2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
فرشید اسماعیلی ستاره ای که دوباره  برای آبی‌ها می‌درخشد

فرشید اسماعیلی ستاره ای که دوباره برای آبی‌ها می‌درخشد

فرشید اسماعیلی در روزهایی که هواداران افسوس جدایی پاتوسی را میخورند، مهمترین مهره خط میانی استقلال است.

دوات آنلاین-هنوز آن پنالتی جنجالی از خاطر هواداران استقلال نرفته. چیپی که ناگهان اوج گرفت و از بالای دروازه بیرانوند بیرون رفت. هدر رفتن پنالتی در فوتبال یک اتفاق معمولی است، ولی این یک بازی معمولی نبود و نیمه آبی ورزشگاه را شوکه کرد. بازی برگشت با پرسپولیس آخرین فرصت استقلال برای رسیدن به صدر جدول و قهرمانی بود و با بیدقتی فرشید اسماعیلی که به خودخواهی هم تعبیر شد از دست رفت.

 

ایران ورزشی نوشت: استقلال بازی را به رقیب سنتی باخت و قهرمانی از دست رفت تا دومینویی از اتفاقات ناگوار رقم بخورد. شفر برکنار شد، فصل بدون جام به پایان رسید و حدود 15 بازیکن به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند. فرشید مقصر بزرگ شکست دربی و البته از دست رفتن قهرمانی نامیده شد.

 

با وجود زلزله بزرگی که در پایان فصل استقلال را لرزاند، نام اسماعیلی در میان جداشده‌ها نبود. او در استقلال باقی ماند و توانست یکی از بازیکنان اصلی استراماچونی شود. در روزهایی که هواداران افسوس جدایی پاتوسی را میخورند، مهمترین مهره خط میانی استقلال است و حتی توانسته ضعف خط حمله را تا حدودی برطرف کند. روزهای پس از دربی 89 سختترین دوران فوتبال اسماعیلی بود و محبوبیتش نزد هواداران به پایینترین نقطه رسید، ولی او مصمم است که آن اشتباه را جبران کند.

 

آسمان استقلال در فصل جدید تیره بوده و در روزهای بد عملکرد خوب بازیکنان هم کمتر به چشم میآید. استقلال در لیگ نوزدهم نتایج ضعیفی گرفته و هواداران به شدت از این وضعیت ناراضیاند، با این حال بیانصافی است اگر نمایش خوب فرشید نادیده گرفته شود. در روزهایی که خط حمله استقلال راه دروازه را پیدا نمیکند، او نقش پررنگی در گلهای تیمش داشته.

 

پس از شکست غافلگیرکننده هفته اول به ماشینسازی، اسماعیلی توانست دروازه فولاد را در ورزشگاه آزادی باز کند، هرچند گل ثانیههای آخر حریف برد را از استراماچونی گرفت. او مقابل نفت مسجدسلیمان هم نمایش خوبی داشت، ولی اخراج سختگیرانهاش اجازه نداد که در دربی هفته چهارم بازی کند. فرشید مقابل ذوبآهن به ترکیب برگشت و بعد از ساختن گل اول برای شجاعیان با شوت میلیمتری دقیقه 90 استقلال را پیش انداخت، ولی این بار هم استقلال نتوانست برتری را حفظ کند.

 

در بازی جام حذفی مقابل گل ریحان چیزی نمانده بود که اشتباهات و اتفاقات ناخواسته بحران استقلال را تشدید کند، ولی فرشید در وقت اضافه ستاره زمین شد تا اولین برد به نام مربی ایتالیایی ثبت شود. او با توپربایی عالی گل دوم را برای سجاد آقایی ساخت و گل سوم را هم خودش زد تا این بار حریف بختی برای جبران نداشته باشد. برای تیمی که در دوران گذار است و هنوز مشکلات فنی و ذهنی پرشماری دارد، سه گل و دو پاس گل در پنج بازی آمار خیلی خوبی برای این هافبک است که حالا از باتجربههای استقلال محسوب میشود.

 

در فصولی که خط میانی استقلال ترافیک شدیدی داشت، اسماعیلی دقایق بازی خوبی داشت، ولی این فصل که آنها با فقر بیسابقه بازیکن روبهرو هستند، یکی از امیدهای اصلی استراماچونی و ستونهای تیم است. در دوره مربیگری شفر او بیشتر در پست گوش چپ بازی میکرد، ولی مربی ایتالیایی تصمیم گرفته استقلال را با آرایش 2-5-3 به زمین بفرستد و حالا به عنوان یکی از هافبکهای نفوذی نقش محوریتری دارد.

 

اسماعیلی به همراه شجاعیان دو هافبک طراح استقلال هستند که جلوتر از کریمی یا ریگی بازی میکنند. آنها مأموریت سازماندهی حملات را دارند و مربی ایتالیایی از آنها خواسته که توپ را بدون مکث و با سرعت زیاد از خط دفاع به حمله منتقل کنند. فرشید حالا تقریباً در نقش پاتوسی بازی میکند و مصمم است که با آمادگی بالا اجازه ندهد جای خالی هافبک آفریقایی احساس شود.

 

البته این تنها مأموریت این دو هافبک نیست و استراماچونی از آنها خواسته به خط حمله هم اضافه شوند. در بازیهای این فصل استقلال بارها دیده شده که این دو هافبک به پشت دفاع حریف میزنند و مدافعان یا سایر هافبکها وظیفه دارند آنها را با توپ بلند تغذیه کنند. در شرایطی که تمرکز مدافعان حریف روی مهاجمان است، فرار هافبکهای نفوذی از میانه زمین کمک میکند که خط آفساید را بشکنند و با دروازهبان تک به تک شوند. گل اسماعیلی به فولاد و گل شجاعیان به ذوبآهن با این روش زده شد. پس باید منتظر گلها و پاس گلهای بیشتری از او باشیم.

 

فرشید پس از آن پنالتی که مثل آوار روی سرش خراب شد، ترجیح داد سکوت کند و شایستگی‌اش را در زمین ثابت کند. با وجود مشکلات و بدبیاریهای استقلال، او لیگ نوزدهم را خیلی خوب شروع کرده و فرم خیلی خوبی دارد. پس از برد در جام حذفی که فشار را کمی از روی استقلال برداشت حالا هواداران منتظر بازی جمعه با گلگهر و اولین برد در لیگ برتر هستند؛ مسابقهای که دوباره میتواند صحنه درخشش اسماعیلی باشد. فوتبال گاهی میتواند بیرحم باشد، مثل آنچه در دربی دهم فروردین برای فرشید اتفاق افتاد، ولی معمولاً به شما فرصت جبران میدهد و او میخواهد ستاره جدید استقلال باشد.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.