2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
بی پولی و اعتصاب و اعتراض در لیگ برتر فوتبال

بی پولی و اعتصاب و اعتراض در لیگ برتر فوتبال

این فوتبال ورشکسته در بالاترین سطحش آنقدر مشکل دارد که شاید اگر شروع نشود بهتر باشد.

دوات آنلاین-همه می‌گویند چرا ورزشگاه‌های‌مان استاندارد نیست؟ چرا لیگ را شروع نمی‌کنید؟ چرا فدراسیون تاریخ شروع لیگ را اعلام نمی‌کند؟ این سردرگمی تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ اینها و سوالاتی از این دست نقل محافل فوتبالی و رسانه‌ها بوده و همه به‌نوعی منتظرند تا چرخ لیگ بگردد و دوباره تنور رقابت‌های باشگاهی داغ شود.

 

لیگ را برای چه باید شروع کنند؟

داستان، داستان تکراری  و غم‌انگیزی است، اما این فوتبال ورشکسته در بالاترین سطحش آنقدر مشکل دارد که شاید اگر شروع نشود بهتر باشد. نه اینکه ما نخواهیم شروع شود، بلکه مشکلات مالی مثل هر سال و هر ماه آنقدر پررنگ و تکان‌دهنده است که به‌نوعی فوتبال باشگاهی را به قهقرا برده  و آزار می‌دهد.

 

هنوز لیگ شروع نشده حداقل یک‌چهارم تیم‌های لیگ برتر دچار مشکلات شدید مالی هستند و تمرینات‌شان تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی است. در واقع مشکلات مالی عدیده  و بزرگ در همین مقطع پیش‌فصل یقه تیم‌ها را چسبیده و لیگ برتر را این‌بار از زاویه تیم‌های شرکت‌کننده در آن با چالشی دیگر مواجه کرده است.

 

اولین تیمی که دچار این مشکلات شد فولاد خوزستان بود؛ مشکلاتی که باعث شد بازیکنان فولاد به‌خاطر نگرفتن معوقه‌های‌شان و جرایمی که باشگاه برایشان در نظر گرفته بود اعتصاب کنند و این تیم برای شرکت در جام شهدا حاضر نشود.

 

اعتصاب؛ دیگر کلمه غریبی در فوتبال ایران و لیگ برتر نیست. اگر تا فصل گذشته در لابه‌لای فصل این زخم سر باز می‌کرد و منجر به تعطیلی روند تمرینات تیم‌ها می‌شد حالا قبل از شروع فصل عیان شده و از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که چه فصل دشوار و پرحاشیه‌ای پیش روی فوتبال ایران است؛ فصلی که تورم اقتصادی آثارش را در تیم‌های بزرگ و کوچک گذاشت و با چند برابر شدن دستمزدها، خطر تعویق مطالبات بازیکنان، آن هم در حجم بیشتر، تقریبا نیمی از باشگاه‌های لیگ برتری را تهدید می‌کند.

 

پدیده لیگ پول و امکانات ندارد

برای اینکه بدانید همین حالا شرایط چگونه است باید یادآوری کنیم چهار تیم لیگ برتری یا تمرینات‌شان را تعطیل کرده‌اند و یا با اعتصاب و تعطیلی تمرین یک مو فاصله دارند.

 

چند روز قبل بود که یحیی گل‌محمدی، سرمربی پدیده مشهد مصاحبه‌ای با سایت باشگاهش انجام داد و از شرایط گله کرد. اینکه گل‌محمدی آرام اینطور به جوش و خروش آمده شاید کمی عجیب باشد، اما آنچه اهمیت دارد اصل موضوع یا همان بی‌پولی و مشکلات مالی است. گل‌محمدی در این مصاحبه گفته بود: «بارها گفتند حمایت می‌کنند اما متاسفانه وعده‌ وعیدهای زیادی که پس از آسیایی شدن دادند، هیچ‌یک عملی نشد. شهردار مشهد به ما گفت مجسمه‌تان را می‌سازیم و حتی در بازی آخر قول پرداخت پاداش را داد و قول‌هایی دیگر که هیچ‌یک محقق نشد و از سوی دیگر، متاسفانه نشد اردوی خوبی برگزار کنیم

 

گل‌محمدی البته همه مشکلات را به مسوولان ورزش استانش بازگو نکرده بود: «از مسوولان باشگاه هم می‌خواهم توجه بیشتری برای فراهم کردن امکانات داشته باشند تا بتوانیم با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در مسیر مناسب قدم برداریم. واقعا تا به امروز شرایط راضی‌کننده نبوده و سنگ‌های بزرگی جلوی پای ما وجود دارد

 

دو روز بعد از آن، تمرینات پدیده به مدت دو روز تعطیل شد. البته گفته شد این تعطیلی به‌خاطر فشار تمرینات 40روزه بوده، اما شرایط مالی و امکانات محدود تیم هم از دلایل این اتفاق بود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که این تیم فصل قبل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با فوتبال زیبا و هدفمندی که بازی کرد سر آخر به پلی‌آف لیگ قهرمانان هم رسید.

