش جعفری شاگرد خسرو والی زاده بوده‌ است و دوره‌هایی را زیر نظر او گذرانده است.

 

بیوگرافی کامل فرنوش جعفری اولین زن گزارشگر فوتبال در ایران؛ از شاگردی خسرو والی‌زاده تا طرفدار عادل فردوسی پور

 

 فرنوش جعفری از طرفداران پرو پا قذص عادل فردوسی پور است.

 

او همچنین در 19مرداد جاری نخستین گزارش فوتسال بانوان را در رادیو ورزش بر روی آنتن برد و عنوان نخستین گزارشگر تلویزیونی فوتسال بانوان را نیز چهارم مهرماه جاری با گزارش بازی پویندگان فجر شیراز و ملی حفاری ایران در شبكه ورزش به دست آورد.

 

جعفری كه این روز‌ها با برنامه 'از فوتبال چه خبر' حاشیه‌های فوتبالی را در رادیو فارس اجرا می‌كند، سال 1387 با نویسندگی برنامه‌های اجتماعی وارد عرصه صدا شد، خودش می‌گوید كه به مرور زمان تهیه كنندگی و گویندگی آیتم و گزارشگری را هم فراگرفت و در زمان حاضر نیز مهم‌ترین كارش گزارش فوتبال و فوتسال بانوان است.

 

جرقه ورود به دنیای گزارش فوتبال برای نخستین گزارشگر فوتبال و فوتسال بانوان ایران، از زمانی آغاز شد كه جعفری در برنامه رادیویی پسین دلگشا با تهیه‌كنندگی محسن قاسم‌زادگان كه همان تهیه كننده ورزشی رادیو فارس است، فعالیت می‌كرد.

 

بیوگرافی کامل فرنوش جعفری اولین زن گزارشگر فوتبال در ایران؛ از شاگردی خسرو والی‌زاده تا طرفدار عادل فردوسی پور

 

جعفری در این باره  می‌گوید: در صدا و سیمای فارس تنها زنی هستم كه همه بازی‌های فوتبال را از مسابقات لیگ داخلی گرفته تا جام‌جهانی دنبال می‌كنم و هر زمان قرار بود مسابقه فوتبالی برگزار شود، درباره بازی‌ها با تهیه‌كننده‌مان بسیار بحث می‌كردم، وضع دربی‌ها (شهرآوردها) هم همین بود، پرشورتر و پر هیجان تر و همین موضوع باعث شد من با عنوان دختری كه فوتبال را می‌شناسد و دوست دارد، شناخته شوم.

 

علاقه فرنوش جعفری به فوتبال

او كه در نوجوانی، در باشگاه حجاب شیراز فوتبال را فرا گرفته بود، با آنكه بعد‌ها به خاطر درس خواندن بازی در زمین چمن را كنار گذاشت، همچنان به این ورزش علاقه دارد.

 

جعفری با اشاره به محدودیت‌های موجود برای گزارش بازی‌های بانوان، می‌گوید: طی جلسه‌ای كه مسئولان بخش ورزشی رادیو برای یافتن گزینه‌ای به‌منظور گزارش این بازی‌ها برگزار كردند، محسن قاسم‌زادگان تهیه‌كننده ورزشی كه پیش از این از علایق و توانمندی‌های من در حوزه فوتبال آگاه بود، پیشنهاد واگذاری این مسئولیت را به من داد.

 

این گزارشگر فوتبال واكنش خود را به این پیشنهاد ناگهانی، با واژه‌های عجیب، هیجان‌انگیز، ذوق‌آور و ترسناك توصیف می‌كند و ادامه می‌دهد: از اینكه این اتفاق قرار بود برای نخستین بار به صورت رسمی در رسانه ملی رخ دهد، دچار هراس شدم؛ اما تصمیم گرفتم بر احساسم غلبه كنم و وارد میدان شوم.

 

روند انتخاب جعفری برای گزارش بازی‌های فوتبال بانوان با محك‌زدن او در گزارش یك دقیقه‌ای یكی از بازی‌های جام ملت‌های آسیا در حضور تهیه‌كنندگان و مسئولان ورزش رادیو فارس صورت گرفت.

 

بیوگرافی کامل فرنوش جعفری اولین زن گزارشگر فوتبال در ایران؛ از شاگردی خسرو والی‌زاده تا طرفدار عادل فردوسی پور

جعفری در این باره می‌گوید: من همیشه طرفدار گزارش‌های عادل فردوسی‌پور بودم و سعی كردم با همه هیجانی كه دارم آن یك دقیقه را گزارش كنم كه مقبول واقع شد؛‌ البته پس از آن در جلسه‌ای توجیهی برای رفع نواقص نیز شركت كردم و یك فایل گزارش رادیویی گرفتم و از ابتدا تا انتهای آن‌ را نوشتم تا یاد بگیرم چگونه باید یك بازی را به صورت رادیویی گزارش داد.

