2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
رفتن تا پای چوبه دار به‌خاطر یک شوخی

رفتن تا پای چوبه دار به‌خاطر یک شوخی

در این شش‌سال به اندازه کافی تنبیه شده‌ام و خودم و خانواده‌ام به سختی توانستیم رضایت اولیای‌دم را جلب کنیم.

دوات آنلاین-تعداد قتل‌هایی که به خاطر هیچ و پوچ رخ می‌دهد کم نیست. گاه موضوعاتی بسیار ساده و پیش پا افتاده با خشم کنترل نشده همراه می شود و جنایت به بار می آورد. نمونه آن مردی است که 6 سال قبل دوستش را در پارک پردیسان تهران کشت. او به قصاص محکوم شده بود و اگر حکم اجرا می شد آن وقت دو نفر به خاطر یک شوخی جان‌شان را از دست داده بودند اما حالا این مرد رضایت گرفته است.

 

جوان در این باره نوشت: ۶‌خرداد سال‌۹۲، مأموران پلیس از قتل مرد جوانی در پارک پردیسان باخبر و راهی محل شدند. جسد متعلق به حسن ۲۵‌ساله بود که در یک درگیری، با ضربه چاقوی یکی از دوستانش به قتل رسیده‌بود. با انتقال جسد به پزشکی قانونی، تحقیقات در این زمینه آغاز شد و یکی از دوستان مقتول که در پارک حضور داشت در توضیح به مأموران گفت: «همراه حسن و دو نفر دیگر از دوستانم به نام‌های شاهین و علی برای تفریح به پارک رفته‌بودیم. بعد از خوردن مشروب در حال کشیدن قلیان بودیم که حسن و شاهین با هم شوخی کردند. شوخی آن‌ها آنقدر ادامه پیدا کرد که جدی شد و با هم درگیر شدند. آن‌ها دست به چاقو شدند و ما سعی کردیم آن‌ها را از هم جدا کنیم، اما بی‌فایده بود تا اینکه حسن غرق خون روی زمین افتاد.»

 

با ثبت این اظهارات شاهین تحت تعقیب قرار گرفت تا اینکه سه روز بعد از حادثه در باغی در حاشیه کرج شناسایی و دستگیر شد. شاهین ۲۶‌ساله به پلیس‌آگاهی منتقل شد و تحت بازجویی قرار گرفت. او با اقرار به جرمش در شرح حادثه گفت: «آن روز در پارک مشروب خوردیم و مشغول کشیدن قلیان شدیم. مقتول سر شوخی را باز کرد و من هم جواب او را دادم، اما او در بین شوخی‌هایش توهین کرد و همین باعث ناراحتی من شد. این بهانه‌ای برای درگیری شد که یکباره مقتول دست به چاقو شد. من هم مجبور شدم از خودم دفاع کنم، چون راه نجاتی نداشتم به همین خاطر با چاقو سه ضربه زدم.»

 

متهم یکبار در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و بعد از درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم بعد از آخرین دفاع از قتل عمد تبرئه و به خاطر دفاع مشروع به پرداخت دیه محکوم شد. این رأی به دیوان عالی کشور فرستاده شد، اما از سوی یکی از شعبات آن نقض و پرونده به شعبه همعرض فرستاده شد.

 

به این ترتیب متهم بار دیگر در شعبه‌دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد و این بار ادعای دفاع مشروع پذیرفته نشد و به قصاص محکوم شد. با تأیید این حکم در دیوان عالی کشور متهم در آستانه مرگ قرار گرفت تا اینکه توانست با پرداخت دیه رضایت اولیای‌دم را جلب کند.

 

پرونده صبح سه شنبه از جنبه عمومی جرم در همان شعبه به ریاست قاضی زالی تحت رسیدگی قرار گرفت. بعد از اعلام رسمیت جلسه متهم در آخرین دفاعش گفت: «باور کنید قصد کشتن دوستم را نداشتم. در این شش‌سال به اندازه کافی تنبیه شده‌ام و خودم و خانواده‌ام به سختی توانستیم رضایت اولیای‌دم را جلب کنیم. حالا از قضات تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا هر چه زودتر آزاد شوم.»

 

در پایان جلسه هیئت قضایی وارد شور شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.