 

 ذوب‌آهن آسیایی برای سفر به اهواز پول نداشت

اما پارس جم آخرین تیمی نبود که دچار این مشکل شد. ذوب‌آهن تنها نماینده باقیمانده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست و باید 16 مردادماه مقابل الاتحاد تا بن‌دندان مسلح بازی کند اما این تیم هم به مشکل مالی خورده است. ذوبی‌ها تا به اینجا هیچ پولی از قرارداد فصل جدید خود دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن پاداش‌ آسیایی و همچنین لیگ برتر آنها از فصل قبل باقی مانده است. این مشکلات مالی باعث عصبانیت علیرضا منصوریان شده و او همه شرایط را بر ضرر تیمش در آستانه جدال حساس آسیایی با الاتحاد می‌داند. عجیب اینکه این تیم برای سفر روز سه‌شنبه‌اش به اهواز نیز با بی‌پولی مواجه شد و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت.

 

نساجی خسته از این همه بی‌پولی و کمبود امکانات

نساجی دیگر تیم لیگ برتری است که غیر از مسئله مالکیتی - که دوباره عود کرده - به لحاظ مالی و پرداخت به بازیکنانش هم دچار مشکلات جدی شده است. نساجی در حالی تمرینات پیش‌فصلش را انجام داد که 7-6 بازیکنی که از فصل گذشته در نساجی مانده‌اند، حتی 40 درصد از مبالغ قرارداد فصل گذشته‌شان را هم دریافت نکرده‌اند.

 

چند روز قبل بود که رضا مهاجری در میان همه اعتراض‌هایش به شروع نشدن لیگ اشاره‌ای هم به این مشکلات کرد: «امکانات قائمشهر واقعا در حد تیم لیگ دو هم نیست، آنها نه استادیوم خوبی دارند و نه کمپ خوبی. ما سه روز در قائمشهر حضور داشتیم و هر سه روز در زمین‌های مختلف تمرین می‌کردیم. برایم عجیب بود که ورزشگاه‌ها نه رختکن داشتند و نه دوش. مگر می‌شود که بازیکن تیم من کنار زمین با شلنگ آب دوش بگیرد؟ دوست دارم از لحاظ سخت‌افزاری حداقل یک شرایط خوب داشته باشیم، چون مازندران استانی ثروتمند است و هم نیروی انسانی خوبی دارد و هم توریست‌های زیادی به آنجا می‌روند اما مسئولان ارزشی برای خواسته‌های مردم در قائمشهر قائل نیستند

 

گفتنی است نساجی بعد از دیدار دوستانه با گل گهر در تهران هیچ تمرینی انجام نداده و اعضای این تیم از شرایط موجود رضایت ندارند. از سوی دیگر مشخص نیست که تمرینات نساجی از چه زمانی دوباره آغاز خواهد شد و چه اتفاقاتی در انتظار باشگاه شمالی لیگ برتر است.

 

پارس جم مسوول مشکلاتش را نمی‌شناسد

بعد از پدیده که بالانشین بود نوبت به پارس جنوبی جم رسید. تیمی که فصل قبل عملکرد خوبی داشت و در اولین فصل حضور در لیگ برتر نمایش قابل توجهی داشت، با سرمربی و بازیکنان جدید به چاله مشکلات مالی افتاد. تمرین عصر روز سه‌شنبه این تیم به‌خاطر مشکلات مالی تعطیل شد و فراز کمالوند در مصاحبه‌ای مفصل از مشکلات تیمش گفت: «هیچ‌کس این تیم را گردن نمی‌گیرد. الان 53روز است مربی این تیم شده‌ام. با هر کسی صحبت می‌کنیم و می‌گوییم الان اصلا پول ندهید، اما بگویید می‌خواهیم 3ماه بعد، 4ماه بعد پول بدهیم، حتی دوستان حاضر نیستند تعهد بدهند 4ماه بعد پول می‌دهند. نزدیک به 10میلیارد همین الان بدهکار هستیم. به تمام بازیکنانی هم که تا این لحظه جذب کردیم تعهد اخلاقی دادیم و آنها روی حرف ما حساب کردند، بدون اینکه یک ریال پرداختی داشته باشیم.

 

منبع: ایران ورزشی

 

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.