 

به این ترتیب خانم گزارشگر در اول دی ماه 1396 به صورت رسمی نخستین بازی فوتبال بانوان را گزارش كرد.

 

جعفری درباره این تجربه می‌گوید: این موضوع ریسك بزرگی برای همه محسوب می‌شد؛ زیرا فوتبال بانوان هیچوقت به صورت گزارشی ارائه نشده بود و اولین بار این اتفاق در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و در رادیو فارس توسط یك خانم گزارشگر رخ می‌داد.

 

او درباره بازخورد‌های این بازی می‌گوید: بازخوردها بسیار عجیب، جالب و جذاب بود. در آن روز تصمیم گرفتم با لباس ورزشی وارد زمین شوم تا بتوانم با بازیكنان ارتباط بهتری برقرار كنم، برای بازیكنان بسیار هیجان‌انگیز بود كه اسمشان از رسانه پخش می‌شود، بازیكنان منتخب فارس انگیزه زیادی گرفته بودند و بازی را سه بر صفر بردند.

 

جعفری ادامه می‌دهد: بعد از تمام‌شدن بازی مربی در صدر و اعضای تیم، پشت سر او آمدند و از ما تشكر كردند، مربی گفت پخش رادیویی شما انگیزه اصلی برد بچه‌ها بود؛ افزون بر گزارش بازی، برای اولین بار دوربین خبر صدا و سیمای مركز فارس برای بازی بانوان وارد ورزشگاه شده بود و همه گل‌های آن‌ها ثبت شد و از طریق رسانه ملی هم پخش می‌شد.

 

انعكاس خبری این برنامه در اخبار شبكه سه سیما و همچنین كانال تلگرامی معاون امور بانوان ریاست جمهوری، معصومه ابتكار، رخ داد كه تاثیر بسیاری بر ادامه روند گزارشگری این بانوی ورزشی داشت.

 

او در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امروز كار اصلی من دیدن فوتبال و شنیدن گزارش‌های فوتبال ایرانی و خارجی است و در عین حال بسیار مطالعه می‌كنم و سعی می‌كنم به روز باشم، هر روز سایت‌های ورزشی و حواشی فوتبال را را بررسی می‌كنم و معمولا با همكارانم تبادل نظر می‌كنیم.

 

جعفری در مردادماه گذشته در كلاس گزارشگری فوتبال در رادیو، در اراك با عنوان تنها زن شركت‌كننده در دوره حضور یافت و از این تجربه نیز به منزله نقطه عطفی در فعالیت گزارشگری‌اش یاد می‌كند.

 

او می‌گوید:این دوره مخصوص آقایان بود، درواقع كسی انتظار نداشت زنی فوتبال گزارش كند؛ اما به رغم مشكلات فراوان در این دوره شركت كردم، چون تنها زن دوره بودم خوابگاه به من اختصاص نیافت؛‌ حتی مسئولان برگزاری حاضر نشدند برای من هتل بگیرند و پیام داده بودند كه بهتر است حضور این خانم لغو شود.

 

این بانوی گزارشگر می‌افزاید:حاضر شدم خودم همه هزینه‌ها را تقبل كنم، ساعت چهار صبح روز برگزاری دوره به اراك می‌رسیدم و نمی‌دانستم وقتی در آن ساعت حتی صدا و سیما هم بسته است باید كجا روم؛‌ اما به لطف خدا به طور اتفاقی متوجه شدم خانواده یكی از دوستانم كه برای دیدار دخترشان از اراك به شیراز آمده‌اند، در همان روز باز می‌گردند و آن‌ها میزبان من در سه روز دوره بودند.

 

جعفری می‌گوید: مدرس دوره كسی بود كه من اولین گزارش رادیویی فوتبال را از ایشان نوشته بودم، آقای خسرو والی زاده كه گزارشگر رادیو هستند و بازی‌های جام جهانی و مسابقات لیگ برتر را ایشان گزارش می‌كنند و بسیار برایشان عجیب بود كه زنی در این دوره حضور یافته؛ اما با تشویق و حمایت بسیار از حضور من استقبال كردند.

 

او با اشاره به اینكه شركت در این كلاس در ابتدا بسیار دشوار بود، می‌گوید: 26 نفر از حرفه‌ای‌های این رشته از نخستین دوره لیگ برتر تا امروز در این دوره حضور داشتند و فكر می‌كردم ممكن است با صحبت در كلاس، من را دست بیندازند اما خلاف تصورم، آن‌ها به پر و پا قرص ترین حامیانم بدل شدند و در آن چند روز همگی، فنون گزارشگری را به من آموزش دادند.

