2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نقد سریال ترور‌خاموش ، سریالی روی لبه‌ خطوط‌ قرمز

نقد سریال ترور‌خاموش ، سریالی روی لبه‌ خطوط‌ قرمز

وقتی «مینا» به تنهایی تصمیم گرفت برای پنجمین بار سقط جنین کند و «سروش» را از این کار باخبر کرد، واکنش «سروش» اصلا شبیه یک «همسر» نبود! ناگفته نماند تصمیم‌گیری کاملاً مستقل «مینا» هم عجیب بود.

دوات آنلاین-سریال ترور خاموش به کارگردانی احمد معظمی به مسئله مهم و بحث‌برانگیز قاچاق مواد مخدر و اعتیاد می‌پردازد، از همان ابتدای قصه، سراغ موضوع حساسی مانند کودک‌همسری رفته بود و در قسمت‌های اخیر هم موضوع حساس دیگر یعنی ازدواج سفید، به صورت غیرمستقیم در داستان مطرح شده است.

 

اولین بار در تلویزیون

ماجرا از این قرار است که یکی از شخصیت‌های مهم سریال به نام «مینا شفقتی» با بازی ستاره اسکندری با مردی به نام «سروش همتی» در رابطه است و ظاهراً با یکدیگر ازدواج نکرده‌اند. «مینا» و «سروش» از کاراکترهای منفی اصلی سریال هستند، آن‌ها شیمی‌دان اند و آشپزخانه تولید مواد مخدر دارند. تاکنون در سینما، مثلاً در فیلم‌هایی مانند «رگ خواب» شاهد اشاره به این موضوع بوده‌ایم، اما پرداختن به این مسئله در تلویزیون بی‌سابقه بوده و این شب‌ها برای اولین بار در «ترور خاموش» شاهد آن هستیم.

 

ماجرای رابطه «مینا» و «سروش»

گفتیم ظاهراً ازدواجی در کار نیست، چون حداقل تا این جای سریال هیچ اشاره‌ای به این که آن‌ها به طور رسمی زن و شوهر هستند، نشده و اتفاقاً دیالوگ‌هایی از زبان این دو شخصیت مطرح شده که اصلاً معنی ازدواج نمی‌دهد. در یکی از سکانس‌ها «مینا» و «سروش» بارها از واژه «رابطه» استفاده کردند. مثلاً «مینا» گفت: «رابطه من و تو از اولش فقط یه شراکت کاری بود، بعد جناب عالی بی‌خود و بی‌جهت عشق و عاشقی رو کشوندی وسط. ببین رابطه‌مون رو از کجا به کجا کشوندی.»

 

سروش هم در پاسخ گفت: «این رابطه مگه الان چشه، چه ایرادی داره مگه؟» مینا در دیالوگ دیگری هم این طور ارتباط فعلی‌شان را توصیف کرد: «همون عشق و عاشقی نصفه‌ونیمه هم تموم شده رفته پی کارش، الان رابطه من و تو فقط کار و پوله.» هیچ کدام از این حرف‌ها معنی تعهد یا ازدواج را ندارد. علاوه بر این، وقتی «مینا» به تنهایی تصمیم گرفت برای پنجمین بار سقط جنین کند و «سروش» را از این کار باخبر کرد، واکنش «سروش» اصلا شبیه یک «همسر» نبود! ناگفته نماند تصمیم‌گیری کاملاً مستقل «مینا» هم عجیب بود.

 

نقد پدیده کودک‌همسری

سریال «ترور خاموش» پیش از این در یکی از سکانس‌های ابتدایی قسمت اول هم به طور مستقیم، به مسئله کودک‌همسری پرداخته بود. این سریال از زاویه دید مخالفان این موضوع، آن را مطرح کرد و از در نقد منفی علیه پدیده کودک همسری، وارد شد. در آن سکانس دیدیم که پدر و مادر معتادی، حاضر شده بودند فرزند 12 ساله خود را به خاطر پول، به عقد مرد میان سالی دربیاورند و در واقع او را فروخته بودند. بعد هم که پلیس سر رسید و ضمن برهم زدن مراسم، عاقد و داماد را دستگیر کرد و برد.

 

منبع: خراسان- مائده کاشیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.