2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند

چرا بچه‌ها دروغ می‌گویند

الگوی نامناسب یکی از دلایل دروغگویی کودکان است چراکه قسمت زیادی از یادگیری در انسان از طریق یادگیری مشاهده‌ای و الگو گزینی است.

دوات آنلاین-دروغ‌ گویی بچه‌ها مشکلی است که شاید شما هم با آن مواجه باشید اما ندانید دلیل این‌که فرزندتان دروغ می‌گوید چیست و اصولا با دروغ گویی کودکان چه باید کرد.

 

کمال پرهون روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دروغ گویی کودکان و علت آن اظهار کرد: دروغ گویی دربین کودکان خردسال نیز تا حدودی شایع است و کودکان معمولاً در سن پیش دبستانی، بین دو تا چهار سال، دروغ گفتن را شروع می‌کنند.

 

این روانشناس بیان کرد: دروغ گفتن در کودکان خردسال به ندرت باعث نگرانی می‌شود، در حقیقت دروغ گفتن برای کودکان خردسال چیزی غیر عادی نیست و شواهد پژوهشی نشان داده است که این رفتار‌ها در واقع یک نقطه عطف مهم تحولی نیز محسوب می‌شود.

 

او ادامه داد: توانایی دروغ گویی با پیشرفت مهارت‌های شناختی از جمله "نظریه ذهن" و "کارکرد‌های اجرایی" رابطه مثبت دارد و در حقیقت، دروغ گفتن اغلب یکی از اولین نشانه‌هایی است که کودک خردسال "تئوری ذهن" را گسترش و می‌تواند به درک دیدگاه دیگران برسد.

 

پرهون درباره دلایل دروغ گویی، گفت: ترس کودکان یکی از دلایل درغگوییشان است زیرا اگر کودک بداند که در صورت اقرار به خطای خود مورد سرزنش، تحقیر و تنبیه قرار نمی‌گیرد به ناچار برای فرار به دروغ پناه نمی‌برد.

 

این روانشناس اجبار را یکی از دلایل دروغگویی دانست و تصریح کرد: اگر با اجبار از کودک خواسته‌ای داشته که مورد علاقه او نباشد یا از زیر کار در می‌رود یا به دروغ وانمود می‌کند که آن را انجام داده است.

 

او اضافه کرد: الگوی نامناسب یکی از دلایل دروغگویی کودکان است چراکه قسمت زیادی از یادگیری در انسان از طریق یادگیری مشاهده‌ای و الگو گزینی است، ازاین رو اگر بزرگسالانی که کودک با آن‌ها زندگی می‌کند دروغ بگویند یا از اعتماد کودک سوء استفاده کنند در این صورت کودک نخستین درس دروغ گویی را از خانواده و الگوهایش می‌آموزد.

 

پرهون با بیان اینکه از دیگر علت های درغگویی کودکان احساس حقارت است، افزود: در کودک و تلاش برای بزرگ جلوه دادن خود، خودنمایی، داشتن توقع بیش از حد، تشویق رفتار‌های نامناسب از طرف والدین و اطرافیان، انتقام گیری از اعضای خانواده و دوستان، بی اعتنایی اطرافیان به دروغ گویی و راست گویی، خیال پردازی، فشار والدین، مربیان و معلم ها، تقویت رفتار دروغ گویی در کودک وقتی که گفتن حقیقت برای او دردسر و مجازات به همراه دارد.

 

این روانشناس ادامه داد: اجتناب یا فرار، دروغ برای ایجاد و ثبات موقعیت خود، دروغ برای اعتماد بنفس و عزت نفس و نوعی استقلال از والدین، احساس قدرت، به دست آوردن چیزی که میخواهد، دروغ برای جلب نظر و توجه اطرافیان، دروغ برای مظلوم نمایی و جلوگیری از ازار دیگران، دروغ برای جلوگیری از مشکل و بحران نیز از دیگر علل درغگویی کودکان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.