2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
استراماچونی  سخت گل می خورد، راحت گل می زند
گفت‌وگو با جواد زرینچه

استراماچونی سخت گل می خورد، راحت گل می زند

یکی از دلایلی که باعث شده استقلال این تعداد گل زده در کارنامه‌اش ثبت کند، تفکرات آقای استراماچونی است. ایشان شدیداً به بازی هجومی اعتقاد دارد.

دوات آنلاین-هشدار جواد زرینچه را در شروع لیگ نوزدهم باید جدی گرفت. آقا جواد که سرد و گرم فوتبال را چشیده بر این باور است که تأخیر بیش از حد در آغاز لیگ نوزدهم حتی برای استقلال که از این تأخیر استقبال کرده بسیار خطرناک خواهد بود. زرینچه اعتقاد دارد که به درازا کشیدن شروع لیگ و شروع نشدن بازی‌ها تا پایان مرداد ماه تیم‌ها را با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد کرد. سرپرست استقلال که حتی می‌توانست در قامت دستیار کنار استراماچونی باشد و مرد ایتالیایی را به‌عنوان مربی کمک کند فعلاً در لباس سرپرست در استقلال فعال است اما هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور آقا جواد به یکی از مربیان استقلال بدل شود و در کنار استراماچونی در حوزه فنی فعالیت کند. زرینچه ظاهراً آمادگی تغییر وضعیت به آن پست را هم دارد.

 

 *استقلال وارد مرحله تازه‌ای از آماده‌سازی شده و با توجه به اینکه احتمالاً لیگ تا اواخر مرداد ماه شروع خواهد شد تا حدی تمریناتش را سبک کرده اما در عین حال شما به برگزاری بازی‌های تدارکاتی تأکید دارید و می‌بینیم که روی یک برنامه از قبل طراحی شده، اواخر هفته‌ها یک بازی تدارکاتی برگزار می‌کنید. اخیراً هم با تیم ماشین سازی بازی کردید که نتیجه‌اش به ثمر رساندن 5 گل دیگر بود...

 همانطورکه اشاره کردید تمرینات ما روی برنامه جلو می‌رود. بازی‌های تدارکاتی هم جزوی از این برنامه آماده‌سازی است که خوشبختانه سر زمان‌های تعیین شده برگزار شده. به تازگی هم با ماشین‌سازی بازی کردیم که بازی تدارکاتی ایده‌آلی برای ما بود. به طور کلی همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و ما راضی هستیم.

 

 *در بازی‌های تدارکاتی که تا امروز پشت سرگذاشتید، در مجموع 23 بار موفق به گلزنی شدید که این نشان می‌دهد استقلال در فاز هجومی تیم بسیار رعب‌آوری است. آیا این تحلیل درست است یا نباید چندان به بازی‌های تدارکاتی شما اکتفا کنیم.

 ما از نتایجی که رقم خورده راضی هستیم اما باید تأکید کنم که نباید در باد این پیروزی‌ها بخوابیم. هنوز اتفاقی رخ نداده. ما با تیم‌هایی بازی کردیم که برخی نفرات‌شان تستی بودند و برای آزموده‌شدن در ترکیب این تیم قرار گرفتند. البته خودمان هم همین شرایط را داشتیم اما نباید از وضعیت فنی رقبای‌مان غافل شویم. بازی‌های رسمی با بازی‌های تدارکاتی متفاوت است. ما هم نقاط ضعفی داریم که باید آرام آرام آنها را ترمیم کنیم تا به خوبی آماده حضور در لیگ شویم.

 

*اما به ثمر رساندن 23 گل هم آماری نیست که بتوانیم ساده ازکنارش بگذریم.

 همینطور است. یکی از دلایلی که باعث شده استقلال این تعداد گل زده در کارنامه‌اش ثبت کند، تفکرات آقای استراماچونی است. ایشان شدیداً به بازی هجومی اعتقاد دارد. شاید روش بازی در استقلال اینطور به نظر بیاید که دنبال کار دفاعی است اما در اصل ما سعی می‌کنیم برنامه‌های هجومی‌مان را به حریف دیکته کنیم ضمن اینکه به استحکام بخشی در خط دفاع و در خط هافبک نیز اعتقاد داریم. در حال حاضر بچه‌ها در کار هجومی عملکرد مطلوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند اما این پایان کار ما نیست و قطعاً وقتی لیگ شروع شود و وارد کوران رقابت‌ها شویم تازه نقاط قوت و ضعف ما بیشتر نمایان می‌شود.

 

*تفکرات مربیان ایتالیایی اما بیشتر بر پایه استحکام‌بخشی به خط دفاع پیش می‌رود اما تیم شما وضعیت دیگری در بازی‌های تدارکاتی دارد. آیا باید خودمان را آماده تماشای تیمی با عیار گلزنی بالا کنیم یا اینکه استقلال وقتی لیگ شروع شود به تیمی محکم در بخش دفاعی بدل خواهد شد؟

 ما تلفیقی از این دو ویژگی را می‌‌خواهیم. استراماچونی دوست دارد استقلال سخت گل بخورد. از سویی به کار هجومی هم اعتقاد دارد که شما دارید در بازی‌های تدارکاتی آن را لمس می‌کنید اما مهم این است که ما بتوانیم هر دو ویژگی را در بازی‌ها پیاده کنیم که در حال کار روی این تاکتیک هستیم. اگر بتوانیم در کنار سخت گل خوردن راحت هم گل بزنیم به همان تیمی تبدیل می‌شویم که استراماچونی می‌‌خواهد.

