2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
شجاع خلیل زاده چرا به تیم ملی دعوت نمی‌شود

شجاع خلیل زاده چرا به تیم ملی دعوت نمی‌شود

در اینکه شجاع بازیکن توانمندی است بحثی وجود ندارد اما متأسفانه سرش را نمی‌اندازد پایین تا فقط کار خودش را بکند.

دوات آنلاین-چهارمین بازی تیم ملی تحت هدایت مارک ویلموتس هم گذشت. پنجمی‌اش هم از راه می‌رسد و به زودی برگزار خواهد شد اما خبری از شجاع خلیل‌زاده در تیم ملی نیست. مدافع پرسپولیس همچنان جایی در تیم ملی ندارد و این به علامت سؤال بزرگی در رختکن پرسپولیس تبدیل شده و دقیقاً هیچ کس نمی‌تواند جواب روشنی برای آن داشته باشد.

 

ایران ورزشی نوشت: اگر از ده کارشناس فوتبال بپرسید حتی غالب آنها متفق‌القول می‌گویند خلیل‌زاده شایستگی رسیدن به پیراهن تیم ملی را دارد اما جدایی این مدافع مازنی از تیم ملی از 5 سال هم تجاوز کرده است. زمان سرمربیگری کی‌روش و قبل از جام جهانی 2014 شجاع از تیم ملی کنار گذاشته شد و یک مصاحبه داغ او را تا روزی که سرمربی پرتغالی در رأس کار بود از تیم ملی دور نگه داشت اما وقتی ویلموتس آمد همه منتظر دعوت این بازیکن به تیم ملی بودند که باز هم چنین نشد. این اتفاق در حالی رخ داده که خلیل زاده قطعاً یکی از بهترین مدافعان لیگ طی سه چهار فصل گذشته بوده و یکی از عناصر اصلی قهرمانی‌های پرسپولیس طی دو فصل گذشته بوده است. ما که بارها درباره دعوت نشدن شجاع به تیم ملی نوشتیم و درباره دلایلش گمانه‌زنی کردیم اما حالا نوبت پیشکسوتان پرسپولیس است تا در این باره حرف بزنند و بگویند: «واقعاً دلیل دعوت نشدن شجاع به تیم ملی چیست؟ فنی است یا غیر فنی؟ آیا پرخاشگری‌های این بازیکن در زمین می‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای دعوت نشدنش باشد؟

 

اسماعیل حلالی: باید قوی‌تر از این باشد

می‌دانید داستان شجاع چیست؟ من دو سه سری او را دیده‌ام و به خودش هم گفته‌ام. در اینکه او بازیکن توانمندی است بحثی وجود ندارد اما متأسفانه سرش را نمی‌اندازد پایین و فقط کار خودش را بکند. یک زمان شما آنقدر قوی هستید که مربی مجبور است بازی‌تان بدهد اما یک زمانی هست که مثل شما دارد و در این شرایط آنها را دعوت می‌کند. شجاع بازیکنی است که اصطلاحاً هیاهو درست می‌کند و شلوغ‌کن است. البته او شخصیت مثبتی دارد و جانش را برای تیمش می‌دهد اما شلوغ‌کن است.

 

او باید آنقدر قوی باشد که مجبور شوند بازی‌اش بدهند اما الان از او می‌گذرند. شاید اینها را کسی نتواند خیلی راحت بگوید اما در کل من خواهشی از شجاع دارم که تمام تمرکزش را روی بازی و فوتبالش بگذارد. او فوتبالیست توانمندی است و امسال هم شکل خوبی دارد. او می‌تواند به تیم ملی کمک کند به شرطی که رفتارش را مدیریت کند. البته نسبت به قبل بهتر شده ولی کامل نیست و هنوز از این شرایط ایراد می‌گیرند. شاید اگر من سه تا فوتبالیست را دوست داشته باشم یکی‌اش همین شجاع باشد. مهم‌ترین خصوصیتی که او دارد این است که جسارت و جنم دارد که خیلی‌ها ندارند. اینها چیزهایی است که شما نمی‌توانید با تمرین به فوتبالیست بدهید.

