2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
لیگ بدون تماشاگر شروع می شود؟

لیگ بدون تماشاگر شروع می شود؟

خیلی از ورزشگاه‌ها سعی کردند تجهیز شوند اما هنوز تعداد زیادی از آنها با مشکل مواجه هستند. البته وقتی به سراغ مسئولان باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها می‌رویم همه خوشبینانه صحبت می‌کنند.

دوات آنلاین-بحث تجهیز ورزشگاه‌ها از خیلی وقت پیش شروع شد تا تیم‌ها برای فصل نوزدهم، با این شرایط آماده شوند. سختگیری در این مورد هم زیاد بود و همین سختگیری باعث شد لیگ به تعویق بیفتد. در واقع قرار بود لیگ نوزدهم 10 مرداد شروع شود اما به خاطر تجهیز شدن ورزشگاه‌ها، این تاریخ به 31 مرداد یعنی بیش از 20 روز بعد موکول شد. در این مدت خیلی از ورزشگاه‌ها سعی کردند تجهیز شوند اما هنوز تعداد زیادی از آنها با مشکل مواجه هستند. البته وقتی به سراغ مسئولان باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها می‌رویم همه خوشبینانه صحبت می‌کنند اما ظاهراً واقعیت چیز دیگری است.

در حال حاضر فدراسیون فوتبال روی 3 مورد تأکید ویژه‌ای دارد که اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما انجام آنها سخت و زمان‌بر است. این 3 مورد شامل؛ 1- راه‌اندازی و استقرار سیستم بلیت الکترونیک به همراه نصب گیت‌های ورودی و شماره‌دار شدن صندلی‌ها، 2- تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم اتاق کنترل و دوربین‌های مدار بسته از مبادی ورودی تا سکوها، 3- جداسازی و تفکیک فضاهای بیرونی تا سکوها و مسیرهای تردد تماشاگران میهمان، میزبان و عوامل اجرایی. اجرا نشدن هر کدام از این 3 مورد هم باعث می‌شود فدراسیون با همان سختگیری، به گونه‌ای میزبانی را از تیمی بگیرد. به این صورت که یا بازی بدون تماشاگر برگزار شود یا در شهری دیگر.

این مسائل باعث شد تیم‌های پرطرفدار بیشتر تلاش کنند تا دچار چنین مشکلی نشوند اما هنوز هیچ ورزشگاهی چنین شرایطی را ندارد و همه می‌گویند در دست اجرا است اما این اجرایی شدن تا چه زمانی طول می‌کشد؟ این سؤالی است که همچنان بدون جواب مانده. مسئولان باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها تاریخ این سؤال را قبل از شروع لیگ می‌دانند اما واقعیت ظاهراً چیز دیگری است که باید دید بالاخره چه اتفاقی می‌افتد.

در بین ورزشگاه‌هایی که قرار است تجهیز شوند، به نظر می‌رسد ورزشگاه بنیان دیزل تبریز شرایط بهتری به نسبت دیگر ورزشگاه‌ها دارد. پارسا مسئول ورزشگاه بنیان‌دیزل در رابطه با 3 موردی که فدراسیون در مورد آن سختگیری داشت، می‌گوید: «صندلی‌ها شماره‌گذاری شده و گیت‌های الکترونیک قرار است به زودی نصب شود. تا الآن سیم‌کشی و بتن‌ریزی برای گیت‌ها انجام شده که به زودی نصب خواهند شد. ورزشگاه بنیان‌دیزل از قبل دوربین و اتاق کنترل هم داشته. در مورد تفکیک فضاهای بیرونی ورزشگاه هم آقای فتاحی هفته گذشته که برای بازدید از ورزشگاه آمده بودند، دستورات لازم را دادند و در حال اجرا است. با این شرایط فکر می‌کنیم قبل از شروع لیگ، ورزشگاه بنیان‌دیزل به طور کامل تجهیز خواهد شد.»

اگرچه ورزشگاه بنیان‌دیزل به نظر می‌رسد شرایط خوبی دارد اما ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز همچنان با مشکل مواجه است. البته ایوب بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در مورد تجهیز این ورزشگاه، امیدوارانه صحبت می‌کند: «خدا را شکر موارد اعلام شده در حال اجرا است و زمانی که برای پایان آن در نظر گرفتیم، 26 مرداد است که با توجه به شروع لیگ در 31 مرداد، یعنی ما مشکلی برای میزبانی نخواهیم داشت. صندلی‌ها شماره‌گذاری شده. بلیت الکترونیکی هم قبلاً داشتیم که کارهای لازم برای گیت‌های الکترونیکی هم در حال انجام است. دوربین هم داشتیم که باید تقویت شود که این کار را هم انجام خواهیم داد.»

