2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ماجرای پرونده پدیده شاندیز از ابتدا تا پایان؛ گزارش کامل

ماجرای پرونده پدیده شاندیز از ابتدا تا پایان؛ گزارش کامل

محسن پهلوان بعد از کش و قوس های فراوان 7 مرداد ماه سال 95 پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شده بود.

دوات آنلاین-سرنوشت پرونده شرکت «پدیده شاندیز» به آنجا ختم شد که محسن پهلوان مدیر عامل معزول آن در نهایت حبس ابد گرفت و طلبکاران آن سهامدار شدند. پدیده بعد از بازداشت بابک زنجانی در سال 92 دومین پرونده بحث برانگیز فساد بود که سال 93 مطرح شد.

 

پرونده شرکت پدیده شاندیز در نهایت با مجازات حبس ابد برای مدیرعامل، 150 سال زندان برای 18 تن از دیگر متهمان، استرداد تمام اموال سرمایه‌گذاران مالباخته و البته تبرئه تنها سه تن از متهمان پایان یافت. حکمی که روز گذشته از سوی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی صادر شد و به همین دلیل امکان تجدید نظرخواهی درباره آن وجود ندارد.

 

پدیده شاندیز، شرکتی بود که سال 88 با هدف توسعه صنعت گردشگری در خراسان رضوی تأسیس شد و با تبلیغات گسترده در رسانه‌ها از جمله در رسانه ملی تا سال 93 به جذب میلیارد‌ها تومان سرمایه مردم پرداخت، اما در نهایت از آن سر پرسودا چیزی جز کسب مال نامشروع، سوداگری و سفته بازی متهمان با سرمایه‌های مردم و بحران حضور مالباختگان معترض در خیابان‌ها چیزی باقی نماند. وضعیتی که سبب شد دولت یازدهم در آغاز کار خود با میراث شوم پرونده‌های فساد اقتصادی و جمعیت زیان دیدگان از این مفاسد مواجه باشد و ناچار شود سهم قابل توجهی از توان مدیریتی و مالی خود را صرف سامان دادن به تبعات برجای مانده‌شان کند.

 

اعتراض‌های مردم مالباخته که از اواسط سال 93 آغاز شده بود در دی ماه همان سال به اعلام ممنوعیت فروش و عرضه سهام و تشکیل پرونده کیفری و تعقیب قضایی مدیران شرکت از سوی دادستان عمومی و انقلاب مشهد منتهی و کیفرخواست در اسفند ۹۷ به دادگاه ویژه اقتصادی ارجاع شد.

 

محسن پهلوان البته بعد از کش و قوس های فراوان 7 مرداد ماه سال 95 پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شده بود.

 

افزایش صوری سرمایه شرکت، فروش صوری سهام به نزدیکان در ازای دریافت چک‌های بلامحل، تولید سرمایه بدون آورده، انجام کارشناسی خلاف واقع از سرمایه شرکت، بازارگردانی و تبلیغات واهی که  رشد کاذب قیمت سهام را فراهم می‌آورده، مانور متقلبانه به منظور تحریک مردم برای خرید سهام بیشتر و سوء‌استفاده از رسانه در این زمینه، جعل مهر به‌عنوان کارشناس رسمی دادگستری، افزایش متراژ زمین‌های مورد کارشناسی تا دو برابر و افزایش قیمت آنها تا حدود ۱۷ برابر، افزایش نامتعارف ۱۰۰ برابری نام تجاری پدیده از بازه زمانی مهر ۹۱ تا اسفند ۹۲، افزایش نامتعارف قیمت زمین‌ها و پروژه‌های پدیده در همان بازه زمانی و نهایتاً مشارکت در تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری، اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع فهرست بلندبالای تخلفاتی است که در پرونده پدیده شاندیز رقم خورده بود.