 

این بازیکن یک تنه ده نفر را حریف است که این جنم داشتنش ذاتی است. این ویژگی کمک می‌کند به بازیکنانی که در جریان بازی ترسیده‌اند اما با دیدن شجاع بالا می‌آیند. این پوئن خوبی است که خیلی از فوتبالیست‌های ما ندارند یا کم و ضعیف دارند. این ویژگی می‌تواند در شرایطی که تیم به بن بست می‌خورد گره‌گشا باشد. همه چیز شجاع خوب است و کلاً بازیکن خوبی به حساب می‌آید اما مشکلش همانی است که گفتم. با این حال امیدوارم به حق طبیعی‌اش برسد.

 

ضیا عربشاهی: سه سال است حق‌کشی می‌کنند

من یک چیزی بگویم، پارسال هم گفتم. زمانی که شجاع در سپاهان بازی می‌کرد گفتم شجاع به درد پرسپولیس می‌خورد. او یک مدافع واقعاً زحمتکش است و همواره اول از همه در درگیری‌ها حضور دارد. او هیچ‌وقت به بازیکنان حریف باج نداده است و تا آنجا که توانسته قدرتش را در دفاع و برخورد اولیه بازیکنان حریف نشان داده که مثال‌زدنی است. من به‌عنوان پیشکسوتی که 14 سال در پرسپولیس بازی کرده‌ام و به‌عنوان هافبک دفاعی که همیشه جلوی محمد پنجعلی و مرتضی فنونی‌زاده بازی می‌کردم همیشه در بدترین جا حضور داشتم و در درگیری‌ها حاضر می‌شدم. با این وجود من حتی اگر بازیکن حریف را هم می‌زدم هیچ‌وقت پرخاش نمی‌کردم.

 

شجاع هم اگر یک لبخند بزند می‌تواند خیلی حرف‌ها را با همان لبخند بزند که بهتر از هر حرفی است. به نظر من جای شجاع در تیم ملی خالی است. او به‌عنوان مدافع هم خوب بازیسازی می‌کند، هم جنگندگی دارد و توپ‌های اول را خیلی خوب می‌زند و هم پرش‌هایش عالی است. به نظر من در سه سال گذشته حق‌کشی کرده‌اند که دعوتش نکردند. اگر هم بحث پرخاشگری است مربی است که باید با بازیکن صحبت کند و این مسأله را از بین ببرد. مربی باید یک روانشناس خوب هم باشد و از بازیکنش بخواهد چه کار کند و چه کار نکند. باید بزرگتر تیم با شجاع صحبت کند و مطمئن باشید در این شرایط دیگر پرخاش نخواهد کرد. او بازیکن باغیرتی است که دوست ندارد تیمش به هیچ‌وجه گل بخورد و همیشه سرش را جلوی پای بازیکن حریف گذاشته. باز هم می‌گویم جایش در تیم ملی خیلی خالی است.

 

ابراهیم اسدی: دعوت نشدن به خاطر پرخاشگری منطقی نیست

علت اصلی اش را نمی دانم چیست اما این را می دانم که حقش هست به تیم ملی دعوت شود و جایش در تیم ملی خالی است چون به جرات می توانم بگویم سه چهار سال است جزو بهترین مدافعان باشگاهی و لیگ ماست.بازیکنی که کنار سیدجلال خودش را نشان داده هنرش را ثابت کرده اما علت دعوتش شدنش را نمی دانم.از لحاظ غیر فنی و اخلاقی بودنش هم نمی توان چیزی گفت و آنطور بچه ای نیست که مشکل اینطوری داشته باشد.بحث پرخاشگری هم نمی تواند قانع کننده باشد.مدافع باید اینقدر خشن باشد که مهاجمان حریف از او بترسند.هم اتاقی اولیور کان می گفت می ترسیده در اتاقی که کان بود بخوابد چون خیلی خشن بوده و سفت و محکم برخورد می کرده.

