2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
شاه محمدی: مهاجم درجه یک خارجی به ایران نمی آید

شاه محمدی: مهاجم درجه یک خارجی به ایران نمی آید

پرسپولیس همیشه بدهکار بوده و بدهی مدیران قبلی روی دوش مدیران بعدی می‌افتد و مدیر باشگاه هم نمی‌تواند جوابگو باشد. این مدیران هم که بلد نیستند درآمدزایی کنند.

دوات آنلاین-. هنوز فصل شروع نشده پرسپولیس به شدت درگیر مشکلات مالی است و این سوژه‌ای است تا سراغ جمشید شاه‌محمدی یکی از قدیمی‌های این تیم برویم.

 

*پرسپولیس مبلغ قابل توجهی به برانکو بدهکار است، پول کالدرون را نداده و بازیکنان از فصل قبل هم طلبکارند چرا وضعیت مالی پرسپولیس همیشه اینطوری است؟

 این برمی‌گردد به قدیم. زمان ما هم همینطوری بود. از سال 64 که من در نوجوانان پرسپولیس بودم و علی آقا تیم را داشت همینطوری بود چون معلوم نبود صاحب تیم کیست. الآن هم صاحب تیم معلوم نیست. می‌گویند وزارتخانه اما اگر وزارت ورزش صاحب باشگاه است باید حمایت کند. اگر هم نمی‌توانند، واگذار کنند به مردم. این کاری است که چندین سال است می‌خواهند انجام بدهند. باید به مردم واگذار کنند مثل همه باشگاه‌های خارجی. مثل رئال و بارسا. من می‌خواهم بدانم اینها اگر پول ندارند چطوری مربی و بازیکن گرانقیمت جذب می‌کنند. شما اول باید چاله‌اش را بکنی بعد پرش کنی اما متأسفانه هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد.

*الان مشکلات مالی قبل از فصل دارد خودش را نشان می‌دهد و این برای پرسپولیس خطرناک است.

 پرسپولیس همیشه بدهکار بوده و بدهی مدیران قبلی روی دوش مدیران بعدی می‌افتد و مدیر باشگاه هم نمی‌تواند جوابگو باشد. این مدیران هم که بلد نیستند درآمدزایی کنند. یکی از راه‌های درآمدزایی فروش بازیکن است. خیلی تیم‌ها از رده پایه بازیکن‌سازی ‌می‌کنند و بعد می‌فروشند‌. پرسپولیس هم می‌تواند بازیکنانی که خودش از آنها بهره‌ای نمی‌برد را بفروشد به باشگاه‌های دیگر.

*آقای عبدی می‌خواست این کار را با تشکیل تیم ب انجام دهد که طاهری تیم ب را منحل کرد.

 حسین افکار خوبی داشت اما مدیران منافع‌شان به خطر می‌افتاد. کسی که مدیرعامل باشگاه می‌شود نباید فکر کند همه دشمنش هستند. من تا حالا آقای عرب را ندیده‌ام اما مشاوران ایشان باید کسانی باشند که منافع خودشان را در نظر نگیرند. در پرسپولیس هر کسی که مشاور مدیرعامل می‌شود یا به هیأت مدیره می‌رسد دنبال بالا بردن خودش بوده است. اینجا کار خیلی سخت است و هیأت مدیره باید فوتبالی و دلخواه مردم باشد. الآن اگر پرسپولیس دو تا بازی را ببازد جو بسیار بدی ایجاد می‌شود. من آقای عرب را نمی‌شناسم و خدا کند موفق باشد اما اگر در استادیوم تماشاگران بد و بیراه بگویند ناراحت می‌شوم چون بازخورد بدی دارد. من می‌گویم باید عین باشگاه‌های انگلیس به بازیکنان پول بدهند. من خودم سی سال در ایران‌خودرو کار کردم و هر وقت خوب بودم حقوق بیشتر و پاداش گرفته‌ام‌. در مورد بازیکنان هم ابتدا باید میزان کارآیی آنها را در نظر گرفت. چرا همان اول فصل باید به بازیکن 500 -400 میلیون پول بدهند. به نظر من بسته به کارآیی بازیکنان باید هفتگی به آنها پول بدهند. ممکن است بازیکن آسیب ببیند یا دنبال شب زنده‌داری باشد. آنوقت این بازیکن همان اول کار کلی از پولش را گرفته و بازیکنی هم که حرفه‌ای بوده و عملکرد خوبی داشته همانقدر پول گرفته. من این برنامه‌ریزی را در زمان آقای درخشان و کاظمی به پیکانی‌ها هم گفتم. اگر ما به نسبت عملکرد بازیکنان به آنها پول بدهیم هیچ‌وقت باشگاه به بازیکن بدهکار نمی‌شود.

