2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
مروری بر جنجالی‌ترین پرونده‌های خطای پزشکی ؛ از عباس کیارستمی تا روناک و دیگران

مروری بر جنجالی‌ترین پرونده‌های خطای پزشکی ؛ از عباس کیارستمی تا روناک و دیگران

جدیدترین آماری كه سازمان نظام پزشكی از میزان قصور پزشكی اعلام كرده، مربوط به سال 96 است. در آن سال، 6651 پرونده به مراكز پزشكی قانونی ارسال شد.

دوات آنلاین-با پای خود به مراكز درمانی می‌روند، اما یا جسدشان در میان اشك و آه و حسرت خانواده‌‌شان خارج می‌شود یا با نقص عضو راهی خانه می‌شوند. ماجرای تلخی كه هرازگاهی با عنوان قصور پزشكی در بیمارستان‌ها تكرار می‌شود و آن‌طور كه شاكیان ادعا می‌کنند پزشك خطاكار به تناسب قصوری كه انجام داده، مجازات نمی‌شود و آنان هم به حق و حقوق‌شان نمی‌رسند.

 

جدیدترین آماری كه سازمان نظام پزشكی از میزان قصور پزشكی اعلام كرده، مربوط به سال 96 است. در آن سال، 6651 پرونده به مراكز پزشكی قانونی ارسال شد. در میان این پرونده‌ها، رشته زنان، زایمان و نازایی با 833 پرونده ارجاعی به پزشكی قانونی، ركورددار بالاترین میزان قصور پزشكی بود كه بیشتر این قصورها نیز مربوط می‌شد به بخش زایمان‌های اورژانسی كه یا نوزاد فوت كرده یا برای مادر اتفاق ناگواری رخ داده بود. از این تعداد پرونده، پزشكان در 242 پرونده مقصر شناخته شدند و در 591 پرونده نیز حكم تبرئه گرفتند.  بعد از رشته زنان، دندانپزشكی، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی و پزشكی عمومی در رتبه‌های بعدی قصور پزشكی پس از رشته زنان، زایمان و نازایی قرار دارند و رشته رادیوتراپی با سه پرونده قصور پزشكی در سال 96 كمترین پرونده را داشت. اینها را گفتیم تا برسیم به پرونده‌های قصور پزشكی كه سروصدای زیادی به‌پا كرد.

 

3 پرونده جنجالی قصور پزشكی

اگر یادتان باشد، یكی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قصور پزشكی، مرگ مرحوم عباس كیارستمی در سال 95 بود كه برای جراحی روده در بیمارستان بستری شد، اما گرفتار عفونت داخلی، سكته مغزی و در آخر مرگ شد. بعد از آن، پرونده امیرعلی و روناك به دلیل قصور پزشكی بر سرزبان‌ها افتاد. همان دختر و پسر سه‌ساله‌ای كه پارسال همراه مادران خود به مطب دندانپزشكی رفتند، اما به جای درست شدن دندانشان، به خطر افتاد. روناك بعد از 38 روز تسلیم مرگ شد، اما علی كوچولو همچنان بی‌صدا و بی‌حركت در كماست.

 

تنها چند روز بیشتر تا تولد سه‌سالگی روناک باقی نمانده بود که پدر و مادرش با چشمانی اشک‌بار شمع‌های تولدش را برای همیشه در کنار قبرش خاموش کردند. امروز دیگر از روناک تنها یادی مانده و قاب عکسی بر دیوار، دخترک شیرین زبانی که نمی‌دانست درد دندان قرار است فرشته جانش شود، امروز خاطراتش آتشی است بر جان پدر و مادر. آن سو روناک در زمین سرد و بی‌جان آرام گرفته و این سو امیرعلی با مرگ دست و پنجه می‌زند، پسر نحیفی که او هم همچون روناک قربانی قصور پزشکی دندان‌پزشکی شد.

 

مادر روناک در مصاحبه ای گفته بود؛ «11 شهریور بود، روناک از درددندان به خود می‌پیچید، شماره دکتر «س.م» را از یکی از کانال‌های تلگرامی پیدا کرده و روناکم را نزد او بردم. جلسه دوم هنگامی که قرار شد دخترم تحت درمان قرار گیرد، خون دماغ شد، از دکتر خواستم اجازه دهد خون بینی‌ روناک قطع شود، اما او گفت نیازی نیست، دستمالی را در بینی روناک گذاشت، به کمک دستیارانش روناک را به زور نگه داشته و مشغول درمان دندان شدند که بعد از گذشت 5 دقیقه ناگهان نفس روناک بند آمد، دکتر دستمال را از بینی دخترم خارج کرد، ناگهان خون زیادی از بینی او بر زمین ریخت، از ترس نمی‌دانستم چه کنم، هیچ امکانات و وسیله‌ای برای احیا نبود، تمام صورت و بدن روناک کبود شده بود.»

 

امیر علی هم در این مطب هنگام کار بر روی دندانش دچار ایست‌قلبی و تنفسی شد که با اقدامات پزشکی قلبش برگشت اما به کما رفت.

 

تازه‌ترین پرونده قصور پزشكی كه سروصدای زیادی هم در شبكه‌های اجتماعی به‌پا كرد، ماجرای قطع انگشت نوزاد دختری است كه فقط دو روز از تولدش گذشته بود. ماجرا از انتشار فیلم پدری جوان مقابل بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار شروع شد كه نوزادش تازه در آنجا متولد شده بود.

 

 پدر در حالی‌كه نمی‌دانست به‌خاطر تولد نوزادش شادی‌كند یا بابت قطع شدن انگشت نوزادش گریه سر دهد، با بغض فروخورده‌اش رو به دوربین‌گفت: «چهارم مهر، دخترم از اتاق زایمان به بخش منتقل و روز پنجم مهر انگشت كوچك فرزندم به دلیل سهل‌انگاری یكی از پرستاران در اتاق « ان.‌آی.‌سی.‌یو» به وسیله قیچی قطع شد. ما چند ساعت پس از قطع انگشت فرزندم متوجه این حادثه شدیم. متاسفانه در آن لحظه، بیمارستان جراح نداشت كه بتواند مشكل را حل كند. انگشت فرزندم ساعت یك بعدازظهر قطع شد، اما جراح ساعت 5 بعد از ظهر به بیمارستان آمد و عمل پیوند انگشت دخترم را انجام داد. بعد از جراحی هم به من‌گفت، احتمال موفقیت پیوند انگشت دختر فقط 50 درصد است و ممكن است موفق نباشد.»

 

پدر در حالی‌كه بی‌تاب بود و مثل مرغ پركنده خودش را به در و دیوار می‌كوبید، ادامه داد:« نه‌تنها هیچ‌كس حاضر به پاسخگویی به ما نیست، بلكه حتی اجازه نمی‌دهند دخترم را ببینم چه وضعیتی دارد.» بعد از پایان مصاحبه، اشك از چشمان پدر جوان جاری شد و بی‌هدف و بی‌قرار به سمت بیمارستان رفت تا پیگیر وضعیت انگشت دخترش شود. ماجرای قطع انگشت نوزاد دو روزه، به‌سرعت برق و باد در شبكه‌های مجازی منتشر شد و خبر به گوش روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی و وزارت بهداشت هم رسید.

 

كیانوش جهان‌پور، رئیس مركز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اولین واكنش به این موضوع گفت بررسی آن در دستور كار قرار داده شده و در صورت اثبات تخلف با عاملان آن برخورد می‌شود.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.