2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ترافیک بازیکن در خط هافبک و کمبود مهاجم در پرسپولیس

ترافیک بازیکن در خط هافبک و کمبود مهاجم در پرسپولیس

اگر علیرضا بیرانوند برود، پرسپولیس مجبور است فصل را با بوژیدار رادوشویچ به‌عنوان دروازه‌بان شماره یک شروع کند و در ادامه احتمالا رقیبی برای او جذب شود.

دوات آنلاین-درست است که پرسپولیسی‌ها حالا دیگر دغدغه سرمربی ندارند اما این دلیل خوبی نیست برای اینکه از بابت تیم فصل آینده آسوده‌خاطر باشند. تیمی که حتی اگر تمام بازیکنانش حفظ شوند، در خط حمله کمبود دارد؛ چه برسد به حالا که دو تا از بازیکنانش (بیرانوند و علیپور) تصمیم به جدایی گرفته‌اند و تکلیف سه بازیکن دیگر (رسن، نادری و بودیمیر) هم مشخص نیست هنوز. چنانچه تصور کنیم غیر از بودیمیر که ظاهرا به فیفا شکایت کرده و قصد بازگشت ندارد بقیه نفرات در پرسپولیس بمانند، کالدرون با ترافیک سنگینی در کناره‌های خط میانی مواجه خواهد شد اما در هر صورت از کمبود مهاجم نوک رنج می‌برد. دغدغه‌های تلخ و شیرین او در نقطه شروع با پرسپولیس همین‌ها خواهند بود.

 

بیرانوند، رادوشویچ و درویش‌وند

اگر علیرضا بیرانوند برود، پرسپولیس مجبور است فصل را با بوژیدار رادوشویچ به‌عنوان دروازه‌بان شماره یک شروع کند و در ادامه احتمالا رقیبی برای او جذب شود که طبیعتا خارجی نخواهد بود. حال آنکه باید بپذیریم دروازه‌بان بزرگی که در قواره پرسپولیس باشد، بدون تیم نمانده که جانشین علیرضا بیرانوند شود. در این صورت، شماره یک به تن رادوشویچ می‌ماند و دروازه‌بانی که جذب خواهند کرد، باید برای دوم شدن با ابوالفصل درویش‌وند رقابت کند.

 

سیدجلال، شجاع و حسینی

در این پست و با ماندن محمد انصاری خیال کالدرون و باشگاه راحت است. گذشته از این محسن ربیع‌خواه، حسین ماهینی و محمد نادری هم توانایی‌اش را دارند که در صورت نیاز، نقش دفاع میانی را بازی کنند و البته احسان حسینی هم پست تخصصی‌اش دفاع میانی است.

 

نادری و مصلح

چنانچه محمد نادری مشکلش با باشگاه کورتریک بلژیک را حل کند و برگردد، کمبودی در این پست احساس نخواهد شد. هر چند اگر این اتفاق هم نیفتد، محمد انصاری می‌تواند بازی‌های درخشانش در فصل پانزدهم به‌عنوان مدافع چپ را تکرار کند و البته این بار شایان مصلح را به‌عنوان یک رقیب کنار خود خواهد دید. البته محسن ربیع‌خواه هم سابقه بازی در این پست را دارد و به‌عنوان آخرین گزینه، پرسپولیس حسین ماهینی را هم دارد.

 

ماهینی و شیری

با داشتن این دو مدافع، پرسپولیس دیگر چه نیازی دارد به رامین رضاییان که بخواهد او را بازگرداند؟ به نظر می‌رسد بیرون گذاشتن یکی از این دو بازیکن تبدیل به بزرگترین چالش کالدرون در خط دفاع شود و این در حالی است که حسین ماهینی برای پست‌های دیگر خط دفاع و همینطور پست هافبک دفاعی هم گزینه خواهد بود. البته باید ببینیم آیا مرد آرژانتینی مهدی شیری را به او ترجیح خواهد داد که ماهینی برای حضور در پست‌های غیرتخصصی شانس داشته باشد؟

 

ربیع‌خواه و کامیابی‌نیا

اینکه پرسپولیس با چند هافبک دفاعی فصل را شروع کند، به سیستم مد نظر کالدرون بستگی دارد. اگر مربی آرژانتینی دنبال استفاده از سیستم 1-3-2-4 باشد، باید چهار هافبک دفاعی (دو تا اصلی و دو تا هم ذخیره) در اختیارش بگذارند. آن وقت حتی اگر احمد نوراللهی را هم به پست سابقش برگردانیم، باشگاه باید دنبال هافبک دفاعی دیگری هم باشد. کالدرون اما اگر مثل برانکو بازی با سیستم 2-۴-4 (چه خطی، چه لوزی) را انتخاب کند، پرسپولیس نیازی به هافبک دفاعی متخصص بیشتری نخواهد داشت و با حضور کمال کامیانی‌نیا در ترکیب اصلی و محسن ربیع‌خواه روی نیمکت، کارش راه می‌افتد.

 

 بشار و سروش

چنانچه کالدرون بخواهد 2-۴-4 یا 1-3-2-4 باز کند، نیاز به یک هافبک بازیساز در پست ۱۰ خواهد داشت. بشار رسن و سروش رفیعی می‌توانند باز هم رقبای خوبی در این پست برای یکدیگر باشند اما اگر هافبک عراقی به هر دلیل نماند، فرشاد احمدزاده مثل روز‌های اول حضورش در پرسپولیس می‌تواند به پست ۱۰ برگردد و رقیب سروش باشد.

 

 احمدزاده، نعمتی، عالیشاه، همتی، ترابی، طاهرخانی و حسین‌پور

۸ بازیکن برای دو پست؟ ترافیک شدیدی در این ناحیه وجود دارد که با سیستم‌های مختلف هم فرقی نخواهد کرد. باید دید کالدرون چگونه این ترافیک را مدیریت خواهد کرد و کدام بازیکن شانس بیشتری برای بازی پیدا می‌کند. البته در صورت شکست در نقل و انتقالات یعنی جدایی قطعی علیپور و ناکامی در جذب جانشین برای او احتمال این وجود دارد که یک یا دو نفر از این جمع تبدیل به مهاجم شوند.

 

علیپور، بودیمیر، شریفی، کریمی و اسدی

حتی اگر کالدرون بخواهد با یک مهاجم نوک بازی کند، خبر جدایی علیپور و بازنگشتن بودیمیر برایش فوق‌العاده نگران کننده خواهد بود چرا که در آن صورت فقط دو مهاجم رده سنی امید و جوانان در اختیار خواهد داشت.

 

در عین حال اگر علیپور نماند، پرسپولیس حتما باید دنبال یک مهاجم ایده‌آل و ششدانگ باشد که البته پیدا کردنش در بازار داخلی تقریبا محال است و با این نوسان ارزی، امکان جذب مهاجم باکیفیت خارجی هم وجود ندارد. از طرفی حتی اگر تصور کنیم کالدرون روی قابلیت‌های بازیکنانی همچون ترابی، نعمتی و شریفی به‌عنوان مهاجم حساب کند، در صورت ماندن علیپور و در شرایطی که پرسپولیس تصمیم به بازی با دو مهاجم بگیرد به یک مهاجم مکمل دیگر نیاز دارد که البته باید باکیفیت‌تر و موثرتر از بودیمیر باشد.

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.