2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
بخشش قاتل مادر بدون هیچ قید و شرطی

بخشش قاتل مادر بدون هیچ قید و شرطی

می‌دانستم روح مادرم به دلیل وجود این شرایط درعذاب است، بنابراین گذشت از قصاص را انتخاب كردیم.

دوات آنلاین-«فقط برای كسب رضایت خداوند وآرامش روح مادرم از قصاص قاتل‌گذشت كردیم، وگرنه حاضر به گذشت نبودیم.» اینها، بخشی از جملات پسر 28 ساله‌ای است كه پس از گذشت حدود شش سال از قتل مادرش توسط یكی از اقوام ، از قصاص قاتل گذشت كرد تا آرامش دوباره به كانون خانواده‌شان برگردد.

 

رضا كولیوند، پسر مقتول در این‌باره‌گفت: «این اتفاق تلخ، نتیجه یك دعوای طایفه‌ای بود و نه خانوادگی، اما صداوسیمای اراك به اشتباه اعلام كرده بود این حادثه به‌خاطر دعوای خانوادگی بوده است، در حالی‌كه خانواده ما با آنها هیچ مشكلی نداشتند كه كار به اینجا بكشد. من و قاتل از پنج‌سالگی با هم بزرگ شده بودیم و همسن هستیم. هرگز فكرش را هم نمی‌كردم پسری كه همكلاس و رفیقم بود و نان و نمك هم را خورده بودیم، روزی دستش را به خون یكی از اعضای خانواده‌ام آلوده‌كند. تا قبل از این اتفاق ناگوار، من و او هیچ مشكلی با هم نداشتیم. بحث و جدلی كه اتفاق افتاد و باعث مرگ مادرم شد، بسیار بی‌دلیل بود و می‌توان اسم جاهل بازی رویش گذاشت. شب حادثه، نمی‌دانم قاتل توهم زده یا مواد مخدر مصرف كرده بود، اما به محض این‌كه مادرم در را باز كرد به سمت او هجوم برد و باعث مرگش شد.»

 

فقط به‌خاطر آرامش روح مادر

پس از قتل، قاتل به میان مردم رفت و با صدای بلندی اعلام كرد من مادر رضا را به قتل رساندم. پس از آن گریخت و زندگی مخفیانه‌ای را آغاز كرد، اما دو هفته بعد محل اختفایش توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد. كولیوند افزود: «پس از دستگیری قاتل، به زندان رفتم و از او كه آن موقع یك جوان22 ساله بود، علت كارش را پرسیدم. او سرش را پایین انداخت و گفت دایی‌اش او را تحریك كرده است تا به خانه‌مان بیاید و خرابكاری‌كند، اما نمی‌خواست مادرم را به قتل برساند. با گذشت دو سال از قتل، چون قاتل نسبت فامیلی با پدرم داشت، تصمیم گرفتیم از قصاص گذشت كنیم، اما حرف و حدیث‌ها در مورد بخشش یا قصاص قاتل در روستا آن‌قدر زیاد شده بود كه باعث شد قاتل مدت بیشتری در زندان بماند. به‌خاطر واكنش مردم روستا و صحبت‌هایی كه دائم در مورد قصاص یا گذشت بین‌شان مطرح می‌شد و به گوش ما هم می‌رسید، آرامش از میان خانواده‌مان رخت بربسته بود و زجر فراوانی تحمل می‌كردیم. همگی ضعف اعصاب گرفته بودیم. آخرین باری كه قاتل را ملاقات كردم، دو هفته پیش بود. از كاری كه كرده بود، ابراز پشیمانی می‌كرد و می‌گفت حلالم كن، من مقصر نیستم و مقصر فرد دیگری بود كه مرا تحریك كرده بود.»

 

رضا ادامه داد: «در مدتی كه قاتل در زندان بود، معاون و مددكار زندان اراك، فرماندار، بخشدار، اعضای شورای شهر و بسیاری از مردم بارها واسطه شدند تا رضایت ما را برای گذشت از قصاص كسب كنند.  شرایط به‌گونه‌ای شده بود كه تنها برای كسب رضای خدا، آرامش روح مادرم و بی‌جواب نماندن زحمات مسؤولان زندان اراك، به اتفاق سه خواهر و برادرم رضایت‌مان را اعلام كردیم. می‌دانستم روح مادرم به دلیل وجود این شرایط درعذاب است، بنابراین گذشت از قصاص را انتخاب كردیم.»

 

سخت، اما گوارا

خانواده كولیوند، گذشت را هر چند برایشان بسیار دشوار بود انتخاب كردند. خانواده مقتول در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به استان مركزی و با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در خانه‌شان بخشش را انتخاب كردند.

 

 كولیوند می گوید: «امیدوارم تجربه چنین لحظه سختی هرگز نصیب هیچ خانواده‌ای نشود، برای ما هم انتخاب گذشت یا قصاص بسیار دشوار بود، اما در نهایت گذشت را انتخاب كردیم. چند روز پیش كه برای امضای رضایت‌نامه رفتیم، از لحاظ روحی بسیار زجر كشیدیم، اما یك روز بعد از اعلام گذشت، احساس سبكی خاصی داشتیم.

 

نمی‌دانم چطور توضیح بدهم. آرامشی در میان خانواده و من ایجاد شد كه تا به‌حال چنین آرامشی را تجربه نكرده بودم. امیدوارم قاتل به راه راست هدایت و عاقبت بخیر شود.»

 

​​​​​​​تبعات خوب بخشش

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها پس از این اقدام ارزشمند خانواده اولیای دم، گفت: «اثرات و تبعات خیر این اقدام بزرگ و انسانی تا سال‌ها در خانواده شما باقی خواهد ماند فرهنگ گذشت و صلح و سازش خواهد بود.

 

وی گفت: این اتفاق ارزشمند و نمونه‌های متعدد مشابه آن در زندان‌های كشور با پیگیری و رایزنی‌های به عمل آمده توسط مسؤولان و مددكاران زندان‌ها حاصل شده است. »

 

در این دیدار كه در منزل اولیا‌ی‌دم و در ساعات پایانی روز انجام شد یك جلد كلام‌ا. . . مجید به رسم یادبود و تقدیر از این اقدام ارزشمند و انسانی توسط رئیس سازمان زندان‌ها به این خانواده اهدا شد.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.