2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
جعفر کاشانی: همیشه کنار برانکو بودم

جعفر کاشانی: همیشه کنار برانکو بودم

همه کارها انجام شده و انجام می‌شود. یواش یواش.

دوات آنلاین-بار اولی که با جعفر کاشانی تماس گرفتیم گفت در جلسه است. در جلسه هیأت مدیره پرسپولیس. چند ساعت بعد ارتباط برقرار شد و صحبت مفصلی داشتیم. رئیس هیأت مدیره پرسپولیس که دوست ندارد با این عنوان صدایش کنیم کلی حرف زد و اصرار داشت اینها آرزوهای اوست  حتماً بارها از زبانش شنیده‌اید که پرسپولیس باید باشگاه باشد. این بار هم آقای کاشانی بارها این جمله و جملاتی شبیه این را تکرار کرد و آخر حرف‌های‌مان اصرار داشت که چیزی ننویسم اما من تقریباً همه حرف‌ها را می‌نویسم.

 

*آقای کاشانی پرسپولیس مشکلات مالی زیادی دارد. چگونه این مشکلات را مدیریت می‌کنید؟

 همه چیز عالی است. ان‌شاء‌الله همه چیز درست می‌شود. همه چیز با درایت و تدبیر حل می‌شود. ما همین امروز (شنبه) جلسه داشتیم در دفتر آقای رغبتی.

*بی‌ پولی‌ها را چطور مدیریت می‌کنید؟

 همه چیز خوب است. ان‌شاء‌الله که همه چیز ردیف می‌شود. آدم وقتی می‌خواهد ازدواج کند یک مقدماتی دارد. یک مأخری دارد.

*امروز هم آقای هاشمی در جلسه نبود؟

 نه.

*می‌خواهند استعفا دهند؟

 نمی‌دانم اما در همه جلسات لازم نیست حضور داشته باشند. یک کارهایی بحث تخصصی و حقوقی است. در هر صورت حسن تفاهم بین این افراد وجود دارد و در آینده منجر به شکوفایی باشگاه می‌شود.

*پول برانکو و کالدرون را می‌دهید؟

 همه کارها انجام شده و انجام می‌شود. یواش یواش.

*شما بعد از رفتن برانکو هم به شدت تحت فشار بودید چون می‌گفتند شما و مدیر‌عامل باشگاه مقصر رفتن ایشان بودید.

 نخیر این حرف‌ها چیست. آقای برانکو از قبل تصمیمش را گرفته بود که برود. من همیشه کنار آقای برانکو بودم و پیروزی‌ها نتیجه مدیریت درست در باشگاه بود.

*این جمله شما هم بازخورد منفی زیادی بین پرسپولیسی‌ها داشت و از شما انتقاد شد.

 خب مدیریت مهم است دیگر. در خانواده هم مدیریت نقش اصلی را دارد. برانکو هم نماد و سمبل مدیریت بود.

*آقای عرب هم شدیداً تحت فشار هستند.

 همه چیز درست می‌شود. در هر صورت ما به صورت تیم و گروه کار کردیم و کار اجتماعی به جز دسته و گروه انجام نمی‌شود. من به مربی کاری ندارم اما باید در زیرساخت‌های خودمان افراد را تربیت کنیم. ما می‌توانیم از جوان‌های تحصیلکرده‌مان حمایت کنیم. آنها فهم و شعور دارند. باید از اینها حمایت شود تا زمینه رشد و تعالی بچه‌های خودمان فراهم شود. دل خارجی‌ها برای ما نمی‌سوزد. کی‌روش آمد چه شد؟ کدام تیم را تربیت کرد. من 5 سال باید با نوجوانان خودمان کار کنم.

*اما الآن تیم‌های پایه پرسپولیس وضع بسیار بدی دارند.

 من اصلاً نمی‌دانم. من نظرم را می‌گویم. باشگاه بزرگ باید توجه زیادی به زیرساخت‌هایش کند. اینکه 15 سال دیگر به کجا برسیم. باید روی جوان‌ها و امیدهای‌مان کار کنیم، هم از نظر فرهنگی هم تکنیک و فن.

*ولی شرایط مالی پرسپولیس نگران‌کننده است.

