2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نکونام: می‌گفتند کی‌روش بازی را به قطر فروخته

نکونام: می‌گفتند کی‌روش بازی را به قطر فروخته

کی‌روش برای فوتبال ما خیلی کار‌ها کرد. او واقعا زحمت کشید. اگر هم بین او با برانکو یا هرکس دیگری بحث به‌وجود آمد به‌خاطر شرایطی بود که وجود داشت.

دوات آنلاین-جواد نکونام همیشه جذاب حرف می‌زند. او هم در عصر طلایی لالیگا بازی کرده و هم در دو عصر طلایی تیم‌ملی ایران. نکونام اگر یک روز بخواهد شفاف و واضح حرف بزند، چیز‌هایی خواهد گفت که بی‌شک شنیدن آن‌ها برای هرکسی جذاب است.

 

نکونام در تیم‌ملی همواره نقش فراتر از کاپیتان داشت، به شکلی که گاهی خودش برای حل مشکلات سرباز تیم‌ملی دست به دامن وزیر می‌شد. او حتی گاهی سراغ وزیر کشور می‌رفت تا بتواند مشکلات تیم‌ملی را رفع کند. نکونام سال‌ها در تیم ملی بود و حالا رکورردار بازی‌های ملی است، با ۱۵۲ بازی. نکو حرف‌های جذابی درباره این سال‌ها و همین‌طور اتفاقات فوتبال زده که بسیار خواندنی است.

 

دنبال القاب نیستم

می‌گویند ۱۵۲ بازی ملی دارم. ولی راستش را بگویم من هیچ‌وقت دنبال القاب یا رکورد‌ها نبوده و نیستم. از روز اول برایم مهم این بود که وقتی به فوتبالم پایان می‌دهم، عذاب وجدان نداشته باشم و با خودم بگویم همه تلاشم را کردم. می‌توانستم در این سال‌ها بیشتر از این بازی کنم. یک سال که به‌خاطر پارگی رباط صلیبی در تیم ملی نبودم. چند بار هم نشد همراه تیم باشم و در اسپانیا ماندم.

 

فلسفه خودم را دارم

من از مربیانم چیز‌های زیادی یاد گرفتم. می‌توانم به جرات بگویم کاماچو و کارلوس کی‌روش که از مربیان بزرگ دنیا هستند، روی من اثرگذار بودند. کاماچو مربی رئال و اسپانیا بوده. کی‌روش هم جزو بزرگ‌ترین مربیان دنیاست. در مربیگری، اما فلسفه خودم را دارم. از تفکرات و آموزش‌های آن‌ها استفاده و این را با فلسفه کار خود مخلوط کرده‌ام.

 

دعوای کی‌روش طبیعی بود

کی‌روش برای فوتبال ما خیلی کار‌ها کرد. او واقعا زحمت کشید. اگر هم بین او با برانکو یا هرکس دیگری بحث به‌وجود آمد به‌خاطر شرایطی بود که وجود داشت. وقتی یک مربی هشت سال در کشوری باشد، طبیعی است که زیاد به تنش می‌خورد. کی‌روش هم هشت سال در فوتبال ما بود. تلاش می‌کرد تا تیم ملی در بالاترین سطح باشد. طبیعی بود آن مشکلات به‌وجود بیاید.

 

خود کارلوس تصمیم می‌گرفت

راستش من خیلی وقت‌ها تلاش می‌کردم تا کارلوس کی‌روش را آرام کنم. یک جا‌هایی نقش داشتم. منتها یک واقعیتی که وجود داشت من نظرم را می‌گفتم، ولی این خود کی‌روش بود که باید تصمیم می‌گرفت.

