2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
واقعا مکمل‌ها باعث بهبود میل جنسی می شوند؟

واقعا مکمل‌ها باعث بهبود میل جنسی می شوند؟

پیش از آنکه به مصرف یک گیاه دارویی یا مکمل روی آورید، به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی را می‌توانید به زندگی‌تان اضافه یا کم کنید: ورزش، کاهش وزن، درمان یک عارضه یا تغییر یک دارو. همه این کارها می‌توانند به شما کمک کنند.

دوات آنلاین-این روزها انواع و اقسام داروهای مکمل به عنوان تقویت کننده میل و قوای جنسی تبلیغ می‌شود. بسیاری از این داروها قلابی هستند و مصرف آنها آثار ناگواری دارد اما به طور کلی آیا مکمل‌ها بر بهوبد میل جنسی تاثیر دارند؟ همشهری در گزارشی جامع به این موضوع پرداخته است که می‌خوانید:

 

در برخی از این موقعیت مصرف مکمل‌ها ممکن است به شما کمک می‌کند. اما لازم است در ابتدا تصویر کلی را در نظر داشته باشید. از گفتن مشکلات زناشویی‌تان به دکترتان خجالت نکشید.

 

پیش از آنکه به مصرف یک گیاه دارویی یا مکمل روی آورید، به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی را می‌توانید به زندگی‌تان اضافه یا کم کنید: ورزش، کاهش وزن، درمان یک عارضه یا تغییر یک دارو. همه این کارها می‌توانند به شما کمک کنند.

 

در اغلب موارد توجه درباره اثر مکمل‌ها بر زندگی زناشویی بر مردان متمرکز است. اما چیزی که بر مردان مؤثر است، لزوماً بر زنان همان تأثیر را ندارد. به‌هرحال برای هر دو جنس، گزینه‌های در میان مکمل‌ها و گیاهان دارویی وجود دارد:

 

مکمل‌ها برای زنان

- آهن: کمبود آهن باعث افت میل جنسی و اختلال سایر کارکردهای جنسی در زنان می‌شود. در یک بررسی زنان پس‌ازاینکه آهن مکمل برای جبران کمبود این ماده مغذی دریافت کردند، متوجه بهبود وضعیت جنسی خود شدند.

 

از طرف دیگر مصرف بیش‌ازحد آهن هم برای شما خوب نیست. مصرف بیش از ۲۰ میلی‌گرم آهن مکمل در روز می‌تواند باعث یبوست و دل‌آشوبه شود. مصرف بیش از ۶۰ میلی‌گرم آهن در روز می‌تواند مرگبار باشد.

 

- گیاه تیبولوس ترستریس (خارخسک): این گیاه مدیترانه‌ای میوه‌ای تولید می‌کند که با خار پوشیده می‌شود. افراد میوه، برگ یا ریشه گیاه خارخسک را به عنوان دارو استفاده می‌کنند. برخی از فرمولاسیون‌های این گیاه حاوی اجزای دیگری هم هستند. بررسی‌ها در در شمار کوچکی از زنان اثرات بهبودی بخش این گیاه را در کارکردهای جنسی نشان داده‌اند.

 

- گیاه ماکا که به آن جین‌سنگ پرویی هم می‌گویند، یک گیاه ریشه‌ای بومی آمریکای جنوبی است. اگر داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید که میل جنسی شما را کاهش می‌دهد،ممکن است ماکا ممکن است به شما کمک کند.

 

ازآنجایی‌که این گیاه نوع غذا شمرده می‌شود، امتحان کردن آن احتمالاً بی‌خطر است. اما اگر مبتلا به یک سرطان یا عارضه حساس به هورمون استروژن هستید، بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید، چرا که ممکن است میزان‌های استروژن شما را بالا ببرد.

 

اگر دچار اثرات جانبی جنسی ناشی از داروهای ضدافسردگی یا هر داروی دیگری شده‌اید، پیش از اینکه به مصرف مکمل‌ها روی آورید، از دکترتان سؤال کنید آیا می‌تواند داروی شما را تغییر دهد یا نه.

 

مکمل‌ها برای مردان

مکمل‌های موجود در بازار برای مردان اغلب برای مشکلات نعوظ هستند که به دلایل پزشکی بسیاری ممکن است رخ دهد، ازجمله به علت مصرف برخی از داروهای ضد فشارخون یا ضدافسردگی.

 

راه‌حل در این موارد مشاوره با دکترتان درباره امکان استفاده از داروهای جایگزین است که این اثرات جانبی جنسی را نداشته باشند. پزشکتان همچنین ممکن است به شما درباره رژیم غذایی، برنامه ورزشی و وزنتان توصیه‌های ارائه کند. اگر می‌خواهید مکملی را امتحان کنید، تأیید مصرف آن را از دکترتان بگیرید.

 

- آل- آرژینین: این ماده جزء اسیدهای آمینه است که واحدهای ساختمانی پروتئین‌ها هستند. آل- آرژینین در بدن شما به ترکیب اکسید نیتریک تبدیل می‌شود که گشادکننده رگ‌ها است. در یک بررسی، حدود یک‌سوم مردانی که روزانه ۵ گرم از این ماده را در روز برای ۶ هفته مصرف کرده بودند، بهبود نعوظ را گزارش کردند.

 

ناتوانی در نعوظ تا حدی ناشی از اختلال گردش خون در آلت تناسلی مرد است. اکسید نیتریک رک‌های خونی را گشاد می‌کند، بنابراین شاید آل- آرژینین که مولد اکسید نیتریک در بدن است، اثر مشابهی داشته باشد.