با وجود این امیدواری‌ها در یکسری شهرها هیچ نشانی از امید وجود ندارد و تیم آن شهر ظاهراً باید در شهر دیگری از حریفانش میزبانی کند. یکی از این تیم‌ها، صنعت‌نفت آبادان است. تیمی که هواداران زیادی دارد و خروج آن از این شهر، می‌تواند به ضرر صنعت‌نفت تمام شود. مسعود رضاییان معاون ورزشی باشگاه صنعت‌نفت آبادان درباره روند آماده‌سازی ورزشگاه تختی آبادان می‌گوید: «ورزشگاه تختی به دلیل اینکه زیر نظر شرکت پالایش نفت آبادان است، مراحل آماده‌سازی آن نسبت به سایر ورزشگاه‌ها زمان بیشتری برده و این‌طور نبود که مدیرعامل تنها فرد تصمیم‌گیرنده باشد و تمام کارها با سرعت انجام شود. فدراسیون فوتبال به درستی یکسری الزاماتی را برای ورزشگاه‌ها و میزبانی تیم‌ها اعلام کرد و ما هم با توجه به قوانینی که در مدیریت و اداره باشگاه وجود دارد، مراحل آماده‌سازی ورزشگاه را طی می‌کنیم. در روند آماده‌سازی ورزشگاه تختی هم تا الآن شماره‌گذاری صندلی‌ها، نصب دوربین‌ها و دیگر موارد آماده شده و فقط بحث گیت‌گذاری و بلیت‌فروشی الکترونیکی باقی مانده که سعی بر این است این موضوع هم تا شروع لیگ به اتمام برسد.»

نکته جالب این است که ورزشگاه فولاد آره‌نا که یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین ورزشگا‌ه‌های ایران محسوب می‌شود هم با مشکل مواجه است به صورتی که رضاییان امیدی ندارد که بازی هفته اول تیمش مقابل فولاد در این ورزشگاه انجام شود: «هنوز وضعیت میزبانی بازی اول‌مان با فولاد مشخص نیست چون ورزشگاه شهدای فولاد اهواز هم به طور صددرصد آماده نیست.» دلیل این مسأله هم نبود گیت الکترونیکی و رعایت نشدن دیگر موارد است. این در حالی است که ورزشگاه غدیر اهواز هم مشکل دارد و فولاد در آنجا هم نمی‌تواند میزبان باشد. این ورزشگاه گیت الکترونیک ندارد، صندلی‌هایش شماره‌گذاری نشده، دوربین ندارد و حتی اسکوربورد آن دچار مشکل است.

هیچ امیدی هم به دیگر ورزشگاه خوزستان یعنی مسجدسلیمان نیست. این ورزشگاه هم با مشکلات زیادی مواجه است که به هیچ‌صورت نمی‌توان در آن بازی برگزار کرد. با این شرایط، تیم‌های خوزستانی هم مشکلات زیادی دارند.

اما با وجود اینکه از اصفهان انتظار نمی‌رفت، ورزشگاه‌های این شهر هم همچنان دچار مشکل هستند. امین کریمیان معاون بازرگانی باشگاه ذوب‌آهن اصفهان که امید زیادی به آماده‌سازی ورزشگاه فولادشهر دارد، می‌گوید: «به زودی نصب گیت الکترونیک را خواهیم داشت، دوربین‌ها هم نصب خواهد شد. دیگر موارد هم انجام خواهد شد.»

این در حالی است که سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان از سازمان لیگ می‌خواهد  پول تبلیغات محیطی را بدهند تا ورزشگاه تجهیز شود: «زمانی که قرعه‌کشی شده چرا باید بازی در بیرون اصفهان برگزار شود؟ ما در این استادیوم (فولادشهر) مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کرده‌ایم و دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. بهتر است بهاروند رئیس سازمان لیگ درآمد‌های ما از تبلیغات محیطی را پرداخت کند تا بتوانیم ورزشگاه‌مان را آماده کنیم. با همین ورزشگاه در لیگ قهرمانان میزبانی کرده‌ایم و از دوستان خواهش می‌کنم جلو‌تر از پیش‌نماز، نماز نخوانند. حداکثر کاری که انجام می‌دهیم این است که اجازه دهیم این بازی بدون تماشاگر برگزار شود و بیرون از شهر نمی‌رویم. بهاروند که می‌دانست وضعیت اینطور است، چرا لیگ را قرعه‌کشی کرد؟ چون در این 12-10 روز معجزه‌ای نمی‌تواند رخ بدهد.»

خبرهای چندان مثبت و خوبی هم از ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان به گوش نمی‌رسد و آنها هم هنوز نه گیتی نصب کرده‌اند و نه دوربین مدار بسته. این مشکلات در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد و ثامن‌الائمه این شهر هم وجود دارد. در مورد گل‌گهر سیرجان و شاهین بوشهر هم مشکلات زیاد است. با این شرایط به نظر نمی‌رسد هیچ ورزشگاهی تا شروع لیگ یعنی 31 مرداد بتواند آماده شود. نکته جالب این است که یکی از مسئولان باشگاه‌ها که نمی‌خواهد نامش فاش شود، گفته هیچ ورزشگاهی تا یک ماه دیگر هم آماده نخواهد شد چون تا الآن هیچ‌کدام از ورزشگاه‌ها گیت الکترونیک را نصب نکرده‌اند و همین یک مورد حداقل یک ماه زمان خواهد برد. پس به نظر می‌رسد این سختگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده و باید دید چه زمانی می‌توان شاهد تجهیز کامل ورزشگاه‌ها بود. ضمن اینکه وقتی هیچ ورزشگاهی آماده نیست و شروع لیگ هم 31 مرداد اعلام شده یا باید باز هم شاهد تعویق مسابقات بود یا اینکه همه بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود که به نظر می‌رسد راه‌حل دوم عملی‌تر خواهد بود.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.