2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گفت‌وگو با کارگردان سریال ترور خاموش : سارق روح را بیشتر دوست دارم

گفت‌وگو با کارگردان سریال ترور خاموش : سارق روح را بیشتر دوست دارم

اجرای این نوع فیلم نامه ها سختی های خودشان را دارند چون از حساسیت بالایی برخوردار هستند. اگر شما این فیلم نامه را به 100 کارگردان بدهید با 100 نگاه متفاوت ساخته می شود.

دوات آنلاین-«سارق روح»، «سایبر»، «جاده چالوس»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و «دیوار شیشه‌ای»، رزومه کارگردانی هستند که با سریال شبانه «ترور خاموش» مهمان خانه هاست. در این گفت و گو با «احمد معظمی» از هر بابی صحبت کردیم؛ از ناگفته ها درباره شرایط تولید سخت و متفاوت سریال ترور خاموش گرفته تا روزهای ورودش به این حرفه و ساخت 170 قسمت از سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد».

 

*این شب ها «ترور خاموش» مخاطبان را پای جعبه جادویی کشانده است، نظر شما در این مورد چیست؟

به هر حال کاری که برای آن زحمت کشیده شود، دیده می شود. معتقدم پشت یک کار خوب باید یک تهیه کننده و نویسنده خوب باشد تا دیده شود. مخاطبان کنونی باهوش هستند و ما به عنوان افرادی که در رسانه کار می کنیم باید آثاری را تولید کنیم که برای مخاطب باورپذیر باشد.

 

*گویا شما هم به این ژانر علاقه دارید؟

 من به شدت به ژانر اکشن و کارهای جاسوسی - پلیسی علاقه دارم. معتقدم برای تولید اثر در این ژانر باید خیلی انرژی گذاشت. اعضای تیم سازنده «ترور خاموش» واقعاً عاشقانه پای این اثر سخت ایستادند، زحمت کشیدند و خون دل خوردند تا به یک استاندارد خوب برسند. امیدوارم از این دست آثار زیاد ساخته شود.

 

*چه انگیزه ای سبب شد در تجربه‌ جدیدتان به سراغ ساخت قصه‌ جاسوسی ، مواد مخدر و قاچاق بروید؟

 از 18 سالگی فعالیت ام را با تلویزیون آغاز کردم و کار کردن برای تلویزیون خودش انگیزه دارد البته برای سینما هم فیلم ساخته ام ولی تلویزیون خانه اول من است و همیشه خوشحال می شوم اثری بسازم که تعداد مخاطبانش زیاد باشد و همه مردم ببینند. «ترور خاموش» فیلم نامه ای سنگین، پربازیگر، پرلوکیشن و پراتفاقی دارد و خدا را شکر تاکنون به شدت جای خود را بین مخاطبان در همه سنین باز کرده است. برایم جالب است، کامنت برایم می گذارند و می گویند اولین بار است  که نیم ساعت قبل از شروع سریال، شبکه اول را می زنیم تا «ترور خاموش» شروع شود.

 

*چه بخشی از قصه بر اساس واقعیت و چه بخشی از آن بر اساس تخیل بود؟

 پرونده کلی کار و ایده اصلی بر اساس واقعیت بود که تبدیل به بخش نمایشی و سرگرم کننده شد ولی با تحقیقات درست در زمینه مواد مخدر. طرح اولیه مشاور پروژه، مرتضی اصفهانی به حسین تراب نژاد رسید و این طرح واقعی با ترکیب نمایشی تبدیل به فیلم نامه شد.

 

*وقتی می خواستید ساخت سریال را شروع کنید در اصطلاح آماده سختی مسیر ساخت آن شدید؟

اجرای این نوع فیلم نامه ها سختی های خودشان را دارند چون از حساسیت بالایی برخوردار هستند. اگر شما این فیلم نامه را به 100 کارگردان بدهید با 100 نگاه متفاوت ساخته می شود. می خواهم بگویم به دلیل حساسیت بالا و پرشخصیت بودن باید شخصیت ها را رنگ آمیزی می کردیم و نمی توانستیم همه را یک شکل درآوریم. شخصیت ها با نقش خود زندگی می کنند، واقعی هستند و تیپ نیستند، این که این شخصیت ها در راستای داستان در دل هم تنیده شدند، کار خیلی سختی بود. نوع دکوپاژ و فضاسازی سریال به شدت کار سختی بود و طراحی می خواست. سریال «ترور خاموش» حدود 2 هزار و 700 صفحه دکوپاژ دارد یعنی در این سریال، سکانس به سکانس با دکوپاژ سر صحنه آمدم و کار کردم، از انتخاب بازیگر تا مرحله تست گریم، دورخوانی، تست لباس، اجرای سر صحنه، تدوین و موسیقی، لحظه به لحظه تا انتها پای کار بودم که بتوانم کار قابل قبولی را ارائه بدهم.

 

*انتخاب بازیگران مهم ترین بخش بعد از نوشتن فیلم نامه است، چطور این انتخاب ها را انجام دادید؟

دو نکته در شروع یک اثر پرمخاطب اهمیت دارد، ابتدا فیلم نامه و دوم انتخاب درست بازیگر برای نقش یعنی این دو باید خیلی درست در کنار هم چیده شوند؛ فیلم نامه و انتخاب درست بازیگر برای نقشی که در فیلم نامه نوشته شده است.