 

الان زمان حرف زدن نیست

راستش درباره جدایی‌ام از کادر فنی تیم‌ملی نمی‌خواهم حرف بزنم. یعنی الان زمانش نیست که بخواهم صحبت کنم. اگر حرف بزنم باید خیلی از مسائل را باز کنم و خیلی حرف‌ها را بگویم که واقعا الان وقتش نیست. در فولاد خیلی کار دارم و باید فکر و ذکرم روی این تیم باشد. ان‌شاءا... به موقع در این باره حرف می‌زنم. باید وقتی صحبت کنم که اینقدر گرفتار نباشم و در فوتبال نباشم. ولی در آن ماجرا من، فدراسیون و کی‌روش مقصر بودیم. نمی‌خواهم بگویم فقط یک نفر مقصر بود. روز آخر در هتل هم این را به کارلوس کی‌روش گفتم.

 

من اشتباه کردم و مسی گل زد؟

بازی آرژانتین من اشتباه کردم مسی گل زد؟ این تفکر فوتبالی نیست. مثلا الان ما باید به جام جهانی آرژانتین برگردیم و بگوییم کدام بازیکنان روی گل‌های بوسنی مقصر بودند؟ بررسی کنیم که روی سه گل بوسنی چه کسی اشتباه کرد چه کسی گل را خورد و کدام مدافع می‌توانست بهتر عمل کند؟ ببیند کسانی که تفکر فوتبالی دارند نظرشان فرق دارد. آن‌ها می‌گویند یک تیم با هم گل می‌خورند و با هم گل می‌زنند. این صحبت‌ها واقعا فوتبالی نیست.

 

عکس کی‌روش با لباس عربی منتشر شد

شایعه فروختن بازی به قطر برای کی‌روش درست شد. یادم هست همان موقع یکی از رسانه‌های ایرانی عکس کی‌روش را با لباس عربی منتشر کرد. این اتفاقات باعث شد تا کارلوس خیلی جدی‌تر کار را دنبال کند و تمام جانش را بگذارد تا ما بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ را ببریم. یادم هست قبل از سه بازی آخر در دبی اردو داشتیم. یکی از مسؤولان ورزش به من گفت که کی‌روش بازی را به قطری‌ها فروخته است و شما تیم را جمع کن و حواست باشد. گفتم آقا این چه حرفی است. من داخل تیم هستم و تلاش و کوشش مجموعه را می‌بینم. چنین چیزی نیست. واقعا داشتم می‌دیدم که همه چقدر کار می‌کنند و آقای کی‌روش چطور به فکر بازی است و برنامه‌ریزی انجام می‌دهد. بازی را هم یک بر صفر بردیم. بعد به همان مسؤول گفتم دیدید همه وجودشان را گذاشته بودند تا بازی را ببریم؟

 

مازیچ گفت تصمیمم درست بود

در بازی جام جهانی برزیل مقابل آرژانتین مازیچ، داور مسابقه اشتباه خیلی بزرگی کرد. خطای بازیکن آرژانتین روی اشکان دژاگه خطا بود. داور باید پنالتی را می‌گرفت. یادم هست وقتی در العربی بازی می‌کرد و با السد بازی داشتیم مازیچ را برای قضاوت آورده بودند. با او صحبت کردم و گفتم چرا آن صحنه را پنالتی نگرفتی؟ هنوز روی نظر خودش بود. می‌گفت تصمیمم درست بود.

 

سند نداشتم!

یکی از خبر‌هایی که واقعا در دوران حضورم در اسپانیا جنجال‌ساز شد، دستگیری یک ایرانی به جرم حمل مواد مخدر بود. یادم هست خبرگزاری فرانسه نوشته بود این بازیکن در لالیگا بازی می‌کند و در تیم ملی ایران حضور دارد. خیلی برای ما حاشیه درست شد. چون صحبت از یک ایرانی در لالیگا شد، تمام سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بدون تحقیق چیز‌هایی نوشتند. چند ساعتی کلا درگیر شدم. دوستان و رفقایم نگران بودند و فکر می‌کردند اتفاق خاصی افتاده است. چند ساعتی واقعا مشغول شدیم. بازیکنی که دستگیر شده بود در تمرینات نومانسیا کار کرده بود، ولی در لالیگا به میدان نرفته بود. برای همین جنجال‌ساز شد. وقتی با خنده پرسیدیم سند برای آزادی‌اش نگذاشت، جواب داد: آن موقع سند نداشتم که بگذارم و او را در بیاورم!

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.