2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چرا و چگونه به روستای فیلبند سفر کنیم + جاهای دیدنی

چرا و چگونه به روستای فیلبند سفر کنیم + جاهای دیدنی

روستای فیلبند كه درباره ویژگی‌ها و خاص بودنش توضیح خواهیم داد، در بلندترین منطقه ییلاقی آمل و بابل قرار گرفته است.

دوات آنلاین-فیلبند از آن جاهایی است که حتما در عمرمان یک بار باید آن را ببنیم. اما چرا؟ مگر این روستا چه ویژگی‌هایی دارد؟ به همه سوالات در زیر جواب داده شده است.

 

فیلبند كجاست؟

همان‌طور كه متوجه شدید، فیلبند یك روستاست. روستایی كه محلی‌ها به آن فلبند هم می‌گویند. این روستا كه درباره ویژگی‌ها و خاص بودنش توضیح خواهیم داد، در بلندترین منطقه ییلاقی آمل و بابل قرار گرفته است. فاصله‌اش هم تا بابل ۸۶ كیلومتر و در بخش بندپی واقع شده است. ارتفاع این منطقه ۲۷۰۰ متر از سطح دریاست و برای همین به بام شرقی مازندران معروف است.

 

توضیح دقیق‌ترش می‌شود این‌كه فیلبند آخرین دهكده منطقه چلاو در شرق مازندران است و از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی، نیراسم، پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ‌چال می‌رسد.

 

فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. این روستا از بس ارتفاع داشته و آن بالاها بوده، نامش را گذاشته اند فیلبند. جایی آن بالای ییلاق، جایی كه ارتفاع بالا و كمرگاه‌های تندش است كه نفس آدم را بند می‌آورد. البته بماند كه حالا ما تا هر جا كه بتوانیم با ماشین می‌رویم و دیگر مثل قدیم‌ها نفس‌مان نمی‌گیرد!

 

چرا باید به فیلبند برویم؟

آن قدیم‌ها كه هنوز هواپیما نبوده و آدم‌ها آرزوی پرواز در آسمان را داشته‌اند، انسان‌های بسیاری به آسمان و رمز و رازش، از ماه و ستاره‌ها گرفته تا خورشید و ابر و باران و خیلی چیزهای دیگر فكر می‌كرده‌اند، اصلا همین ندانستن‌های بسیار طبیعت اسطوره‌ها را شكل داده بوده دیگر... خب دور نشویم از بهشت این هفته‌مان، احتمالا آدم‌ها به ابرها هم زیاد فكر می‌كرده و آرزوی زیارت با این بزرگواران جذاب آسمان را داشته‌اند. همین بزرگواران جذاب، در آسمان كه همیشه هستند، اما در فیلبند می‌آیند در مشت‌تان! فیلبند اقیانوسی از ابر است. ابرهایی كه حسابی هوایش را خنك و دلچسب می‌كنند.

 

فیلبند حتی در ماه‌های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و بارانی دارد كه به منطقه‌ای خنك و خواستنی تبدیلش می‌كند. اگر باران هم نیاید ابرها مدام در حال رفت و آمدند. هوای خنك اینجا حال‌تان را سر جایش می‌آورد و اطراف را كه نگاه كنید كوه‌های البرز مركزی و جنگل‌های هیركانی، خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین‌دست و دره‌های سبز مثل این است كه در رویا فرو رفته باشید.

 

روستای فیلبند چه دارد؟

در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد كه چشمه لار معروف‌ترین آنهاست و فلئور موجود در آب این چشمه به درمان بیماری‌های كلیوی و استخوان‌بندی كمك می‌كند. غیر از دو تكیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قاسم را هم از دست ندهید. تكیه اول در روستا قرار دارد، ولی زیارت دومی مستلزم پیاده‌روی‌ است.

 

پیاده‌روی در این روستا با آن مناظر فوق‌العاده فرصتی‌ است كه برای مایی كه درگیر زندگی پرمشغله شهری هستیم به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید.