 من به پرسپولیس کاری ندارم و نظر خودم را می‌گویم. ما استعداد داریم و باید به زیرساخت‌های خودمان اهمیت بدهیم. الآن مربی خارجی آورده‌ایم باید از علم و دانش او به زیرساخت‌های‌مان اضافه کنیم. الآن باید 10 بازیکن امید پرسپولیس روی نیمکت تیم اصلی باشند. من همیشه می‌گویم چرا من را می‌برید مسافرت. دو تا جوان را ببرید که برایش انگیزه باشد و مورد توجه قرار بگیرد.

*اگر دغدغه‌ای وجود دارد از سر دلسوزی است وگرنه کسی نمی‌خواهد به اعضای هیأت مدیره بی‌احترامی کند.

 من اول از همه امیدوارم شاهد شکوفایی باشگاه باشیم. باید تشکیلات داشته باشیم. فرهیختگان و نخبگان باشگاه را باید جمع کنیم. ما دو تا پتانسیل داریم. یکی پیشکسوتان و دیگری هواداران. باید سراغ پیشکسوتانی برویم که وجنات اجتماعی و بضاعت علمی دارند. هواداران هم دو دسته‌اند. یکی آنها که همیشه در میدانند و دیگری آنهایی که شناخته شده هستند و می‌توانند در مقاطع مختلف اثرگذار باشند. باشگاه باید صاحب سازمان شود و با هدفگذاری از این پتانسیل‌ها استفاده کند. ما باید برنامه‌ریزی 15 ساله برای جوان‌های‌مان داشته باشیم. اینها آرزوهای من است.

*گفته می‌شود تغییراتی در مدیریت و هیأت مدیره باشگاه انجام می‌شود.

 صحبت‌هایی می‌کنی ‌ها. همه دارند کارشان را انجام می‌دهد. این حرف‌ها چیست. دور و بر تیم بزرگ همیشه شایعه زیاد است. باید کمک کرد. باید همه دست به دست هم بدهیم. از آنجایی که باشگاه بزرگ به لحاظ فرهنگی در جامعه تأثیرگذار است باید در بهترین شرایط تعلیم و تربیت باشد. ما باید به جوان‌های‌مان اهمیت بدهیم. اگر مربی خارجی داریم باید او بهترین جوان‌های‌مان را انتخاب کند. من 17 سال داشتم، من را از کجا پیدا کردند. شاهین از دبیرستان من را شناخت. باید به جوان‌ها بها داد.

*الآن پرسپولیس مربی خوبی آورده و شاکله تیمش را حفظ کرده اما همه نگرانند که مشکلات مالی به تیم لطمه بزند.

 هم مربی خوبی آورده هم بازیکنان خوبی دارد. نگرانی همیشه هست اما نگرانی باید برای آینده باشد. اینکه برنامه‌ریزی کنیم و به نسل جوان احترام بگذاریم. باید به جوان‌های‌مان علم و دانش این را بدهیم که بدانند پیراهن چه باشگاهی را به تن می‌کنند.

*اما مشکلات مالی را الآن چطور حل می‌کنید؟

 این تیم آمده با n تومان قهرمان شده. الآن می‌دانید چقدر هزینه دارد؟ نگرانی‌ها همیشه باید در جهت رفع مشکلات مطرح شود. من که اینجا نشسته‌ام پرسپولیس نیستم. پرسپولیس یعنی میلیون‌ها هوادار.

*نگفتید مشکلات مالی را چطور حل می‌کنید؟

 گفتم که باشگاه باید صاحب سازمان باشد. شما یک طرف معادله را می‌بینید. باید آن طرف معادله را هم در نظر بگیرید. ما آرزوهایمان را می‌گوییم و باید دست به دست هم بدهیم. ما همه چیز برای تبدیل شدن به رئال مادرید داریم. من از این همه نیروی انسانی تعجب می‌کنم. فقط مدیریت باید در جایگاه خودش خوب کار کند. الان والیبال‌مان را ببینید.

*اما فوتبال خیلی پیچیده‌تر است.