 

*آقای زرینچه شما در بخش فنی هم با استراماچونی همکاری می‌کنید؟ شفاف‌تر بپرسم؛ آیا می‌توانیم اینطور تعبیر کنیم که شما به نوعی کار مربیگری در استقلال را هم علاوه بر مسئولیت‌های سرپرستی انجام می‌دهید؟

 من در این مدت کوتاه که به استقلال برگشتم سعی کردم رابطه خوبی با استراماچونی برقرار کنم. این اتفاق رخ داده. ما با هم مراوده فکری داریم. با هم نشست می‌گذاریم و حرف می‌زنیم. ساده‌تر بگویم رفیق شدیم. سعی کردیم با هم تعامل خوبی داشته باشیم و به هم کمک کنیم اما صادقانه بگویم که من مربی استقلال نیستم که بخواهم در مسائل فنی دخالت کنم. من سرپرست تیم هستم.

 

*اما با سابقه روشنی که شما در فوتبال ایران دارید و تجربیات ارزشمند در جام جهانی و سال‌ها پوشیدن پیراهن استقلال و حتی مربیگری در این تیم، گزینه بسیار مناسبی برای دستیاری استراماچونی هم هستید.

 من رابط بین تیم و باشگاه هستم. یعنی مسئولیت‌هایی که برای یک سرپرست تعریف شده این را می‌گوید. اگر جایی احساس کنم مشکلی هست حتی در بحث فنی به باشگاه انتقال می‌دهم اما اینطور نیست که برای تمرینات ایده بدهم و نقش مربی را ایفا کنم. جایی که حس کنم اشکالی وجود دارد حتماً با باشگاه در میان می‌گذارم چون این در حیطه وظایف من است. من آمده‌ام تا کمک حال استقلال و استراماچونی باشم. آمده‌ام تا یک ترکیب خوب در بخش فنی و مدیریتی شکل بگیرد تا کار به نحو مطلوب‌تری جلو برود. من و استراماچونی هر کدام به دنبال مسئولیت‌های خودمان هستیم و سعی می‌کنیم بر مبنای آن جلو برویم. سعی می‌کنیم همکاری داشته باشیم و در راستای همان هدف اصلی جلو برویم.

 

*چند وقت پیش رضا آذری از استقلال کنار گذاشته شد اما دوباره صحبت از بازگشت این بازیکن است. درعین حال شایعاتی پیرامون جدایی چند بازیکن دیگر هم مطرح می‌شود. درباره این مسائل شفاف‌سازی کنید.

 ببینید کار مربیگری ایجاب می‌کند که هر زمان تصمیم‌هایی درباره بازیکنان بگیری. استقلال و استراماچونی هم از این قاعده مستثنی نیستند. ممکن است تصمیم‌هایی بگیریم و بازیکنانی بروند و بیایند اما درباره رضا آذری باید بگویم که آقای استراماچونی دوباره ایشان را خواسته‌اند و او به تمرینات ما بازمی‌گردد. ما باید بهترین تصمیم‌ها را درباره بازیکنان اتخاذ کنیم بدون اینکه تحت تأثیر قرار بگیریم یا کسی نظرش را تحمیل کند. مطمئناً استقلال هم روی همین اصل جلو خواهد رفت و استراماچونی بهترین تیم را پدید می‌آورد.

 

*پیش از آخرین بازی تدارکاتی باشگاه اعلام کرد که بازی با ماشین سازی پشت درهای بسته برگزار می‌شود اما ظاهراً شخص شما کاری کردید تا تماشاگران اجازه حضور در تمرینات را پیدا کنند. این نشان می‌دهد تأثیرگذاری شما در استقلال بسیار مشهود است.

 باید تأکید کنم که باشگاه استقلال هیچ وقت مقابل تماشاگران نیست. آنها بازوهای قدرت ما هستند. من وقتی می‌بینم که تماشاگران از شهرستان به تهران آمده‌اند و هوا هم تا آن حد گرم است نمی‌توانم جلوی آنها را بگیرم. برای همین کاری کردیم که هوادار بتواند با خیال راحت بازی را ببیند و فضای خوبی هم برای بازیکنان فراهم شود. امیدوارم با کمک همین هواداران به سوی جام قهرمانی حرکت کنیم.

 

*استقلال در شرایطی سفت و سخت تمرین می‌کند که اصلاً مشخص نیست لیگ چه زمانی شروع می‌شود. در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر شروع لیگ در اواخر مرداد ماه شنیده می‌شود اما هیچ خبر قطعی از فدراسیون فوتبال به گوش نمی‌رسد.

 درست است. تیم‌ها فقط در حال تمرین کردن و برگزاری بازی‌های تدارکاتی هستند. از یک منظر برای استقلال که بازیکنان زیادی را از دست داد و بازیکنان جدیدی به خدمت گرفت تأخیر در شروع لیگ بسیار خوب بود اما اگر این تعطیلی از حد هم بگذرد نه تنها برای استقلال بلکه برای همه تیم‌ها مشکل ساز می‌شود.

 

*در واقع ممکن است این توفیق اجباری آرام آرام برای شما دردسرساز شود.

 بله، همینطور است. ما قصد داریم یک بازی تدارکاتی دیگر هم برگزار کنیم اما بدون شک اگر لیگ تا آخر مرداد برگزار نشود، نه تنها استقلال که از این تأخیر سود برد، لطمه‌های زیادی می‌بیند بلکه دیگر تیم‌ها هم از این ماجرا ضرر خواهند کرد. امیدوارم لیگ هرچه زودتر شروع شود تا تیم‌ها بیش از این دچار سردرگمی نباشند.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.