2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خط و نشان کالدرون برای پرسپولیسی‌ها

خط و نشان کالدرون برای پرسپولیسی‌ها

وقتی قرار شد پرسپولیس به اردو برود، گابریل کالدرون دو بازی تدارکاتی را هم طلب کرد؛ یک حریف قدر برای بازی نخست و یک حریف ضعیف برای دومین بازی تدارکاتی. انتخاب‌های باشگاه اما طوری بود که علیرضا بیرانوند درباره‌اش گفت: «دوستان‌شان را برای بازی با ما دعوت کرده‌ بودند.»

دوات آنلاین- حتی اگر بیرانوند ضعف‌های اردوی ترکیه را فریاد نمی‌کرد، از حرف‌های سرمربی آرژانتینی پرسپولیس می‌شد فهمید که چه بر سر این تیم آمده: «شرایط کمپ، بهتر از این هم می‌توانست باشد.» این جمله را کالدرون در حالی به زبان آورد که به خاطر تعلل مدیران باشگاه، پرسپولیس دیرتر از بقیه لیگ برتری‌ها تمرین را آغاز کرد و نیمی از زمانش را هم در ترکیه هدر داد. در همان اردویی که بدون حتی یک بازی تدارکاتی به پایان رسید. درست بر خلاف انتظار مرد آرژانتینی که می‌گفت: «بازیکنانم روحیه خوبی برای انجام تمرینات دارند و امیدوارم حریفان تدارکاتی‌مان هم بتوانند ما را به اندازه کافی تحت فشار قرار دهند تا بهتر خودمان را ارزیابی کنیم

 

وقتی قرار شد پرسپولیس به اردو برود، گابریل کالدرون دو بازی تدارکاتی را هم طلب کرد؛ یک حریف قدر برای بازی نخست و یک حریف ضعیف برای دومین بازی تدارکاتی. انتخاب‌های باشگاه اما طوری بود که علیرضا بیرانوند درباره‌اش گفت: «دوستان‌شان را برای بازی با ما دعوت کرده‌ بودند

 

شاید برای همین بود که نخستین حریف پرسپولیس را اصلا معرفی نکردند. آن بازی البته برگزار هم نشد و راست یا دروغ، دلیلش را هوای مه‌آلود منطقه کارتپه عنوان کردند. بازی دوم را هم خودِ سرمربی لغو کرد.

 

 اعلام کردند که یک سر این بازی، تیم کوجالی‌اسپور است و حتما منظور بیرانوند همین تیم بود وقتی می‌گفت: «از کالدرون خجالت می‌کشیدیم که قرار است با چنین تیمی بازی کنیم. هر چند در نهایت این بازی لغو شد و به جای آن یک بازی درون‌تیمی برگزار کردیم

 

در توجیه لغو بازی دوم، سایت رسمی باشگاه چنین ادعایی را مطرح کرد: «قرار بود بازی ساعت 15:30 آغاز شود و پرسپولیسی‌ها از ساعت 15 در زمین حاضر بودند اما به دلیل اینکه حریف با تأخیر بسیار زیاد (45 دقیقه) در محل مسابقه حاضر شد، کالدرون برای حفظ بزرگی پرسپولیس مقابل این بی‌احترامی، برگزاری بازی را نپذیرفت و آن را لغو کرد

 

کسی چه می‌داند. شاید هم دلیلش عصبانیت آقای سرمربی و تصمیمش برای لغو بازی تدارکاتی، محلی بودن تیم حریف بوده است. تیم‌هایی که برای بازی با پرسپولیس انتخاب شده بودند، حتی آماتور هم نبودند و برای همین گابریل کالدرون ترجیح داد بازیکنانش را در بازی‌های درون‌تیمی محک بزند اما به دیدار آنها نفرستد. از حرف‌هایش که این‌طور برمی‌آمد.

 

او بعد از لغو دومین بازی تدارکاتی، بازیکنان را دور خودش جمع کرد و شروع کرد به خط و نشان کشیدن. نه فقط برای آنها، بلکه مدیران و مسوولان پرسپولیس هم مخاطبش بودند: «برای من فرقی ندارد که مقابلم حریف تدارکاتی است، شما بازیکنان هستید یا مدیریت باشگاه و حتی مسوولان تیم. هر کاری را باید درست انجام بدهیم وگرنه ترجیح می‌دهم اصلا انجام نشود. پس بهتر است همه حساب کار دست‌شان باشد و بدانند که اینجا جای شوخی نیست

 

این رک‌گویی همان ویژگی متفاوتی است که کالدرون را به ما شناسانده. چه امروز، چه در روزهای دور بازیگری‌اش و چه زمانی که در تیم‌های عربی مربیگری می‌کرد. بعد از بیش از ده سال مربیگری در خاورمیانه، حالا آسیایی‌ها گابریل کالدرون را شخصیتی می‌دانند که هیچ حرفی را دو بار به زبان نمی‌آورد. حرف‌هایش بعد از لغو بازی تدارکاتی پرسپولیس هم حتما برای اثبات و یادآوری این ویژگی‌اش به بازیکنانش بوده.