 چرا می‌گویید پیچیده؟ فقط باید مدیریت شود. چون هوادار بیشتری دارد و تأثیرگذار است پیچیده می‌شود. وقتی مدیریت باشد رفع چالش‌ها مدیریت می‌شود. ان‌شاءالله که مشکلات پرسپولیس هم حل می‌شود. الان همه چیز روی غلتک افتاده و رو به جلو می‌رود. خیلی آرام مشکلات را حل کرده‌اند اما باید بدانید تیم بزرگ مشکلات خاص خودش را دارد.

*اما الآن همه مربیان تیم‌های پایه از وضعیت تیم‌هایشان می‌نالند و از تبعیض‌ها می‌گویند.

 من زیاد به این مسائل ورود نمی‌کنم چون زیاد به باشگاه نمی‌روم. اما صحبت‌های عجیب و غریبی هم مطرح می‌شود. الآن تیم قهرمان شده و با این قهرمانی توقع جامعه و مردم بالا می‌رود و حق هم دارند. در این شرایط مدیریت باید صددرصد بالاتر باشد. من آرزو می‌کنم باشگاه پرسپولیس زیرساخت‌هایش را درست کند و به هواداران خاص و پیشکسوتانی که وجاهت دارند بها بدهد. من آرزو می‌کنم بهترین‌های پرسپولیس بازیکنان تیم‌های پایه‌اش باشند چون بازیکنی که با فرهنگ باشگاه و نیاز جامعه رشد پیدا می‌کند باعث خواهد شد باشگاه در آینده دغدغه‌ای از بابت پرورش بازیکن نداشته باشد.

*گفته می‌شود هیأت مدیره پرسپولیس بسیار منفعل عمل می‌کند.

 نه عزیز من. منفعل چیست. این حرف‌ها کدام است. مگر هر کاری کردند باید در بوق و کرنا کنند. همه چیز دارد پیش می‌رود و همه دارند زحمت می‌کشند.

*می‌گویند باشگاه پرسپولیس پول‌هایی که می‌گیرد را پیشخور می‌کند و اینطوری است که همواره به مشکل برمی‌خورد.

 شما وقتی می‌خواهید بروید لباس بخرید می‌گویید ان‌شاءالله پولدار بشوم و بعد بروم لباس بخرم. این یعنی که باشگاه سیستم هدفمند و سازمان داشته باشد و برنامه‌ریزی کند. شما از کلاس اول باید برنامه دانشگاه رفتنت را ریخته باشی. اینکه مثلاً می‌خواهی بروی دانشکده حقوق، باید این مسیر را بگویی تا تحقق پیدا کند. حالا اگر پدرت شام ندهد بخوری، لباس و کفش و قلم تهیه کند نمی‌توانی به مدرسه بروی. آن کسی که پول توی جیب اوست پدر خانواده است. او باید پول بدهد تا شما قلم بخری و بعد زحماتش را نشان بدهی و می‌شوی مهندس؛ ثمره عملکرد پدر.

*حالا پدر پرسپولیس به باشگاه پول می‌دهد؟

 (*با مکث زیاد) ما دعا می‌کنیم باشگاه صاحب سازمان و هدفمند شود تا هواداران خاصی که میلیاردی کمک می‌کنند جایگاهی داشته باشند. از یک سو پیشکسوتانی که وجنات دارند از جایگاه‌شان استفاده بهتر شود. ما باید کاری کنیم تا این ورزشگاه کاظمی تبدیل به استادیوم‌مان بشود. نسل امروز چه می‌داند من چه کسی هستم. فقط یک اسم شنیده‌اند. باشگاه باید موزه داشته باشد و نسل امروز بدانند پدران‌شان تحت چه شرایطی ساختمان باشگاه را نگه داشتند. شاگردها هم باید وفاداری‌شان را نشان دهند. عمر فوتبال کوتاه است اما عملکرد هر شخص سرمایه‌ای می‌شود برای فردایش. درست است که شرایط ایجاب می‌کند تا طبق قرارداد با بازیکنان رفتار شود ولی وفاداری به عهد، رفتار، گفتار و کردار درست سرمایه معنوی بزرگی برای آینده می‌شود تا این بازیکنان جایگاه رفیعی داشته باشند.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.