 

شرایط بازی و پست تخصصی شجاع ایجاب می کند که او خشن باشد و خشن بازی کند.این شرایط را مهدی هاشمی نسب، علی انصاریان، بهروز رهبری فرد، نادر محمدخانی و مجتبی محرمی هم داشتند .اینها شغل و وظیفه شان ایجاب می کرد که خشن باشند.حالا شاید شجاع نسبت به برخی مدافعان دیگر بیشتر کارت زرد می گیرد اما اینکه به خاطر پرخاشگری دعوتش نمی کنند منطقی نباشد.تیم  ملی ما به چنین مدافعان پرقدرت و سرزنی نیاز دارد که با جسارت و جرات بازی کنند.واقعا شجاع نترس و سفت و محکم بازی می کند و همه خصوصیات یک مدافع کامل را دارد.

 

انتظاری:  شرایط پارسال را ندارد

شجاع پارسال شرایط خیلی خوبی داشت اما به نظرم امسال هنوز مثل پارسال بازی نمی‌کند و آن شرایط فنی خیلی خوب را پیدا نکرده است. البته دلیل اصلی این اتفاق این است که تیم خوب نتیجه نگرفته. پارسال که شرایط تیم خوب بود کار شجاع هم به چشم می‌آمد اما امسال هنوز این اتفاق نیفتاده. دلیل دعوت نشدنش به تیم ملی را نمی‌دانم چون کلاً در این دو سه ساله شرایط خوبی داشته. از طرفی می‌بینیم که سرمربی تیم ملی دنبال بازیکن سرحال می‌گردد. دیدید که علیرضا جهانبخش هم سرحال نبود و دعوت نشد. امیدوارم شجاع هم به خودش بیاید و شرایط بهتری داشته باشد تا به تیم ملی دعوت شود.

 

سپهر حیدری: هیچ توجیهی ندارد

به نظر من دعوت نشدن شجاع هیچ توجیهی ندارد. او نه مشکل فنی دارد نه اخلاقی و نه حاشیه‌ای. حتی پرخاشگری‌های قبل را هم گذاشته کنار و از نظر فنی هم که یکی از بی‌نقص‌ترین مدافعان لیگ و فوتبال ماست. واقعاً نمی‌دانم دلیل این اتفاق چیست و خودم هم مانده‌ام. فکرش را نمی‌کردم زمان ویلموتس دعوت نشود و این مسأله هیچ توجیه فنی نمی‌تواند داشته باشد و فقط شاید به سلیقه مربی برمی‌گردد. باز هم می‌گویم دعوت نشدن این بازیکن هیچ توجیه فنی ندارد. ما به نظر سرمربی تیم ملی احترام می‌گذاریم اما شجاع یک سر و گردن بالاتر از برخی مدافعان تیم ملی است و امیدوارم دعوت شود.

 

فنونی‌زاده: دعوتش کنند باید فیکس بازی‌اش بدهند

من همیشه گفته‌ام این بچه هم کیفیت فنی بالایی دارد هم از نظر اخلاقی خوب است. من ندیده‌ام او کار زشتی انجام دهد و همیشه به پیشکسوتانش هم احترام گذاشته. اگر پورعلی‌گنجی تجربه ملی دارد شجاع هم می‌تواند کنارش باشد. اگر سه چهار مدافع میانی خوب در تیم ملی داشته باشیم ضرر نمی‌کنیم. او هم باید دعوت شود هم فیکس بازی کند. من فکر می‌کنم دلیل دعوت نکردنش فنی نیست. ویلموتس هم اختیارات کاملی ندارد و سردمداران فدراسیون در این مسائل تأثیرگذارند. آنها شجاع را دعوت نمی‌کنند چون می‌دانند اگر دعوت شود باید فیکس بازی کند و مخصوصاً دعوتش نمی‌کنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.