2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
فرق‌ چانگان، جک و چری در چیست و کدام بهتر است

فرق‌ چانگان، جک و چری در چیست و کدام بهتر است

اگر بخواهید یکی از این سه کراس اوور ساب کامپکت و بسیار کوچک چینی را با رقمی کمتر از 200 میلیون تومان خریداری کنید کدام را انتخاب می کنید؟

دوات آنلاین-در بازاری که پیوسته رو به انزوا می‌رود، حضور چانگان، جک و چری به عنوان سه خودروساز مشهور چینی غنیمت است و باید این واقعیت را پذیرفت. در چنین شرایطی آن ها که قصد خرید شاسی‌بلند دارند، دو راه بیشتر ندارند. یا راهی بازار افترمارکت شوند و نسخه‌های 2008 تا 2011 خودروهای کره‌ای را بخرند  یا این که تن به انتخاب یکی از این سه خودروی چینی که مهمان صفحه خودروی «دخل و خرج» هستند، بدهند! سه خودروی این گزارش محصولات بدی نیستند. یعنی افت کیفی وحشتناکی را نظیر آن چه در مدل‌های اولیه ام‌وی‌ام ایکس33 رخ می‌داد، به شما تحمیل نمی‌کنند. البته در عین حال همگی کند و شهری بوده و به درد استفاده‌ افراد عاشق سرعت نمی‌خورند. اگر خانواده کوچکی دارید و توان پرداختی در محدوده 200 میلیون تومان را دارید، ابدا از انتخاب یکی از این سه محصول نترسید. ما این جا به شکلی دقیق‌تر به بررسی هریک از این سه خودرو خواهیم پرداخت.

 

چانگان CS35

با فروش حدود 27 هزار و 500 دستگاه در ایران، قدیمی ترین عضو این جمع و مشهورترین آن هاست که در بازار چین فروش بسیار بالایی را تجربه کرده و دستپخت مهندسان مشاور آمریکایی و تیمی از مدیران فورد است. این خودرو که کوچک ترین عضو گروه هم هست، توسط تیمی از طراحان ایتالیایی خلق شده و فرم ظاهری استاندارد، پخته و موقری دارد که در نمای بیرونی و داخلی با محصولات چینی فاصله آشکاری داشته و همین عامل هم برگ برنده خودرو در بازار کراس‌اوورهای این چنینی است. هنگامی که برای اولین بار این خودرو را مشاهده می کنید چراغ های بزرگ و جلو پنجره آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. به علاوه خطوط جانبی بدنه، گلگیرهای برجسته و شیب سقف و چراغ ها از هماهنگی خوبی برخوردار است که نمی توان به آن ایرادی گرفت. این کیفیت طراحی مناسب در بخش داخلی چانگان cs35 هم بروز کرده و سطح ارگونومی خوبی را به سرنشینان ارائه می‌کند. روکش چرمی و نورپردازی مناسب نمایشگرها از جمله نکات مثبت موجود در داخل این خودروست. چانگان cs35 دارای موتوری به حجم 1600 سی سی  و مجهز به فناوری مدرن بلوکور است که توانایی تولید 123 اسب بخار قدرت و گشتاور 160 نیوتون متر را دارد.

 

چانگان cs35 برای انتقال نیرو از گیربکس اتوماتیک 4 سرعته بهره می برد. اگرچه تا حدودی کند عمل می کند ولی نرمی و راحتی خاصی هنگام تعویض‌ها با خود دارد.  مصرف سوخت ترکیبی آن 7 لیتر است که همپای میانگین گروه رقباست و کشش متوسطی را در جاده برای راننده به ارمغان می‌آورد. از نقاط قوت این خودرو می توان به ترمزهای جلو وعقب دیسکی خنک شونده و قدرتمند اشاره کرد که عملکرد پایداری داشته و در کنار سایر مجموعه‌های فنی، هم بادوام است و هم به دلیل مونتاژ در سایپا، هزینه نگهداری کمتری در مقایسه با جک و چری دارد.

 

