2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روان شناسی/ چگونه شکست عشقی را تحمل کنیم

روان شناسی/ چگونه شکست عشقی را تحمل کنیم

طی کردن مراحل شکست عشقی زمان بر است و ممکن است چالش های زیادی را برای شما به وجود آورد.

دوات آنلاین-شکست عشقی اتفاقی است که احتمال دارد برای هر دختر و پسری پیش بیاید. برخی بعد از شکست عاطفی زندگی را به پایان رسیده می‌پندارند و گمان می‌کنند هرگز آن آدم قبلی نخواهند شد اما این تصویری غلط است. برای این‌که بدانید از نگاه روان شناسی با شکست عشقی چه باید بکنید و چه طور باید آن را تحمل کنید این مطلب هنر زندگی را بخوانید:

 

علل تفاوت افراد در واکنش به شکست عشقی

چرا بعضی ها بی‌تفاوت به زندگی‌شان ادامه می‌دهند و بعضی ها تا پای مرگ هم جلو می روند؟ شما دوست دارید پس از یک شکست عشقی جزء کدام دسته باشید؟ درست است که شما همین چند ماه یا چند سال پیش عاشق شده اید اما ذهنیت شما از عاطفه، محبت و دلبستگی سال ها قبل شکل گرفته است؛ یعنی از اولین باری که مادر تان شما را در آغوش گرفت. کسانی که مادرشان را از دست داده‌اند، شکست های عشقی وحشتناک تری را تجربه می کنند.

 

البته منظور ما در اینجا از دست دادن فیزیکی نیست. کسانی که به هر دلیلی، داشتن رابطه عاطفی و مادرانه با مادر خود را از دست می‌دهند، همیشه به دنبال یک مادر جایگزین میگردند. تصور کنید که دومین مادرتان هم به شما بی رحمی کند. معلوم است که شما این دنیا را جای وحشتناکی خواهید دید؛ جایی که به وجود آمده تا شما چیزهایی را از دست بدهید.

 

البته عکس این قضیه نیز صادق است. کسانی که دائما مورد توجه والدین خود بوده اند و وابستگی زیادی به آن ها دارند نیز سخت می‌توانند «نه» را قبول کنند بنابراین با توجه به شرایطی که شما در آن تربیت شده اید می توانید عکس العمل های متفاوتی از خود بروز دهید. البته این ها همه ماجرا نیستند بلکه عوامل فردی و محیطی گوناگونی در این امر تاثیر گذار هستند که تعیین نقش هریک از آن ها به ارزیابی دقیق یک روان درمانگر نیاز دارد.

 

آیا سپری شدن زمان راه درمان شکست عشقی ست؟

جواب این سوال هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. در بسیاری از افراد روند کنار آمدن با شکست عشقی به طور طبیعی تا 6 ماه طول می کشد و پس از این مدت، آن ها به پذیرش این مسئله می رسند و می توانند عملکرد عادی زندگی خود را از سر بگیرند. اما در برخی دیگر غم و اندوه رابطه از دست رفته هم چنان باقی می ماند و هرچه می گذرد فرد بیشتر در خاطرات خود غرق می شود. در این شرایط افسردگی به شکست عشقی اضافه می شود و اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است از همان ابتدا که با شکست عشقی مواجه شدید با یک درمانگر در ارتباط باشید تا بتوانید اوضاع روانی خود را تحت کنترل بگیرید.

 

نقش بخشش در درمان شکست عشقی

گاهی اوقات رابطه عاطفی با اتفاق های ناخوشایندی به پایان می رسد. اتفاقاتی نظیر خیانت و دروغگویی علاوه بر احساس شکست، خشم و نفرت زیادی را به همراه می آورد. در این شرایط اگر می خواهید دچار آسیب های دراز مدت روحی نشوید باید به یک سری از خصایل دست پیدا کنید. بدون داشتن این خصوصیات درمان شکست عشقی برایتان دشوار خواهد بود. مهم ترین نکته ای که باید بدانید و به کار ببندید توانایی بخشش است. شما باید توانایی بخشیدن را داشته باشید.

 

این بخشش تنها کلماتی که بر زبان جاری می شوند و یا از ذهن می گذرند نیست. این یک فرآیند عمیق عاطفی ست. باید بتوانید با تمام وجود شریک عاطفی پیشین خود را ببخشید. بخشش یک نکته بسیار کلیدی در درمان شکست عشقی بدون رنج کشیدن است اما چرا این امر تا به این اندازه اهمیت دارد؟ زیرا که با این بخشش قبل از هر چیز خود را به آرامش رسانده اید. ممکن است بگویید آخر چگونه؟ هرگز امکان ندارد بتوانم او را ببخشم ، پاسخ ما به شما این ست که بدون بخشش هرگز به آرامش نخواهید رسید.

 

البته رسیدن به توانایی بخشش و مدیریت کردن حجم زیادی از هیجانات منفی همیشه و برای همه افراد کار آسانی نیست. مراجعه به روان شناس و شرکت در جلسات روان درمانی به مرور زمان در شما آمادگی لازم را ایجاد خواهد کرد.

 

مراحل چهارگانه ای که برای درمان شکست عشقی باید طی کنیم

برای رسیدن به درمان شکست عشقی باید از چهار مرحله روانشناختی عبور کنیم بدون عبور از این مراحل هرگز به درمان حقیقی یک شکست عشقی نمیرسیم. این مراحل عبارتند از شوک ، انکار، باز آفرینی و استقلال عاطفی. روزی بدون هیچ مقدمه قبلی شریک عاطفی شما به نزدتان می آید و اعلام می کند قصد دارد شما را ترک کند، درست است که این اواخر اوضاع رابطه تان زیاد خوب پیش نمی رفت اما هرگز تصور نمی کردید چنین اتفاقی بیفتد در شرایط مشابه با این شما ابتدا دچار شوک می شوید. مرحله دوم انکار است در این زمان هر دو طرف رابطه چه آن کس که رابطه را ترک می کند و چه آن کس که ترک می شود سعی دارند حقیقت را کتمان کنند، آنان همچنان با یکدیگر تماس می گیرند و نمی خواهند بپذیرند که رابطه برای همیشه به پایان رسیده است.

 

پس از آن نوبت به مرحله باز آفرینی می رسد. شما از کسی که مدت ها دوستش داشتید جدا می شوید ، اکنون در یافتن معنی و مفهوم زندگی دچار مشکل هستید، برنامه ای برای انجام ندارید، روزی در کلاس موسیقی ثبت نام می کنید و روزی دیگر به باشگاه ورزشی می روید. همه این کارها برای این است که در آخر بتوانید بدون رابطه نیز به معنایی برای وجود خویش دست پیدا کنید. اگر بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید وارد مرحله استقلال عاطفی می شوید.

 

درمان شکست عشقی ؛ کلام آخر

طی کردن مراحل شکست عشقی زمان بر است و ممکن است چالش های زیادی را برای شما به وجود آورد. به همین خاطر لازم است که همواره با یک روان شناس در ارتباط باشید تا خودتان را بهتر محک بزنید و ببینید چقدر در جهت مثبت قدم برداشته اید. هم چنین در طی این جلسات درمانگر با بررسی تعارضات و مشکلات شخصیتی شما و درمان آن ها کمک خواهد کرد که در آینده و روابط بعدی زندگی خود احتمال دچار شدن به شکست عشقی را تا حد زیادی کاهش دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.