2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ملاک‌های قطع یارانه نقدی چیست؛ میزان درآمد ، نوع خودرو، محل سکونت

ملاک‌های قطع یارانه نقدی چیست؛ میزان درآمد ، نوع خودرو، محل سکونت

ملاک هایی مانند میزان هزینه خانوار، نوع خودرو، محل سکونت و... برای قطع یارانه های نقدی در نظر گرفته شده است.

دوات آنلاین-یارانه دهک های بالای جامعه حذف می‌شود. این خبر را در تمام این سال‌ها که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده شنیده‌ایم اما حالا ظاهرا موضوع جدی‌تر شده و به‌غیر از 200 هزار نفری که یارانه آنها در شهریور ماه پرداخت نشد 500 هزار نفر دیگر هم در لیست قطع یارانه نقدی مهر ماه قرار دارند.

 

بنا به اخبار اعلام شده قرار است تا پایان سال یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر قطع شود. همه این افراد در سه دهک بالایی جامعه قرار دارد. از این تعداد به‌گفته علی ربیعی سخنگوی دولت 700 هزار نفر سالانه بیش از یک میلیارد تومان درآمد دارند.

 

به‌ گفته جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس و رئیس هیئت تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان این‌که نزدیک به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند گفته بود «باید نزدیک به ۲۰ میلیون نفر آنها به‌ دلیل زندگی در خارج از ایران یا تعلق به دهک‌های بالای جامعه حذف شوند».

 

وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا هستند.

 

ملاک قطع یارانه چیست

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه‌اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و براساس ملاک‌هایی از جمله استان و محل زندگی، تعداد و ارزش املاک خانوار، ارزش خودرو یا خودروهای خانوار، شغل و سایر پارامترها فهرست خانوارهای غیرنیازمند را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام و این سازمان نیز نسبت به قطع یارانه نقدی این خانوارها اقدام می‌کند.

ملاک‌های قطع یارانه نقدی چیست؛ میزان درآمد ، نوع خودرو، محل سکونت

داشتن چه خودروهایی باعث قطع یارانه می‌شود

افرادی که مالک خودروهایی تا ۵۰ میلیون تومان هستند، در فهرست حذف شدگان از دریافت یارانه قرار نمی گیرند. به این ترتیب کسانی که خودرو ندارند یا ارزش خودروی آنها کمتر از ۵۰ میلیون تومان است، در این مرحله در پروسه حذف قرار ندارند.

 

درآمد افراد برای قطع یارانه نقدی چقدر باید باشد

طبق قانون رقمی معیار برای هزینه متعارف خانواده‌ها در نظر گرفته شده و در صورتی که میزان خرید آنها پایین‌تر از رقم تعیین‌ شده باشد، مشمول دریافت یارانه خواهند ماند.

 

این رقم برای خانوار تک نفره چهار میلیون تومان، دو نفره پنج میلیون، سه نفره ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چهار نفره هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پنج نفره هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای خانوارهای ۶ نفره و بیشتر هم به‌ازای هر نفر از اعضای خانوار، ۵۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد.

 

محل سکونت؛ یکی از معیارهای قطع یارانه نقدی

محل سکونت نیز یکی از معیارهای قطع یارانه نقدی است.

 

به گفته سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه کسانی که در حد عرفی اجاره‌خانه می‌دهند، جزو هزینه‌ها حساب نمی‌شود. غیرعرفی یعنی برای مستأجرانی که در مناطق مرفه‌نشین هستند.

 

معترضان به قطع یارانه نقدی

از میان افرادی که تاکنون یارانه نقدی‌شان قطع شده 9 درصد به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

 

به گقته حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ ، پس از بررسی‌ مشخص شد که دلایل ۸۰ درصد از معترضان به قطع یارانه نقدی قانع کننده نیست و حدود ۲۰ درصد این افراد نیز دلایلی مانند ورشکستگی، بیماری و بیماری صعب العلاج و غیره را برای برقرار ماندن یارانه نقدی خانوارشان اعلام کردند؛ البته دلایل این افراد باید راستی آزمایی شود تا در صورت استحقاق دریافت یارانه نقدی، حقی از آنها تضییع نشود.

ملاک‌های قطع یارانه نقدی چیست؛ میزان درآمد ، نوع خودرو، محل سکونت

روش اعتراض به قطع یارانه نقدی

برای تمام خانوارهایی که یارانه نقدی آنها قطع می‌شود، پیامک «قطع یارانه نقدی» با سرشماره «YARANEH» ارسال می‌شود و اگر خود را مستحق دریافت آن می‌دانند، سرپرست خانوار به همراه یک مدرک شناسایی باید در مرحله اول به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند. پس از مراجعه به دفتر پیشخوان و تکمیل برگه مجوز بررسی تراکنش‌های بانکی به دولت، شماره رهگیری برای وی پیامک خواهد شد. نکته قابل‌توجه اینکه، «۴۸ ساعت بعد از دریافت پیامک کد رهگیری» باید به سامانه

https://yaraneh10. mcls.gov.ir  مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری دریافتی از دفتر پیشخوان، تمام اطلاعات و تراکنش‌های بانکی خانوار را مشاهده کنند.

 

سرپرست خانوار در این مرحله و پس از مشاهده تراکنش‌های بانکی خود اگر اعتراضی به قطع یارانه خود ندارد، باید گزینه «انصراف از اعتراض و خروج» و در صورت اعتراض نیز باید گزینه «ثبت اعتراض» را انتخاب کند تا پس از آن، اعتراض آنها مورد بررسی قرار گیرد.

 

در صورت پذیرش ثبت اعتراض خانوار، یارانه نقدی آنها در ماهی که قطع شده، همراه با مرحله بعد به‌صورت یکجا واریز خواهد شد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.