 

درست است که پرسپولیس اردوی ده روزه خود را بدون بازی تدارکاتی به پایان رساند اما تنها اتفاق مثبت آن، رفتار حرفه‌ای گابریل کالدرون بود که اجازه نداد تیمش به میدان برود. او با ایستادن مقابل باشگاه که یک تیم محلی را برای بازی با پرسپولیس دعوت کرده بود، در واقع برای بازیکنان هم خط و نشان کشید. رفتاری که البته در سال‌های گذشته هم بارها از او سر زده بود.

 

یادتان هست روزی را که محمد نور با حکم مرد آرژانتینی از تیم‌‌ملی عربستان اخراج شد؟ این ستاره باسابقه و محبوب را جز کالدرون چه کسی می‌توانست کنار بگذارد؟ یک روز تمرین را قطع کرد و به محمد نور گفت که دیگر نیازی به حضورش نیست. گفت می‌تواند وسایلش را جمع کند و برود. پادرمیانی هیچکس را هم برای بازگرداندنش نپذیرفت.

اصلا چرا راه دور برویم؟ داستان سروش و مازاد شدنش هم یک چیزی بود شبیه اخراج محمد نور از تیم‌ملی عربستان. او همان روزهای اول حضورش یکی دو بار به سروش رفیعی گفته بود که «نمی‌خواهم این‌قدر با توپ بازی کنی» اما وقتی دید حرفش شنونده‌ ندارد، به جای تکرار آن، از سروش گذشت.

در واقع سرمربی پرسپولیس بیش از آنکه در این مدت جنبه‌های فنی کارش را نشان بدهد، شخصیت متفاوت و صراحتش را به رخ کشیده است.

 

حالا می‌توانیم در تعریف او بگوییم مردی است که حرفش دو تا نمی‌شود و باید ببینیم با این ویژگی که فوتبال ایران هنوز با آن غریبگی می‌کند، چطور می‌خواهد با مدیران باشگاه پرسپولیس کنار بیاید. مدیرانی که حتی از پس یک اردوی ساده برنیامدند و سکوت‌شان خود تأییدی است بر ناکارآمد بودن این اردو.

 

آنها به پیشنهاد همان مدیر برنامه معروف، اردوی ترکیه را جایگزین اردویی کردند که کالدرون خواسته بود در نزدیکی تهران برگزار شود و بدتر اینکه برنامه‌ریزی برای این اردو و بازی‌های تدارکاتی را هم به او سپردند.

 

البته از نقش عارف محمدوند هم نمی‌توان گذشت. بازیکن سابق پرسپولیس که در ترکیه اقامت دارد و با همکاری همان مدیر برنامه، برای پرسپولیسی‌ها اردوگاه جور کرد و حریف پیدا کرد. اردوگاه گرین‌پارک در منطقه جنگلی کارتپه در فاصله ۱۷۰ کیلومتری استانبول که شرایط جوی‌اش برای برپایی اردو در این مقطع اصلا مناسب نبود.

 

اردویی ۱۰ روزه که بیرانوند آن را بدترین و ضعیف‌ترین اردوی پرسپولیس در سه سال اخیر معرفی کرد و هیچکس از آن راضی نبود. نه کالدرون و نه بازیکنان که آقای سرمربی اجازه نداد با تیم‌های محلی منتخب باشگاه بازی کنند. او از شرایط برگزاری تمرینات هم رضایت نداشت وگرنه نمی‌گفت: «غیر از مواقعی که باران شدید می‌بارید، توانستیم تمرین کنیم

 

اختلافش با محسن خلیلی هم به خاطر شرایط تمرینی و بازی‌های تدارکاتی پرسپولیس بود که باعث شد گابریل کالدرون از کوره دربرود. اختلافی که ایسنا از زبان «یکی از اعضای کادر پرسپولیس» تکذیبش کرده: «من اختلافی میان خلیلی و کالدرون ندیدم. آنها حتی روز آخر با یکدیگر شوخی می‌کردند که این، ارتباط صمیمانه آنها را نشان می‌داد.

 

منبع:ایران ورزشی

 

 

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.