2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
پیامدهای خطرناک اعتراض‌های همیشگی شجاع و کمال به داور

پیامدهای خطرناک اعتراض‌های همیشگی شجاع و کمال به داور

بازیکنانی که پتانسیل دریافت کارت‌های رنگی را از داور دارند از شانس‌های بیشتری برای محرومیت برخوردار هستند.

دوات آنلاین-پرسپولیس مثل 15 تیم دیگر لیگ برتر بازی‌های تدارکاتی‌اش را برگزار می‌کند تا به محض اعلام زمان آغاز لیگ نوزدهم بازیکنانش در شرایط مسابقه قرار داشته باشند. نتایج تیم کالدرون تا اینجا با نوساناتی همراه بوده، به طوری که آنها هم پیروزی داشته‌اند هم شکست اما نتایج به دست آمده چقدر برای این تیم اهمیت دارد؟ بدون شک از امروز این سؤال از مرد آرژانتینی پرسیده شود و او یک پاسخ کلیشه‌ای خواهد داشت و آن اینکه «نتایج خیلی اهمیت ندارد و هدف، شناخت ما از بازیکنان است». البته که این حرف می‌تواند پاسخ درستی باشد اما نباید یکسری مسائل تاکتیکی نادیده گرفته شود.

پرسپولیس در زمین تمرینی‌اش با دو گل به فولاد می‌بازد و از آن بدتر اینکه دو بازیکنش هم در آن بازی تدارکاتی با کارت قرمز داور مواجه می‌شوند. این اتفاق هر دلیلی داشته باشد خیلی قابل توجیه نیست. شجاع خلیل‌زاده به همان اندازه که جزو بهترین و تأثیرگذارترین بازیکنان پرسپولیس در فصل گذشته بوده به همان نسبت جزو پرکارت‌ترین بازیکنان این تیم هم به شمار می‌آید.

این بازیکن فصل گذشته هفت کارت زرد را از سوی داوران گرفت و در همین دو بازی تدارکاتی با فولاد و نساجی هم با یک کارت قرمز و یک کارت زرد مواجه شد. شجاع خلیل‌زاده باید این عادت اشتباه را کنار بگذارد بخصوص که می‌داند در فصل جدید با حضور محمدحسین کنعانی‌زادگان شرایط برایش سخت‌تر هم خواهد بود چرا که در صورت محرومیت از یک بازی و جایگزین شدن کنعانی‌زادگان، آن وقت این احتمال وجود دارد که این بازیکن بتواند جایگزین شایسته‌ای برای شماره 3 پرسپولیس (در صورت فیکس بودن) باشد؛ در آن صورت بعید نیست که شجاع بازی بعدی یا بازی‌های بعدی را از روی نیمکت تماشا کند. شجاع در بازی تدارکاتی با فولاد اخراج شد و در بازی با نساجی هم اخطار گرفت. در فصلی که نگاه‌ها و حساسیت‌های زیادی روی عملکرد پرسپولیس وجود دارد آمادگی بازیکنان به لحاظ فیزیکی و روانی کمک زیادی به تیم خواهد کرد.

مشاوران کالدرون تا امروز حتماً گزارش عملکرد بازیکنان در فصل گذشته را به سرمربی داده‌اند و مرد آرژانتینی باید در این باره با شاگردش صحبت کند. البته شجاع خلیل‌زاده در این مورد خاص تنها نیست. کمال کامیابی‌نیا هم که فصل قبل با دریافت شش کارت زرد و یک کارت قرمز جزو پرکارت‌ترین بازیکنان تیمش بود در بازی تدارکاتی با فولاد اخراج شد و تیمش هم بازی را به میهمان باخت. کمال هم باید خیلی حواسش به رفتارهای داخل زمینش باشد.

دریافت اخطارهای فنی شاید جای توجیه داشته باشد اما اخطارهایی که به خاطر جر و بحث با داور یا بازیکن حریف دریافت می‌شود، قابل قبول نیست و به تیم هم آسیب می‌زند. او تنها بازیکن فصل گذشته پرسپولیس بود که از داور کارت قرمز دریافت کرد. البته سیامک نعمتی و احمد نوراللهی هم با دریافت پنج کارت زرد باید برای فصل جدید تفکری جدید داشته باشند.

به هر حال یکی از نکات مهم بازی‌های تدارکاتی، پیشگیری از تکرار همین اتفاقات در جریان فصل است. نتایج بازی‌های تدارکاتی اگر چه در ظاهر خیلی اهمیت ندارد اما اگر تیمی مثل پرسپولیس به نبردن عادت کند و بازیکنانش بدون ترس از دریافت کارت‌های رنگی در زمین حاضر شوند قطعاً تأثیر منفی بر روی عملکرد تیم طی 30 هفته لیگ برتر خواهد گذاشت. این پیامد خطرناک شاید اولین ویژگی انجام بازی‌های تدارکاتی باشد اما از آنجا که هنوز زمان آغاز لیگ نوزدهم مشخص نیست با توجه به تعویق لیگ قطعاً در شروع آن با فشردگی مسابقات مواجه خواهیم شد. این فشردگی و فاصله کم بازی‌ها علاوه بر خستگی می‌تواند تأثیر روانی منفی روی بازیکنان بگذارد.

در این میان بازیکنانی که پتانسیل دریافت کارت‌های رنگی را از داور دارند از شانس‌های بیشتری برای محرومیت برخوردار هستند. کمال کامیابی‌نیا و شجاع خلیل‌زاده به عنوان دو بازیکن کلیدی پرسپولیس باید خیلی بیشتر از قبل به این مهم توجه کنند.

 

منبع: ایران ورزشی

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.