 

در طول همین دوره است كه رادیو ورزش برای گزارش بازی‌های فوتسال لیگ برتر بانوان با این گزارشگر تماس می‌گیرد و از آنجا كه فارس دو نماینده در لیگ برتر فوتسال بانوان دارد، وظیفه گزارش بازی‌های فوتسال برای رادیو ورزش نیز برای نخستین بار در تاریخ 19 مرداد 1397 برای بازی پارس‌آرای شیراز و شهرداری رشت به این گزارشگر واگذار شد.

 

جعفری درباره دشواری‌های گزارش بازی‌های بانوان می‌گوید: وقتی بازی‌های لیگ برتر مردان یا یورو یا جام جهانی را گزارش می‌كنید، یك عقبه بسیار قوی پشت دستتان دارید، اطلاعات بسیاری درباره بازیكنان و سابقه بازی‌ها؛ حتی زندگی خانوادگی و حاشیه‌های فوتبالی آن‌ها؛ اما درباره بانوان هیچ‌یك از این اطلاعات وجود ندارد، حتی به سختی نام بازیكنان را می‌دانید و این موضوع هم دشوار است و هم تاسف بار.

 

به گفته این بانوی گزارشگر در همین روز‌ها است كه اتفاق دیگری در عرصه ورزشی برای او رقم خورد و آن شركت در برنامه اختصاصی فوتبال باعنوان 2020 است كه در شبكه تلویزیونی ورزش برای گزارش بازی‌های فوتسال بانوان اجرا می‌شود و نخستین قسمت آن نیز چهارم مهرماه بر روی آنتن رفت.

 

گزارشگری فوتبال بانوان، از تهدید تا پذیرش

جعفری درباره تجربیات منحصر به فردش می‌گوید: تلاش كردم ببینم در دنیا خانم‌های گزارشگر فوتبال چه كسانی هستند، این رویداد پدیده‌ای نوظهور است كه اولین واكنش‌ها به آن در همه جای جهان تمسخر و حتی در برخی كشور‌ها تهدیدات گوناگون است؛ اما بعد سیل تبریك و پذیرش رخ می‌دهد؛ البته برای من این اتفاق به گونه‌ای خوشایند رقم خورد و از همان روز اول بازخورد‌ها بسیار خوب بود.

 

جعفری بزرگترین دشواری این كار را ترس از عدم پذیرش آن عنوان می‌كند و می‌افزاید: خوشبختانه در شبكه‌های اجتماعی شاهد پذیرش عموم بودم و مشوق‌ها و منتقدان بسیاری یافتم.

 

این خانم گزارشگر همچنین مشكل عمده بانوان فوتبالیست و فوتسالیست را عدم حمایت و پشتیبانی كافی می‌داند و معتقد است: بسیاری از این بازیكنان بسیار توانمندند و می‌توان درصورت سرمایه‌گذاری بر آن‌ها آینده‌ای بسیار درخشان را برایشان رقم زد؛‌ اما چون حقوق و اسپانسر ندارند، بسیاری از آن‌ها در سودای رفتن‌اند.

 

جعفری بیان می‌كند: واقعیت این است كه انگیزه‌بخشی به این زنان كار دشواری نیست، انگیزه‌ آن‌ها بسیار است و همین كه نامشان در رسانه‌ها برده شود،‌ می‌توانند حامیان مالی را جذب كنند.

 

حمایت زنان از زنان، قفل ورزشگاه‌ها را باز می‌كند

او همچنین درباره اهمیت حمایت زنان از زنان در ورزش می‌گوید: زنان باید به خاطر داشته باشند تا روزی كه وارد سالن‌ها و ورزشگاه‌هایی نشوند كه همجنسان آن‌ها در آن‌ها بازی می‌كنند و تا روزی‌كه از ورزش بانوان حمایت نكنند، راهشان برای رفتن به ورزشگاه‌هایی كه آقایان در آن بازی می‌كنند، بسته خواهد ماند.

 

این گزارشگر ادامه می‌دهد: زنان باید گام نخست را برای خود بردارند و باور كنند به همان اندازه كه فوتبال و فوتسال مردان جذاب است، بازی زنان هم زیباست و ارزش دیدن دارد و مادامی كه فرهنگ فوتبال دیدن خانم‌ها در جامعه رواج یافت به سمتی می‌رویم كه مسیر برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها هموار شود.

 

جعفری می گوید: حرمت خانواده باعث می‌شود اتفاقات و حواشی در ورزشگاه‌ها به تدریج از بین برود و بعید نمی‌دانم در سال‌های آینده چنین اتفاقی بیفتد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1398/08/02
پخش نشد

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.