*چرا اعضای هیأت مدیره در تمام این سال‌ها قادر به درآمدزایی و کار اقتصادی نبودند.

 همه اعضای هیأت مدیره برای من قابل احترامند اما می‌خواهم بدانم کدام‌شان کارآیی دارند. اینها غالباً کارمندان دولت بودند. غیر از آقای کاشانی که سابقه‌اش روشن است بقیه کارمندان دولتی بودند که از بیزینس سر در نمی‌آورند. الآن من ساختمان‌سازی را بلدم اما نمی‌توانم برنج‌کاری کنم‌.

*الآن هیأت مدیره پرسپولیس اعضایی دارد که چند ماهی است آمده‌اند و نیامده می‌خواهند بروند بدون اینکه کاری انجام داده باشند.

 من یکی دو بار در جلسات پیشکسوتان شرکت کردم. اینها دنبال افرادی بودند که بروند در شهرداری و کارهای‌شان را انجام دهند. با این حال اعضای هیأت مدیره پرسپولیس خودشان را می‌بندند به پرسپولیس و دنبال این هستند که کار خودشان را انجام دهند و بعد به کار پرسپولیس برسند. اینها همان‌هایی هستند که صاحب خانه‌های آنچنانی در بیرون از کشورند. مگر بچه‌های پرسپولیس کارشان را بلد نیستند؟ من بیزینس بلد نیستم؟ من 10 سال قبل وقتی محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل بود به او گفتم چند تا فروشگاه اگر شده اجاره کنید و محصولات پرسپولیس را بفروشید. این کار را می‌شود در استان‌های مختلف انجام داد. الآن چندین رستوران در مازندران و گیلان با اسم پرسپولیس کار می‌کنند. اینها فکرهای خوبی است اما نمی‌گذارند اجرایی شود.

*بی‌پولی به تیم‌های پایه پرسپولیس هم لطمه شدیدی زده.

 وقتی بازیکن پول نمی‌گیرد و فقط یک پیراهن به او می‌دهند با چه انگیزه‌ای تمرین کند؟ خب می‌رود پیکان. همین امیر روستایی را من به نوجوانان و جوانان پرسپولیس آوردم اما بعد رفت پیکان و حالا با پول زیاد او را برگردانده‌اند. من کمندانی و محمد رحمتی را با 4 میلیون آوردم و حالا باشگاه برای بازیکنانی در حد آنها یک میلیارد می‌پردازد.

*شما هم معتقدید پرسپولیس مهاجم درجه یک خارجی می‌خواهد؟

 صددرصد. البته مهاجم درجه یک خارجی که به ایران نمی‌آید. هر کسی هم مطرح شده عرب‌ها زود جذبش کرده‌اند. الآن پرسپولیس غیر از علیپور یک مهاجم کامل دیگر می‌خواهد. شاید علیپور دیگر نتواند مثل فصول قبل گل بزند چون تیم‌ها او را شناخته‌اند. باید یکی باشد که در نقش مکمل او کار کند.

*فکر می‌کنید کالدرون در پرسپولیس موفق می‌شود؟

 آرژانتینی‌ها همه خوب هستند. این ما هستیم که برنامه نداریم و نمی‌توانیم چیزهایی که مربی می‌خواهد را به او بدهیم. الآن ایشان انتظار دارد مهاجم خوب جذب شود اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد بلبشو درست می‌شود. بعد هم که مربی خارجی فحش را نمی‌فهمد و کار خودش را می‌کند. من می‌گویم باشگاه مقصر است چون باید چاله‌هایش را پر می‌کرد بعد می‌رفت دنبال مربی خارجی. می‌توانستند یک مربی ایرانی خوب بگذارند بالای سر تیم و بازیکنان‌شان را هم حفظ کنند. از طرفی پرسپولیس سه سال متوالی قهرمان شده و هواداران نباید توقع داشته باشند این به چهارمی و پنجمی هم برسد. الآن بقیه تیم‌ها هم خوب هستند و چه بسا امسال استقلال، سپاهان یا تراکتورسازی قهرمان شوند. ذوب‌آهن و پدیده هم تیم‌های خوبی هستند. من می‌گویم نباید توقع را بالا ببریم. کالدرون مربی خوبی است ولی امکانات مناسبی در اختیارش نیست. اگر او نتیجه نگیرد به باشگاه می‌گوید من بازیکن خواستم نتوانستید جذب کنید یا به موقع جذب نکردید. اینطوری تقصیر را گردن باشگاه می‌اندازد.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.