2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
علی دایی وارد می‌شود؛ محافظه کار  و نترس

علی دایی وارد می‌شود؛ محافظه کار و نترس

بازگشت علی دایی به لیگ برتر رقابت میان سرمربی‌ها را هم داغ‌تر می‌کند. رقابت بین سرمربی‌ها روی کاغذ و کنار زمین، از بازی کسل‌کننده تیم‌ها، هزار بار جذاب‌تر است.

دوات آنلاین-علی دایی در اقتصاد آدم محافظه‌کاری است. جایی نمی‌خوابد که آب زیرش برود. هر کس در بازار این اصل را فراموش کرد، بر باد رفت اما او در فوتبال ماجراجو است. از تجربه‌های تازه نمی‌ترسد. سند همین نترسیدن‌ها هم سر شکسته و طحال پاره و ابروی شکافته و ده‌ها بخیه‌ای است که یادگاری دارد. در کنارش هم ده‌ها افتخار و یادگاری. از استقلال اردبیل و بانک تجارت تا پرسپولیس و السد و آرمینیا و بایرن مونیخ و هرتابرلین و الشباب و..‌.‌!

 

از وقتی یادمان می‌آید علی دایی همیشه یک نام قابل احترام در فوتبال ایران و آسیا بود. آنقدر که غریبه‌ها به او احترام می‌گذاشتند، خودمان نمی‌گذاشتیم. هنوز هم وقتی با عربستانی‌ها یا عراقی‌ها گپ و گفت فوتبال می‌شود، جوری دست تکان می‌دهند و «علی دایی» می‌گویند که انگار هنوز ترس‌شان نریخته!

 

او البته فراز و فرود کم نداشته. وقتی 30 سال در این فوتبال حضور داشته باشی حتماً روزهای تلخ و شیرین را هم تجربه می‌کنی. از تشویق مطلق تا هو شدن، از محرومیت و دادگاه تا اخراج و پرخاش. او حالا بعد از دوری چند ماهه که معلوم نشد خودخواسته بوده یا بنا به «دستور»، می‌خواهد با گل‌گهر سیرجان ماجراجویی تازه‌ای را آغاز کند. تیمی که حالش خوب نیست اما دایی نشان داده که اتفاقاً با تیم‌های کم‌حاشیه، بهتر نتیجه می‌گیرد.

 

بعد از سایپا، تیم ملی ایران، راه‌آهن، صبای قم و نفت تهران، او حالا کنار تیمی از استان کرمان می‌ایستد و باید منتظر ماند و اعتراض‌های احتمالی‌اش به داورها را دید و حتی پرش بهزاد غلامپور روی دوشش بعد از هر بار گلزنی تیم. او گفته بود هرجا دایی باشد من هم هستم. یک رابطه مبتنی بر احترام و وفاداری میان دو ملی‌پوش قدیمی.

 

هر نقدی به علی دایی روا باشد نمی‌توان از تأثیر او در تربیت نسلی از جوان‌های خوب و جاه‌طلب به سادگی گذشت. کریم انصاری‌فرد، محمد عباس‌زاده، مهدی طارمی، علی علیپور، امید عالیشاه، سجاد شهباززاده، احمد نوراللهی، روزبه شاه‌علی‌دوست و‌... بخش بزرگی از فوتبال‌شان را مدیون اعتماد علی دایی هستند.

 

گل‌گهر سیرجان اما داستان متفاوتی دارد. تیمی که از قرار معلوم و بر اساس توافقات در تهران تمرین می‌کند و برای مسابقه به سیرجان می‌رود! نمونه‌ای شگفت‌آور در فوتبالی که اصلاً انگار عاشق همین شگفتی‌هایش هستیم. آنها با وینکوی دوست‌داشتنی به لیگ برتر صعود کردند اما «عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها». عذر سرمربی کروات را پس از شکست مقابل استقلال تهران خواستند. اگر عدالتی در کار بود، برای عذر خواستن پس از آن شکست 2-یک دروازه‌بان این تیم میلاد فراهانی گزینه مستحق‌تری بود اما عرف است که موفقیت‌ها را به پای بازیکنان می‌نویسند و بادام تلخ شکست سهم سبد سرمربی‌ها می‌شود.

 

بازگشت علی دایی به لیگ برتر رقابت میان سرمربی‌ها را هم داغ‌تر می‌کند. رقابت بین سرمربی‌ها روی کاغذ و کنار زمین، از بازی کسل‌کننده تیم‌ها، هزار بار جذاب‌تر است. اسم‌ها را نگاه کنید؛ امیر قلعه‌نویی، مصطفی دنیزلی، یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام، علیرضا منصوریان، کالدرون، استراماچونی، حسین فرکی، مهدی تارتار، فراز کمالوند، عبدالله ویسی، رضا مهاجری، اسکوچیچ، ابراهیم صادقی، رسول خطیبی و حالا علی دایی!

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.