2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نقد سریال نهنگ آبی ؛چرا این سریال موفق نبود

نقد سریال نهنگ آبی ؛چرا این سریال موفق نبود

شاید بتوان گفت جدایی لیلا حاتمی از سریال، مهم‌ترین اتفاقی بود که سهم زیادی در ریزش مخاطبان این سریال داشت.

دوات آنلاین-سریال نهنگ آبی برای دیده شدن و جذب مخاطب نمایش خانگی، چند ویژگی مهم  مانند گروه بازیگران خوب، قصه  متفاوت و یک کارگردان خوش سابقه مانند فریدون جیرانی داشت که باعث می‌شد به موفقیت سریال امیدوار شویم. اما برخلاف انتظار، «نهنگ آبی» در تور مخاطب نیفتاد و حضور ناامید کننده‌ای در بازار شبکه نمایش خانگی داشت. دلایل دیده نشدن این سریال چیست؟ چرا نخستین تجربه فریدون جیرانی در نمایش خانگی موفقیت‌آمیز نبود؟

 

زمان نامناسب توزیع

قبل از این‌که سراغ ایرادهای محتوایی سریال برویم، باید از زمان پخش سریال «نهنگ آبی» بگوییم. اولین قسمت از این سریال در بحبوحه جشنواره فجر و زمانی توزیع شد که سه سریال «ممنوعه»، «احضار» و «هشتگ خاله سوسکه»، در شبکه نمایش خانگی در حال پخش و سریال‌های «هیولا»، «سال‌های دور از خانه» و «رقص روی شیشه» نیز در راه بودند. سریال «ممنوعه» که جای خود را میان تماشاگران پیدا کرده بود، جدی‌ترین رقیب «نهنگ آبی» محسوب می شد و «هیولا»ی مهران مدیری هم در صف توزیع قرار داشت. علاوه بر این، سریال فریدون جیرانی از 9 بهمن‌ماه توزیع شد و پس از پخش هفت قسمت، به دلیل تعطیلات نوروز توزیع نشد و یک وقفه سه هفته‌ای در پخش سریال به وجود آمد که اصلا به نفع مجموعه نبود.

 

جدایی لیلا حاتمی از پروژه

شاید بتوان گفت جدایی لیلا حاتمی از سریال، مهم‌ترین اتفاقی بود که سهم زیادی در ریزش مخاطبان این سریال داشت. خبر اولین حضور لیلا حاتمی در سریالی ویژه نمایش خانگی، بسیاری از مخاطبان و البته طرفداران او را برای تماشای این مجموعه کنجکاو کرد و حذف شخصیت او از قصه، اتفاق بسیار مهمی بود. کناره گیری لیلا حاتمی نه تنها روی تعداد مخاطبان سریال تاثیرگذار بود، بلکه باعث شد مسیر داستان به کلی منحرف شود. شخصیت «آناهیتا» از قصه حذف شد و همه چالش‌ها، جذابیت‌ها و اتفاقاتی را هم که ظرفیت داشت در قصه ایجاد کند، با خود برد.

 

تاخیر در آغاز قصه، دور باطل اتفاقات

چند قسمت ابتدایی سریال «نهنگ آبی»، مربوط به معرفی شخصیت‌ها و نمایش رابطه میان آن‌ها بود و در واقع قصه پیچیده سریال «نهنگ آبی» بسیار دیر، یعنی تقریبا از قسمت چهارم شروع شد و به جریان افتاد؛ مخاطبی که برای تماشای هر قسمت از سریال نمایش خانگی، از طریق سرویس‌های وی‌اودی یا خرید دی‌وی‌دی سریال پول می‌پردازد، چند هفته منتظر شروع قصه نمی‌ماند. ادامه ماجرا هم با ریتم بسیار کندی پیش رفت. در واقع چیزی که مخاطب از نیمه‌های سریال شاهد آن بود، بیشتر شبیه دور باطلی بود که پیچیدگی کاذبی در قصه ایجاد می‌کرد، نه اتفاقات جدید و هیجان‌انگیزی که قصه را پیش ببرند.

 

غیرمنطقی و غیرقابل باور

در جریان قصه شاهد بعضی اتفاقات غیرمنطقی بودیم که داستان را غیر قابل باور می‌کرد. یکی از بدترین نمونه‌های این اتفاق، خودکشی همسر «خالقی» با بازی الهام کردا بود. «سارا» به تنها دخترش که  به طرز بیمارگونه‌ای دچار استرس و اضطراب است، بی‌توجه نیست اما ناگهان بدون این که فکر کند خودکشی او چه تاثیری روی دخترش می‌گذارد، تصمیم به انجام چنین کاری می‌گیرد! بعد از این ماجرا شخصیت «خالقی» با بازی فرهاد آئیش، ناگهان از قصه حذف می‌شود!

 

منبع: خراسان- مائده کاشیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
علی 1400/01/19
این سریال هرچی برنامه نویس بود رو نا امید کرد
ناشناس 1398/05/31
به نظر من که موفق بود. تنها سریال نمایش خانگیه که دوست دارم دنبالش کنم.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.