2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
یحیی گل‌محمدی؛ بهترین گزینه ایرانی برای پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی؛ بهترین گزینه ایرانی برای پرسپولیس

واقعیت این است که یحیی گل‌محمدی بهترین گزینه ایرانی برای پرسپولیس است. عاقل‌مردی جوان که می‌تواند پرسپولیس را از مسیر برانکو منحرف نکند.

دوات آنلاین-یحیی گل‌محمدی دیگر یک مربی جوان نیست. از آن روز‌ها که یکباره بازیکن بزرگ و تأثیرگذاری در تیم ملی شد و آن اشک‌هایش در بازی ایران - ایرلند با حسرتش شریک‌مان کرد تا این روزها که مربی قابل و موفقی در لیگ برتر شده، سال‌ها گذشته. او در دوران بازیگری سال‌های آخرش را درخشید اما اگر بخواهیم یک فرصت طلایی برای انجام یک کار بزرگ در مربیگری‌اش پیدا کنیم، همین حالاست. یحیی گل‌محمدی در مربیگری به «مرد اعتماد» تبدیل شده، انتخابش برای هیچ تیمی دیگر ریسک نیست و همه با اطمینان درباره موفقیتش حرف می‌زنند. در نسل او حتی علی دایی نتوانسته این اعتماد را بسازد. علی منصوریان در ساختن چنین اعتمادی هرگز موفق نبوده و دیگران نیز از نسل او رقبای جدی و برش‌داری در بازار مربیگری لیگ برتر نیستند.

 

یحیی نه فقط برای پرسپولیس بلکه برای هر تیمی به انتخابی مطمئن و کم ریسک تبدیل شده و بدیهی بود که اگر پرسپولیس خیال انتخاب مربی ایرانی بعد از جدایی برانکو ایوانکوویچ را در سر دارد، در خانه یحیی گل‌محمدی را بزند. پرسپولیس اما باید می‌دانست که شروع مذاکره‌اش برای استخدام گل‌محمدی اگر با باشگاه تحت قرارداد با این مربی نباشد، نمی‌تواند یک مذاکره بدون تنش و رودررو و شفاف را انجام دهد اما انتخاب راه غلط توسط مدیریت باشگاه پرسپولیس به حاشیه‌های این انتخاب افزود و منجر به موضع‌گیری باشگاه پدیده مشهد شد. حالا هر لحظه خبر می‌رسد که آخرین خبر درباره موضع‌گیری باشگاه پدیده و واکنش احتمالی پرسپولیس و گل‌محمدی چیست و این یعنی ما تماشاگر یک جریان بیهوده محصول مدیریت بی‌مبالات هستیم.

 

واقعیت این است که یحیی گل‌محمدی بهترین گزینه ایرانی برای پرسپولیس است. عاقل‌مردی جوان که می‌تواند پرسپولیس را از مسیر برانکو منحرف نکند. احتمال انحراف از مسیر موفقیت با گزینه‌های دیگری مثل علی دایی بیشتر است. به طور مثال علی دایی در پرسپولیس کار خودش را می‌کند و راه خودش را می‌رود اما یحیی گل‌محمدی آنقدر منطقی به نظر می‌رسد که کاشته‌های ۳ سال اخیر پرسپولیس را بر باد ندهد.

 

در فوتبال ایران چهره‌هایی مثل یحیی گل‌محمدی با این مسیر مربیگری پرشمار نیستند. او هرگز وارد جدل‌های خانمانسوز نمی‌شود، منطقی و معقول است، مربیگری را مثل سلبریتی‌ها دنبال نمی‌کند و به موفقیت چنگ نمی‌زند بلکه برای رسیدن به آن «کار» می‌کند.

 

همه اینها یا شاید ده‌ها نکته دیگر یحیی و پرسپولیس را به هم رسانده است اما در عجب روزی آنها به هم رسیده‌اند. گل‌محمدی پای قرارداد را با پدیده امضا کرده و حالا جدایی ماجرای ساده‌ای نیست و حتی زوایای اخلاقی این جدایی احتمالی هم قابل بحث است و گل‌محمدی هم به این زوایا لابد بی‌توجه نیست. اینها کار را سخت می‌کند و می‌تواند دردسری تازه برای هر دو باشگاه و یحیی گل‌محمدی باشد.

 

یحیی ۱۱ سال مربیگری کرده و مربی تازه‌کاری نیست اما حضور در پرسپولیس برای او بی‌شک جذاب است. موفقیت‌های ۳ فصل اخیر پرسپولیس انتخاب نیمکت این تیم را برای هر مربی به یک انتخاب خطرناک تبدیل می‌کند اما همان حسی که یحیی را برای دیگران به یک مربی مطمئن در لیگ تبدیل کرده، در ذهن یحیی حتما ابعاد جدی‌تر و محکم‌تری دارد و یحیی را نیز در این انتخاب دچار تردید نکرده. به همین دلیل پاسخ او برای یک کار سخت این بوده: بله.

 

یحیی می‌داند چه حکایت جانفرسایی در پرسپولیس دارد و باید به چه توقعاتی پاسخ بدهد و در همین لحظه البته می‌داند که ادامه راه موفقیت‌آمیز پرسپولیس چه تجربه بزرگی برای اوست و موفق بیرون آمدن از این چالش چه مربی بزرگی به نام یحیی گل‌محمدی می‌سازد.

 

اینها در این ‌روزهای تصمیم یعنی گذراندن لحظه‌های سخت. لحظه‌های سختی که میان خبرها و نظرها می‌گذرد و معلوم نیست یحیی چند روز دیگر پای قرارداد تازه‌ای را میان هیاهوی خبری امضا می‌کند یا به قرارداد پیشین خود با پدیده متعهد می‌ماند. گیر افتادن در میان تردیدها؛ این موقعیت جانفرسا و مزخرفی‌ است اما شاید یحیی تصمیمش را گرفته باشد.

 

منبع: ایران ورزشی- فرشاد کاس‌نژاد

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.