2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روغن سویا احتمال بیماری قلبی و سرطان را بیشتر می‌کند

روغن سویا احتمال بیماری قلبی و سرطان را بیشتر می‌کند

سبت روغن سویا در روغن‌های سرخ‌کردنی به نسبت روغن پالم بالاتر و این برخلاف فرمولاسیونی است که انجمن‌ها در این رابطه مشخص کرده‌اند.

دوات آنلاین-هرچند پیشتر گفته می شد روغن سویا از بهترین روغن هایی است که می توان استفاده کرد اما تحقیقات جدید چیز دیگری را نشان داده است.

 

عضو انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت:نسبت روغن سویا در روغن‌های سرخ‌کردنی به نسبت روغن پالم بالاتر بوده و این برخلاف فرمولاسیونی است که انجمن‌ها در این رابطه مشخص کرده‌اند. این روغن احتمال بیماری‌های قلبی و سرطانی را افزایش می‌دهد و بر همین اساس برای سرخ‌کردن مناسب نیست.

 

دکتر فاطمه اسفرجانی گفت: روغن سویا به علت دارا بودن مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار است و موجب کاهش زمان پایداری اکسایشی روغن می‌شود و به دلیل تولید آلدئیدها، احتمال بیماری‌های قلبی و سرطانی را افزایش می‌دهد و برای سرخ کردن مناسب نیست.

 

وی با انتقاد از برخی تبلیغات که درباره روغن بدون پالم پخش می‌شوند، گفت: روغن پالم با اسیدهای چرب اشباع بالاتر (نسبت به انواع دیگر روغن‌های گیاهی) نقش به سزایی در بهبود خصوصیات فیزیک وشیمیایی و پایداری اکسایشی و هم‌چنین افزایش کیفیت روغن‌های مخصوص سرخ کردنی دارا است.

 

اسفرجانی همچنین درباره تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه درباره میزان مصرف نمک، چربی و قند در ایرانیان گفت: نتایج تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه که در سال ۹۵ انجام شده نشان‌می‌دهد میزان سرانه مصرف روزانه چربی، ۱۵ گرم اضافه بر مقادیر توصیه شده است، هم‌چنین سرانه مصرف قند و نمک هم به ترتیب ۱۱ و هفت گرم بیشتر از مقادیر توصیه شده است که می‌تواند منجر به شیوع اضافه‌وزن، چاقی، دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان شود.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.