2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا + جاهای دیدنی

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا + جاهای دیدنی

ترکمن صحرا منطقه زیبا و خوش‌آب‌و‌هوایی در شمال شرقی کشور است که بخش‌های زیادی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را شامل می‌شود.

دوات آنلاین-ترکمن صحرا از جمله مناطق سرسبز و زیبای ایران است که حتما و حتما باید یک بار به آنجا سفر کنید و از تماشای مناظر بی‌نظیر لذت ببرید. راهنمای کامل سفر به ترکمن صحرا را به نقل از برترین‌ها بخوانید:

 

درباره ترکمن صحرا

ترکمن صحرا منطقه زیبا و خوش‌آب‌و‌هوایی در شمال شرقی کشور است که بخش‌های زیادی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را شامل می‌شود. تقریباً می‌توان گفت که وسعت ترکمن صحرا بالاست و به همین خاطر نیز توانسته شهر‌هایی مثل گنبد کاووس، بندر ترکمن، کلاله، آق قلا، مراوه تپه، سیمین شهر، کمش تپه، نگین شهر، انبار آلوم و... را در خود جای دهد.

 

ترکمن صحرا که جلگه‌ای رسوبی و حاصلخیز است دشت‌های سرسبز و زیبایی دارد که با اسب‌های زیبایی از نژاد ترکمن با یال‌های بلند تلفیق بی‌نظیری را شکل داده است. این منطقه از سمت غرب با دریای خزر، از شمال با جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی و از سمت جنوب نیز با کوهپایه‌های جنگلی البرز شمالی در ارتباط است.

 

بیشتر ساکنین منطقه ترکمن صحرا مردمی ترکمن و مسلمان اهل تسنن هستند که هم‌چنان بر پوشش سنتی زنانه و مردانه خودشان پا بر جا مانده‌اند. لباس‌های زنان این منطقه بسیار زیبا است و با زیورآلاتی بزرگ و البته پر از نگین‌های رنگی تزئین شده است.

 

مردان ترکمن صحرا نیز در کنار لباس سنتی زیبای خود همیشه کلاه بزرگ سفید رنگی نیز به سر دارند. این منطقه دارای مردمانی با فرهنگ غنی است که به موسیقی اهمیت بسیاری می‌دهند. با تماشای ترکمن صحرا در دنیایی از دوتار، لباس‌های زیبا و اسب‌های باشکوه غرق خواهید شد.

 

ترکمن صحرا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که می‌توانند برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی باشند.

در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

آرامگاه گنبد قابوس در ترکمن صحرا

آرامگاه گنبد قابوس

این گنبد بلندترین برج آجری جهان بوده و بر روی تپه‌ای خاکی قرار گرفته است. قدمت این گنبد به قرن چهارم هجری قمری و زمان قابوس بن وشمگیر باز می‌گردد. این بنا برای کسانی که عاشق جاذبه‌های معماری و تاریخی ایرانی هستند گزینه ایده‌آلی خواهد بود.

 

مقبره خالد نبی

در میان سرسبزی‌های کوه گوگجه داغ، مقبره خالد نبی (ع) در کنار دو مقبره دیگر مربوط به پدر خالد نبی و چوپان قرار گرفته است. فاصله این منطقه با گنبد کاووس چیزی حدود ۹۰ کیلومتر است، اما این مسیر دارای مناظری خارق‌العاده است که تجربه بی‌نظیری را برایتان به جای خواهد گذاشت.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دیگر ترکمن صحرا هزار دره است.

هزار دره

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دیگر ترکمن صحرا هزار دره است. این منطقه از سنگ‌های سست یا رسوب ریز پوشیده شده است و در آن هیچ‌گونه پوششی گیاهی وجود ندارد. این منطقه از نظر زمین‌شناسی اهمیت زیادی دارد، چراکه فرسایش‌های آبی و تراکم بالای آبراهه‌ها، سطح آن را دچار ناهمواری کرده است.