 

زمان مناسب برای سفر به روستای فیلبند

زمستان در فیلبند زود شروع می‌شود و دیر به پایان می‌رسد، تقریبا نزدیك به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد و جاده‌های ارتباطی هم قطع می‌شود و روستا هم خالی از سكنه است، بنابراین بهترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه است. حالا با توجه به این‌كه هوا هنوز خیلی سرد نشده، می‌گوییم این اول مهر ماه آخرین فرصتتان برای رفتن به این سفر رویایی است و اگر از دستش بدهید، رفت تا اردیبهشت سال بعد!

 

از آنجا كه منطقه، منطقه‌ای كوهستانی ا‌ست، وسایل مورد نیاز كوهنوردی مثل كفش كوهنوردی، كوله‌پشتی، بادگیر، لباس گرم، غذا، چادر مسافرتی، زیرانداز، عینك آفتابی و چراغ قوه و كیسه خواب همراه داشته باشید.

همچنین این منطقه یكی از متداول‌ترین مناطق كمپ كردن در شمال ایران است. همان اتفاقی كه همه ما در شهرهای مختلف بارها شاهدش بوده ایم.

 

فیلبند چه جاهای دیدنی و تفریحاتی دارد

كوهنوردی یكی از تفریح‌های روحیه‌بخشی است كه كوه‌های اطراف روستا این فرصت را در اختیار قرار می‌دهند. كوه‌های سرسبز و طبیعت بكر، زمینه نشاط و تفریح را به خوبی فراهم كرده است. برای شروع این گشت‌وگذار از مسیر سنگ‌چال می‌شود صعود به قله‌ها را آغاز كرد. یكی از این قله‌ها، قله حصین‌بن است كه دارای ۳۷۰۰ متر ارتفاع است. از نماهای بسیار زیبایی كه در آن ارتفاع می‌توان رویت كرد، نمایی از قله دماوند است و به همراه آن، منظره ابرهای زیر پایتان مانند پاداشی برای شما از این كوهنوردی است.

 

از تفریحات و جذابیت‌های دیگر این منطقه، پیاده‌روی به سمت امامزاده قاسم و جنگل و روستای الیمستان است. امامزاده قاسم در خط‌الراس نزدیك به قله اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد و دارای پستی‌ و بلندی‌های زیادی است كه برای پیمایش آن نیز تجربه كوهنوردی و آمادگی جسمانی لازم است. این امامزاده دارای بقعه‌ای سفید‌رنگ و یك دالان است كه توسط سایبانی فلزی و شیروانی محافظت می‌شود. در كنار این بقعه، طبیعت سبز به آن روح تازه‌ای عطا كرده است. با كمی تفریح و استراحت در كنار امامزاده، پیاده‌روی به سمت منطقه رستم‌چال شروع می‌شود.

 

روستای رستم‌چال نیز از دیدنی‌های جذاب این منطقه است كه زمین آن به‌دلیل برخورد دو شهابسنگ دارای دو گودال و حفره بزرگ است. بعد از این روستا، جاده پاكوب قرار دارد كه مسیر رسیدن به جنگل و روستای الیمستان كه آن نیز از زیبایی‌های بسیاری برخوردار است را به‌خوبی راهنمایی می‌كند. عكاسی كردن از این مناظر زیبا همراه با ابرها و دره‌های پر‌شیب، اسب‌ها و بافت قدیمی ویلاها و فضای معنوی و دلنشین بقعه، حتی جمعیت و حضور پر‌شور گردشگران نیز تفریحی است كه می‌تواند شما را ساعت‌ها به خود مشغول کند.

 

اگر اهل خرید كردن هستید، می‌توانید در ابتدای مسیر سنگ‌چال، سراغ مغازه صنایع دستی را بگیرید و از انواع صنایع چوبی، حصیرها و... لذت ببرید. اگر در مرداد به این ییلاق سفر كنید، یك مراسم محلی با لباس‌های سنتی، موسیقی محلی و غذاهای بومی برگزار می‌شود كه با كشتی لوچو، صحنه‌های زیبایی را برایتان به‌یاد‌ماندنی می‌كند و خاطره شادی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در داخل روستا، زیارت امامزاده یحیی را نیز از دست ندهید.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.