متاسفانه نکته ای که وجود دارد این است که خیلی از کارگردان ها از بازیگران امتحان پس داده استفاده می کنند و ریسک نمی کنند و نقش متفاوتی را پیشنهاد نمی دهند.

وقتی به یک بازیگر نقشی را می دهند که خوب بازی می کند اصولاً مدام برای همین گونه نقش ها انتخاب می شود که اشتباه است زیرا به ضرر کارگردان، تهیه کننده، بازیگر و تلویزیون است. یک بازیگر باید توانایی بازی در چندین نقش را داشته باشد.

 

*چرا با «محمد معظمی»، برادرتان کار نمی کنید؟

اصولاً می گویند آشپز که دو تا شود، آش شور می شود یا بی نمک! حقیقت اش این است که ما دو نگاه متفاوت داریم و در ساخته های مان شاهد هستید که نه تنها من و برادرم محمود، بلکه هر کارگردانی نگاه خاص خودش را دارد و قابل احترام است. وقتی می بینم دو کارگردان یک اثر را ساخته اند نمی دانم چگونه با هم کنار آمده اند  زیرا کار سختی است.

 

*آیا ساخت فیلم سینمایی سخت است که تنها یک فیلم(حریم شخصی) را  ساختید؟

کار سینما به سختی ساخت سریال نیست و دوست دارم در سینما کار کنم اما فیلم نامه خوبی گیرم نیامده است. هم اکنون فیلم نامه های تلویزیون یک سر و گردن بالاتر از سینما هستند.

 

*شما کار حرفه‌ای تان را از تلویزیون آغاز کردید و در سال 1387 سریال «ماهی کوچولوها دعا می‌خوانند» را ساختید، درست است؟

من این سریال را بعد از 10، 15 فیلم تلویزیونی ساختم. سپس 170  قسمت از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را تولید کردم.

 

*چطور شد پای تان به تلویزیون باز شد در حالی که ادبیات نمایشی خوانده اید؟

در هنرستان صدا و سیما درس خواندم و از ابتدا دغدغه ام این بود که در سازمان کار کنم. در سال 1370 تلویزیون ما را جذب کرد. البته کارم را با بازیگری آغاز کردم. به یاد دارم «سیامک شایقی» سریالی می ساخت به نام «سیاه، سفید، خاکستری» که در یک قسمت از این سریال بازی کردم اما از بازیگری زده شدم.

 

*چرا؟

چون متوجه شدم بازیگر خوبی نمی شوم بنابراین به فیلم سازی گرایش پیدا کردم یعنی همان سال تغییر رشته دادم و سینما خواندم و بعد فیلم های کوتاه و تلویزیونی ساختم. پس از آن تهیه کننده مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» کارهایم را دید و از من دعوت کرد این مجموعه را بسازیم و 5، 6 سال تجربه خوبی داشتیم. هر قسمت برایم یک فیلم بود و ژانرهای مختلفی را تجربه کردم و ساخت  170 قسمت این سریال برایم حکم دانشگاه را داشت.

 

*«سارق روح»، «سایبر»، «جاده چالوس»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و «دیوار شیشه‌ای» آثاری است که تا به حال ساخته اید، درباره آن ها بگویید.

در کارنامه ام سریال «جاده چالوس» اثر خوبی نیست چون معتقدم به شدت مشکل متن داشت و هنگام تولید اعلام کردم متن ایراد دارد و کشش بیش از 12 قسمت را ندارد ولی گوش نکردند. این سریال علاوه بر مشکل فیلم نامه، مشکل تهیه داشت، بودجه نامناسب بود و رقم بالایی نبود و امکانات کمی داشت، به نظرم اثر متوسط رو به ضعیفی بود. خیلی ها می گویند سریال قشنگی بود اما من واقعاً آن را دوست ندارم.

 

*از بین ساخته های تان کدام یک را بیشتر دوست دارید؟

«سارق روح» به نظرم سریال خوب، به روز و از زمان خودش جلوتر است و بعد «ترور خاموش» و فیلم «حریم شخصی» را دوست دارم. البته بعضی از قسمت های «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را خیلی دوست دارم. سریالی هم با نام «ملکاوان» ساخته ام که در مرحله تدوین و اثر ملودرام اجتماعی و به شدت کار جذاب و قوی است و چند ماه دیگر روانه آنتن خواهد شد.

 

*«ترور خاموش» چه جایگاهی در کارنامه تان دارد؟

فعلاً در کارنامه ام اول شده است اما «سارق روح» را به لحاظ خاص بودنش دوست دارم.

 

*اگر به طور مجدد بخواهید سریال ترور خاموش را بسازید چه نکاتی را حذف یا اضافه می کنید؟

بدون تعارف بگویم اگر بخواهم به گذشته برگردم می گویم نمی توانم «ترور خاموش» را مثل آن چه اکنون ساخته شده است بسازم، خدا خیلی کمک مان کرده است و  صحنه ها خوب از کار درآمده اند. اگر اکنون پیشنهاد دهند حتماً انصراف می دهم چون خیلی کار سنگینی است و دیگر نمی توانم آن را این گونه درآورم. دوست دارم کارهای بعدی را که می سازم دو سر و گردن بالاتر از  سریال ترور خاموش باشند.

 

*برنامه بعدی تان چیست؟

تصمیم دارم با «ابوالفضل صفری» یک فیلم سینمایی بسازم. دو سال است که روی فیلم نامه آن کار می کنیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.