 

توجه داشته باشید که این مکمل می‌تواند باعث درد شکم، آروغ زدن، اسهال و سایر اثرات جانبی شود. این ماده همچنین در برخی افراد واکنش‌های شدید آلرژی ایجاد می‌کند یا علائم افراد مبتلا به آسم را تشدید می‌کند.

 

- پروپیونیل- آل - کارنیتین: بدن شما این اسیدآمینه را می‌سازد. این ترکیب برای سوخت‌وساز شما ضروری است. مصرف این ماده به عنوان مکمل ممکن است باعث افزایش تأثیربخشی داروی سیلدنافیل یا ویاگرا بر مردان دیابتی شود که دچار ناتوانی نعوظ هستند.

 

ویاگرا پس از 10 سال

یک تحقیق دراین‌باره بر روی مردانی که دست‌کم هشت بار سیلدنافیل را بدون موفقیت مصرف کرده بودند، انجام شد. هنگامی‌که این افراد روزانه ۲ گرم پروپیونیل- آل - کارنیتین را به برنامه دارویی‌شان اضافه کردند، به نتیجه رسیدند.

 

عوارض جانبی مصرف این مکمل شامل درد قفسه صدری، تهوع، استفراغ و دل‌آشوبه است. این ماده همچنین می‌تواند باعث بدبو شدن عرق و ادرار شما شود.

 

- نیاسین: نیاسین یک ویتامین گروه B است که میزان کلسترول «خوب» شما را بالا می‌برد. در یک بررسی مردان با میزان بالای کلسترول که دچار ناتوانی متوسط تا شدید نعوظ بودند، پس از ۱۲ هفته مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم نیاسین بهبودی را تجربه کردند.

 

نیاسین، میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد

البته باید درباره مصرف این مکمل مراقب باشید، زیرا دوزهای بسیاری بالایان می‌تواند به کبد شما آسیب بزند و به مشکلات قلبی، فشارخونی و ادراری بینجامد.

 

- SAM-e: افسردگی می‌تواند زندگی جنسی شما را مختل کند. درمان‌های افسردگی (شامل روان‌درمانی و در برخی افراد دارودرمانی به همراه بهبود سبک زندگی مانند انجام ورزش) می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. اما برخی از داروهای ضدافسردگی ممکن است اشتیاق جنسی را هم کاهش دهند.

 

SAM-e یا اس آدنوزیل متیونین یک ماده شیمیایی است که بدن شما می‌تواند آن را بسازد. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف مکمل این ماده می‌تواند به درمان افسردگی خفیف تا متوسط کمک کند، بدون اینکه اثرات جانبی جنسی ایجاد کند. این ماده همچنین می‌تواند اثرات برخی از داروهای ضدافسردگی را تشدید کند.

 

به یاد داشته باشید که بدون نظارت پزشکتان SAM-e را همراه با داروهای ضدافسردگی مصرف نکنید. مصرف این مکمل به همراه برخی از داروهای ضدافسردگی می‌تواند باعث اثرات جانبی وخیمی شود. دوزهای بالای این ترکیب ممکن است باعث دل‌آشوبه شود و به بی‌خوابی، سرگیجه و سردرد بینجامد.

 

- یوهیمبین: این مکمل گیاهی از پوست یک درخت بومی آفریقای مرکزی به دست می‌آید. این ماده می‌تواند باعث بهبودی ناتوانی نعوظی شود، اما عوارض خاص خود را هم دارد.

 

این ماده مؤثرترین مکمل برای اختلال کارکرد نعوظ است، اما درعین‌حال نسبت به سایر مکمل‌ها بیشترین عوارض جانبی را هم ایجاد می‌کند. یوهیمبین می‌تواند باعث بالا رفتن فشارخون، تپش قلب، سردرد، اضطراب و سرگیجه شود. یوهیمبین در افرادی که مشکلات روان‌پزشکی دارند، مشکل‌آفرین است و با بسیاری از داروها تداخل دارد.

 

مکمل‌ برای زنان و مردان

- پاناکس جین‌سنگ یا جین‌سنگ آسیایی: این گیاه دارویی می‌تواند میل جنسی را در زنانی که وارد دوران یائسگی شده‌اند، بهبود بخشد. یک بررسی کوچک نشان داد که زنانی که روزانه سه کپسول سه گرمی این گیاه دارویی را مصرف کردند، بهبود میل جنسی را تجربه کردند. این گیاه دارویی در مردان نیز کارکرد نعوظی را بهبود می‌بخشد. در بررسی‌ها معمولاً دوز ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرمی جین سنگ دو تا سه بار در روز استفاده شده است.

 

مصرف جین سنگ ممکن است بی‌خوابی ایجاد کند. بنابراین اگر مشکلات خواب دارید، آن را مصرف نکنید. عوارض جنسی کمتر شایع شامل قاعدگی‌ها دردناک در زنان و اسهال است.

 

اگر میل جنسی‌تان افت کرده است، با دکترتان درباره نگرانی‌هایتان صحبت کنید. علل متفاوت بسیاری ممکن است در مشکل شما دخیل باشند و هر کدام نیاز به درمان متفاوتی دارند. توجه داشته باشید که مکمل‌های تشدیدکننده میل جنسی عوارض جانبی دارند. درباره وضعیت خاص خودتان ابتدا با دکترتان مشورت کنید. همچنین دوز توصیه‌شده را دقیقاً رعایت کنید و هشدارهای روی برچسب مکمل توجه داشته باشید. همیشه به دکترتان درباره مکمل‌ها و هر دارویی دیگری که مصرف می‌کنید، خبر دهید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.