جک S3

با فروش 13 هزار و 400 دستگاه تا پایان اسفند 97، خود را به یکی از مدعیان تازه این کلاس تبدیل کرده گرچه تحریم شیره جان خودروسازان کرمان را گرفته و آن ها را تا مرز تعطیلی پیش برده است. اس3 که در بازار چین فروش مطلوبی ندارد، به تازگی در این کشور فیس‌لیفت شده و بزرگ‌تر از دو رقیب دیگرش است. این کراس اوور 1250 کیلویی که 4 متر و 32 سانتی متر طول دارد، طرحی نزدیک به محصولات نسل قبل هیوندای را در نمای بیرونی خود داشته ضمن این که با نصب خطوط اغراق آمیز کرومی در جلوپنجره تلاش کرده جلوه‌ای لوکس‌تر از رقبا برای خود طراحی کند. در اصل، طراحان در اس3 سعی کرده‌اند تا همان پیکره کلی اس5 را که از شاسی بلند‌‌‌‌های هیوندای به عاریت گرفته شده حفظ کنند، اما گویی در رعایت برخی جزئیات ناکام مانده اند که این از پختگی طرح نهایی کاسته است! یک پوزه خشن و عریض که از ترکیب جلوپنجره بزرگ و چندشاخه با دو چراغ کوچک و چهارگوش ساخته و پرداخته شده، رقم‎‌زننده استایل کلی این چینی پلاستیکی است! بدنه هرچه از جلو به عقب می رویم محافظه کارانه، ساده‌ و آشفته‌تر می‌شود مخصوصا که جک فرم سپر، مه‌شکن‌ها و چراغ عقب را در کودکانه‌ترین شکل ممکن طرح کرده است.

 

 در کابین این خودرو دیگر خبری از هیوندای نیست و یک فرم فراگیر چینی- کره‌ای آن هم با پرداخت و کیفیت درجه 2 مشاهده می‌شود. وضعیتی که البته به شکلی متوازن در اتاق مونتاژ شده و به خوبی خواسته‌های خریدار ایرانی را که دوستدار شاسی‌بلند است پوشش می‌دهد. مانیتور 7 اینچی لمسی، جعبه‌دنده اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سان روف، ایربگ راننده و سرنشین جلو، آینه های جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان،کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی در کنار چراغ‌های جلوی حساس به نور محیط کل امکانات مهمی هستند که در این خودروی 195 میلیونی ارائه می‌شود. پیشرانه‌ای که جک اس3 در بازار ایران از آن نیرو می‌گیرد هم چنگی به دل نمی‌زند. این خودروی 1400 کیلویی به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 107 اسب‌ بخار و گشتاور 150 نیوتن‌‌متر مجهز است و از جعبه دنده 4سرعته خودکار هم سود می‌برد. وضعیتی که تنها برای مسافت‌های کوتاه شهری کفایت کرده و ابدا قدرت حضور در مسیرهای آفرودی یا مانورهای سریع را ندارد.

 

چریX22

با تولید بیش از 31 هزار و 500 دستگاه تا پایان سال 97، این شاسی‌بلند کوچک چینی موفق شده بازار خوبی برای خود در ایران دست و پا کند. خودروی کوچکی که بر مبنای مدل هاچ‌بک 315 توسعه یافته و در بازارهای بزرگی نظیر برزیل، روسیه، هندوستان و چین هم نسبتا فروش قابل قبولی دارد. پرآپشن‌ترین عضو گروه که کابینی با فرم مدرن و مزین به رنگ و طرح‌های متفاوت داشته و با طول 4.2 متر فضایی متوسط را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. اما رازهای موفقیت ایکس22 بیش از این هاست که خواندید. ایکس22 از هر خودروی مشهور و موفقی که می‌شناسید، بهترین ویژگی را گرفته و با تجمیع آن ها در بسته‌ای کوچک خریداران را به سمت خود جذب کرده است.

 

 برای نمونه ایکس22، سقف مشکی خود را از رنو کپچر، فرم بدنه خود را از سوزوکی گرند ویتارای جدید، داشبوردش را با نگاه به محصولات لندرور و فرم بدنه‌اش را شبیه خودروهای فورد کرده و با قیمتی در محدوده 150 تا 200 میلیون در تلاش است طیفی از خریداران جوان و خانواده‌های شهری را به سمت خود بکشاند. جدا از فرم کلی بدنه، فضای اتاق در مقایسه با رقبای هم رده در وضعیت بهتری قرار دارد و تجهیزات و مواد به کار رفته در این مدل چری بهتر از همیشه هستند اگرچه همچنان استفاده فراوان از پلاستیک خشک و مونتاژ متوسط قطعات کابین باعث شده ایکس 22تا رسیدن به حد ایده‌آل فاصله زیادی داشته باشد. ایکس 22 که اغواگرانه در تلاش است خود را بزرگ تر از واقعیتش نشان دهد، خودرویی است کوچک و کاربردی که با فضای صندوق 420 لیتری، گنجایش پنج سرنشین بزرگ سال را دارد اگرچه فضای پای سرنشینان عقب کم است و در مسافرت‌های طولانی به طور کامل راحتی سرنشینان را تامین نمی‌کند.

 

این خودرو در حالت اقتصادی، مصرفی کمتر از 7 لیتر دارد که از موتوری 1500سی‌سی با قدرت 105 اسب بخار سود می‌برد. مزیت مهم این خودرو اشتراکات فنی بسیار با ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک است که باعث شده تا سادگی تعمیر و نگهداری اش ارزان‌تر از رقبا تمام شود. در عین حال چری همچون جک خودرویی شهری و کاملا کند است.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.