2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کارگردان سریال بانوی سردار :تاریخ ایران پر از شخصیت‌هایی مثل بی بی مریم است

کارگردان سریال بانوی سردار :تاریخ ایران پر از شخصیت‌هایی مثل بی بی مریم است

ما اگر تاریخ هر استانی را نگاه کنیم، می‌بینیم چه گنجینه‌های تاریخی در آن سامان بوده‌اند.

دوات آنلاین-سریال بانوی سردار که به زندگی بی بی مریم از قوم بختیاری می‌پردازد بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. پرویز شیخ‌ طادی ،کارگردان سریال بانوی سردار در گفت‌وگو با شهروند توضیحاتی درباره این سریال داده است که می‌خوانید:

 

*خیلی‌ها گفته‌اند که بانوی سردار یک کار سفارشی است برای برجسته‌کردن تصویر مورد پسند صداوسیما از زن ایرانی.

نه، با تأکید می‌گویم که ساخت بانوی سردار نه به‌دلیل انگیزه‌های سیاسی بوده، نه اقتصادی و نه حتی اجتماعی.

 

*اما به‌ هرحال دلیلی باید شما را به ساخت این سریال واداشته باشد دیگر.

در تمام کارهایم، به‌خصوص در این سریال خیلی آگاهانه به سراغ این نرفتم که مثلا جامعه این موضوع را می‌طلبد.

 

*انتخاب شخصیت محوری بی‌بی مریم آیا به این دلیل نبود که در قالب او می‌شد خیلی حرف‌ها زد؟

تاریخ ما پر است از این سردارها. ما اگر تاریخ هر استانی را نگاه کنیم، می‌بینیم چه گنجینه‌های تاریخی در آن سامان بوده‌اند، شخصیت‌هایی آرمان‌خواه و عدالت‌طلب که بی‌بی مریم هم یکی از آنهاست.

 

*آقای شیخ‌طادی! خیلی‌ها معتقدند که شخصیت واقعی بی‌بی مریم از جنس دیگری بوده و در سریال تنها به آن وجه مورد پسند صداوسیما پرداخته شده است. درست است؟

این انتقادی است که همیشه در مورد شخصیت‌های تاریخی ابراز می‌شود. انگار بعضی‌ها نمی‌خواهند این شخصیت‌ها مطرح شوند. شاید هم از ناآگاهی است که فرق واقعیت تاریخی و درام را نمی‌دانند، درحالی‌که تلویزیون یا هر قالب دیگری یکسری امکانات در اختیارمان می‌گذارد و ما باید براساس آن اقدام کنیم.

 

*یعنی چه؟ بحث ممیزی را می‌گویید؟

نه، منظورم این است که ما به هرحال قرار بود داستان‌مان را در 12 قسمت تعریف کنیم و به این دلیل نمی‌شد تمام زندگی او را روایت کرد. بنابراین آمدیم و عملا از زندگی بی‌بی مریم اقتباس کردیم. حالا هم می‌شود این را به‌عنوان گام اول در نظر گرفت. بی‌بی مریم متعلق به من نیست که. این فقط معرفی یک شخصیت است و بقیه اگر می‌خواهند بیایند و برهه دیگری از زندگی او را روایت کنند.

 

*اگر قرار بود فراز و فرودهای سردار مریم را بسازید، فکر می‌کنید حجم کار چند برابر این می‌شد؟

این کار در چند مرحله تبدیل به این مینی‌سریال شد. ما اولش فقط قرار بود یک تله‌فیلم از زندگی بی‌بی مریم بسازیم، اما در روند تحقیقات دیدیم نمی‌شود آن کار را کرد و برای روایت داستان زندگی‌اش حداقل باید سریالی ۱۰۰ تا ۱۲۰ قسمتی ساخت، اما ما برهه‌ای از زندگی بی‌بی مریم را انتخاب و سعی کردیم مجموعه‌ای ۱۲ قسمتی بسازیم.

 

*خیلی‌ها می‌گویند آن بیگانه‌ستیزی بی‌بی مریم و مواردی از این دست به این دلیل مورد تأکید قرار گرفته که در شرایط سیاسی فعلی به‌نوعی به تهییج مردمان دست زده شود. شما واقعا به چنین چیزی فکر می‌کردید؟

این‌که عامدانه بخواهم این کار را انجام دهم، نه. ببینید! بیگانه‌ستیزی ویژگی مشترک تقریبا تمام قهرمانان و اساطیر تاریخی ماست. ما الان حدود یک‌ونیم قرن است با انگلستان درگیریم و پیش از آن با پرتغال و مغول و اقوام و کشورهای دیگر. این تاریخ است که قهرمانانی از جنس بی‌بی مریم می‌سازد، چون در این تاریخ پر از مقاومت، تقریبا تمام قهرمانان پیشینه ضد استعماری دارند. همین هم باعث می‌شود روایت داستان آن قهرمان به‌روز شود. به همین دلیل هم هست که وقتی تماشاگر می‌بیند بی‌بی مریم با انگلیس و روس‌ می‌جنگد، حس می‌کند که به این دلیل ساخته شده که امروز هم مقاومتی دیگر در جریان است.

 

*یکی دیگر از مواردی که در مورد بانوی سردار گفته شده، نگاه سریال به یک زن مستقل قهرمان است.

این نیز در تاریخ ما به‌وفور دیده می‌شود. تاریخ ایران برعکس چیزی که غربی‌ها رواج داده‌اند، پر از شخصیت‌هایی مثل بی‌بی مریم است؛ ده‌ها قهرمان از این جنس.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.