2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
فیروزکوه چه جاهای دیدنی دارد

فیروزکوه چه جاهای دیدنی دارد

اگر دنبال جایی هستید که تنی به آب بزنید و چند ساعتی را در خنکای هوا تفریح کنید، بهترین و در دسترس ترین جا همان تنگه واشی است که برای طی کردن مسیرش باید پیاده‌روی در رودخانه را تجربه کرد.

دوات آنلاین-فیروزکوه جاهای دیدنی زیادی دارد که البته تنگه واشی بیش از همه معروف است اما اگر تصمیم گرفتید به فیروزکوه سفر کنید حتما قبل از آن گزارش زیر را به نقل از ایرنا بخوانید تا با جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شوید و بدانید در این شهر باید به کجاها بروید:

 

فیروزکوه در فاصله ۱۴۳ کیلومتری تهران، برای بیشتر ما شهری‌ است که از آن گذر می‌کنیم و به استان مازندران می‌رسیم. جاده فیروزکوه یا ۷۹ که به قائمشهر ختم می‌شود از خود شهر فیروزکوه معروف‌تر است. شهرستانی که به خاطر هوای خنکش در فصل گرما، پایتخت‌نشینان را در روزهای گرم سال به سوی خود می‌کشاند. فیروزکوه زمستان‌های سرد و سختی دارد؛ اما تابستان‌هایش معتدل و خنک است. دمای هوای فیروزکوه در سردترین روزهای سال به منفی ۱۰ می‌رسد، اما در عوض حتی در گرم‌ترین زمان از  ۳۴ درجه سانتی گراد بیشتر نمی‌شود و همین خصوصیت هم هست که باعث می‌شود گذراندن تابستان در این منطقه دلچسب باشد.

 

دیدنیها

اگر گرمای تابستان کلافه‌تان کرده و دنبال جایی هستید که تنی به آب بزنید و چند ساعتی را در خنکای هوا تفریح کنید، بهترین و در دسترس ترین جا همان تنگه واشی است که برای طی کردن مسیرش باید پیاده‌روی در رودخانه را تجربه کرد. راه رفتن در رودخانه بین دو کوه سنگی لذت‌بخش و جالب است. نکته جالب‌تر اینکه یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه قرار گرفته. قدمت این کتیبه حدود ۱۸۵ سال است و در قسمتی از کوه حکاکی شده که دور از گزند بارش باران و آفتاب باشد، هرچند توسط گردشگران آسیب‌هایی هم دیده است.

 

در تابستان میزان آب رودخانه‌ای که از آن می‌گذرید به حداقل می‌رسد و گاهی تا زیر زانو مسافران را خیس می‌کند. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. در انتهای تنگه دوم هم آبشاری وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

جنگل ابر، مقصدی همیشه محبوب

به جز این، وجود غار در منطقه فیروزکوه باعث می شود تنگه واشی تنها جاذبه گردشگری آن محدوده نباشد. غار بونیک در ارتفاعات پرنشیب‌وفراز کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» واقع شده‌ است. دیوارهای درون غار پوشیده از چکنده‌های گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی است که زیبایی خاصی به غار بخشیده‌ است. قطعات سفالینه شکسته شده و پراکنده‌ای در این غار کشف شده که نشان می‌دهد انسان‌هایی پیش از تاریخ در آن زندگی می‌کرده‌اند.

 

میشینه مرگ تنگه دیگری است که برخی به آن چهارمحال تهران هم می‌گویند و یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه است. داستان این تنگه با تنگه واشی کمی متفاوت‌تر است. همین اول کاری خودتان بررسی کنید که اگر اهل پیاده روی در مسیرهای سخت هستید قدم در این مسیر بگذارید. رسیدن به روستای لزور به این معنی‌ست که شما با این تنگه فاصله چندانی ندارید. نیم ساعت شروع مسیر از روستای لزور چندان سخت نیست. به تنگه‌ای کوهستانی با سنگ‌های بزرگ و همچنین رودخانۀ فرح رود که برسید، مسیر کمی سخت می‌شود. گذشتن از سنگ‌ها نیاز به کمی دقت دارد و در ادامه هر چه تنگه، تنگ‌تر می‌شود تعداد دفعات عبور شما از عرض رودخانه هم بیشتر می‌شود. آبشارهای متعدد کوتاهی در این مسیر قرار دارد، اما برای عبور از یکی دو تای آنها احتیاج به کمی دست به سنگ شدن دارید. در برخی قسمت‌ها بایستی تا بالای زانو داخل آب شوید. انتهای تنگه یک آبشار قشنگ وجود دارد که باید از آن بالا بروید. بعد از حدود ۳-۴ ساعت، به دشت دیگری می‌رسید که چشمه بسیار پر آبی در آن به نام معجزچشمه قرار دارد که بیشتر آب رودخانه را تامین می‌کند.

 

درباره اسم مخوف این تنگه هم باید گفت که بخش اول اسم یعنی میشینه به دلیل وجود تعدادی مجسمه میش در راه مخفی تا قله نامگذاری شده و قسمت دوم یعنی مرگ، به دلیل وجود چشمه‌ای در نزدیکی قله است که آبش برای پرندگان مضر بوده و باعث مرگشان می‌شود.

 

در ادامه بررسی این منطقه به برج سنگی دیده بانی مزداران می‌رسیم. این برج نامش را از روستایی با همین نام گرفته و نام اولی و اصلی آن مشخص نیست. این برج تاریخی که مربوط به قرن ۷ و ۸ هجری قمری است در شمال این روستا قرار دارد و از لاشه سنگ و ملاط گچ و ساروج به صورت چهار ضلعی ساخته شده و اگر اهل بازدید از جاهای تاریخی و باستانی باشید، دیدنش خالی از لطف نیست.

 

آخرین مقصد سفر به منطقه خوش آب‌وهوای فیروزکوه می‌تواند گشت‌وگذار در روستاهای اطراف باشد. برای رهایی از روزمرگی‌های کلان شهرها و کنار گذاشتن خستگی‌های کار و مشغله‌های فکری و ذهنی می‌توانیم به روستاهای زیبای فیروزکوه برویم و برای مدتی از طبیعت استفاده کنیم. روستایی مثل روستای اهنز، سله بن و روستای شادمهند در شهرستان فیروزکوه با ساکنانی که به دامداری و کشاورزی مشغولند. اهالی فیروزکوه با لهجه مازندرانی و روحیه مهمان نوازی که دارند در خانه‌های روستای‌ شان می‌توانند به سبک سنتی پذیرای شما باشند و سفری به یاد ماندنی را برای شما رقم بزنند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.