 

حالا محسن پهلوان علاوه بر تحمل حبس ابد (از مجازات تعزیری درجه یک) به استرداد تمامی اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط او تصاحب یا تصرف یا منتقل گردیده است به اشخاص (ذی نفعان) و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محکومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی (استخدام در مشاغل دولتی) محکوم شده است. متهم‌های ردیف دوم تا چهارم به 20 و 25 سال حبس، استرداد اموال، جزای نقدی و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی محکوم شده‌اند. 15 سال حبس و رد مال نیز جزای متهمان ردیف 5 تا 9 پرونده است و برای ده تن دیگر از متهمان دو سال حبس و رد مال تقریر شده است. حسن میربمانی یزدی، محمد وحیدی شعرباف و محمد رفایی نجاران طبسی سه متهمی بودند که دادگاه به‌دلیل عدم احراز ارکان بزه و نیز استرداد وجوه دریافتی از سوی آنها حکم به برائت‌شان داد.

 

براساس حکم صادر شده، تعیین تکلیف موضوعات مالی گروه شرکت‌های پدیده و وضعیت طلبکاران و سهامداران آن، رفع توقیف اموال و قراردادن آنها در اختیار شرکت پدیده از جمله اقداماتی است که در ادامه انجام خواهد شد. اتهامات سایر دلالان و مسئولان دخیل در پرونده اما همچنان ادامه دارد.

 

پدیده به سهامداران رسید

غلامعلی صادقی، دادستان مشهد در جلسه اعلام احکام پرونده شرکت پدیده در دادسرای انقلاب مشهد توضیح داد که حالا طلبکاران شرکت پدیده تبدیل به سهام داران آن شده‌اند. به گزارش ایسنا وی گفت: امروز می‌توانیم با خیال آسوده به سهامداران و طلبکاران بگوییم که حقوق آنها محفوظ است زیرا اموال را حفظ کردیم. وظیفه ما در درجه اول تعقیب متهمان، حفظ اموال و تکمیل پرونده برای دادگاه بود. در دادگاه دو انتظار از قوه‌قضاییه وجود دارد که تعیین مجازات و تعیین تکلیف اموال و سرمایه شرکت است. صادقی اضافه کرد: مجازات قانونی از حبس ابد تا دو سال حبس تعیین تکلیف شد، طلبکاران به سهامداران تبدیل شدند و اموال شرکت، اموال همه طلبکاران و سهامداران شد. به دلیل سهامدار بودن، شریک هستند. خدمت دیگر دادگاه این بود که پهلوان بیان می‌کرد ۸۰ درصد سهام متعلق به خودش است که دادگاه با اختیارات قانونی آن را سلب کرد و در سبد شرکت گذاشت که از محل آن مطالبه تمام طلبکاران تسویه و همه اموال شرکت با این تسویه حساب رفع توقیف خواهد شد و در اختیار شرکت برای ادامه فعالیت قرار خواهد گرفت.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی با بیان اینکه سهامداران عمده مجموعه بانک و مؤسسات مالی هستند، افزود: تقاضای ما این است که از امروز بانک‌ها و مؤسسات مجموعه‌های پولی و نقدینگی شرکت را تحویل بگیرند و برای ادامه فعالیت برنامه‌ریزی کنند. سهامداران باید به هر طریقی شرکت را حمایت کنند. امروز شرکت متعلق به طلبکاران، سهامداران و مردم است و دولت، قوه‌ قضائیه، پهلوان و هیچ کس حقی ندارد. خودتان شرکت را حمایت کنید. وی بیان کرد: امکان جذب سرمایه و نقدینگی باز هم برای شرکت فراهم است و اگر کسی در قالب رأی دادگاه و با ظرفیت مردم برای نقدینگی و مشارکت آمدند، این شرایط فراهم است. مردم از امروز مالک شرکت هستند و هر مالکی باید نسبت به ملک خود دلسوزی و حمایت داشته باشد. اگر در فضای مجازی مطلبی علیه شرکت مطرح کردند، علیه منافع مردم است. افرادی از باب دلسوزی موجی ایجاد کردند را پیگیری کردیم و سهامی در شرکت نداشتند..

 

منبع: ایران

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.