 

آبشار کبودوال

این آبشار، تنها آبشار خزه‌ای در ایران است که در منطقه ترکمن صحرا قرار گرفته است. مسیر پیاده‌روی به سمت این آبشار خیلی زیاد است، اما منظره زیبایی که با صدای آب تلفیق شده است قطعاً حواس شما را از مسیر پرت خواهد کرد.

 

گورستان مرموز

در نزدیکی مقبره خالد نبی (ع) تندیس‌هایی سنگی وجود دارد که آن منطقه را به یک گورستان شبیه کرده است. قدمت این منطقه به هزار سال پیش می‌رسد و به عنوان اثری ملی نیز به ثبت رسیده است.

 

روایات و افسانه‌هایی که در رابطه با این منطقه وجود دارند حاکی از آن هستند که این پیکره‌های سنگی در واقع دشمنان خالد نبی بودند که گرفتار خشم خداوند شده و به تکه سنگی تبدیل شده‌اند.

 

روایات دیگری نیز وجود دارند که می‌گویند خالد بن سنان از دست قوم خورشید به سمت قله کوه گوگجه پناه برده است و به خواست خداوند همراه با یارانش به شکل تکه سنگ‌هایی در می‌آیند تا در بند دشمنان قرار نگیرند.

 

سیمین شهر

این شهر در نزدیکی گورستان مرموز است و بنا‌های تاریخی، کارگاه‌های چاقوسازی، نمدمالی و قالی‌بافی زنان ترکمن آن شهرت بسیاری دارند. پیشنهاد می‌کنیم که لذت بازدید از این شهر را از خودتان دریغ نکنید!

 

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

منطقه ترکمن صحرا در تمامی فصل‌های سال زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد، اما اگر تصمیم دارید که در بهترین و خوش‌آب‌و‌هواترین شرایط این منطقه سفر کنید می‌توانید در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و همین‌طور فصل پاییز به این منطقه سری بزنید.

 

باید بگوییم که شباهت آب‌و‌هوایی ترکمن صحرا با سایر شهر‌های شمالی ایران بسیار کم است، به همین دلیل هم اختلاف میزان بارش در این منطقه تفاوت زیادی با شهر‌هایی مثل بابلسر دارد و حتی در نقطه مقابل آن قرار می‌گیرد. در ماه بهمن معمولاً بیشترین میزان بارندگی و در ماه تیر کمترینِ آن را شاهد خواهیم بود.

 

گشت و گذار در ترکمن صحرا

علاوه بر تمامی جاذبه‌های گردشگری که تا به حال به آن اشاره کردیم، ترکمن صحرا برای مسافران خود جذابیت‌های دیگری نیز به همراه دارد. گشت و گذار در بازار این منطقه یکی از بهترین تجربه‌های شما در این سفر خواهد بود.

 

زیورآلات ترکمنی این بازار شهرت بسیاری دارد و در کنار لباس‌های محلی زیبا تلفیق خوبی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این شما می‌توانید انواع پارچه‌های گلدار و نخی و همین‌طور فرش و قالی‌های دستباف را نیز به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

 

اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. غذا‌های بومی و محلی ترکمن صحرا نیز برای گردشگران لذت بسیاری به جا می‌گذارد. از معروف‌ترین غذا‌های ترکمن صحرا می‌توان به چکدرمه، نان چوروک، بولامه، باستارمه، بیشمه، قاتلاما و بوروک اشاره کرد.

ترکمن صحرا به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در کشور، شرایط اقامت را برای مسافران خود به خوبی فراهم کرده است.

اقامت در ترکمن صحرا

ترکمن صحرا به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در کشور، شرایط اقامت را برای مسافران خود به خوبی فراهم کرده است. در هر کدام از شهر‌ها و روستا‌های موجود در این منطقه خانه‌های محلی و همین‌طور سوئیت‌هایی وجود دارد که برای اقامت‌های یک یا چندروزه اجاره داده می‌شوند. علاوه بر این اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز با قیمت مناسب آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.