2019/09/22
۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور
اگر فکر می‌کنید زشت هستید، حتما بخوانید

اگر فکر می‌کنید زشت هستید، حتما بخوانید

افرادی که از این اختلال رنج می‌برند و از ظاهر خود بسیار ناراضی هستند به جراحی‌های پلاستیک و آرایش‌های افراطی روی می‌آورند و معمولا از نتیجه کار ناراضی‌اند.

دوات آنلاین-تا به حال شده زمانی که آماده رفتن به مهمانی می‌شوید یا در حال آرایش هستید، از ظاهر خود متنفر باشید؟ یا به طور مثال، همواره در حال مقایسه خود با دیگران باشید یا به عکس مد‌ل‌ها و افراد معروف با حسرت نگاه کنید؟ بعضی افراد هستند که پی‌در‌پی به دنبال نقایص خود در آینه می‌گردند و هر بار به دنبال گرفتن تایید دیگران برای ظاهر خود هستند. دانشمندان این وسواس را به نوعی اختلال خود زشت‌پنداری یا «بادی دیسمورفیک» می‌نامند.

 

سندرومی که فرد به صورت افراطی درباره بخشی از ظاهر خود دچار حساسیت می‌شود تا جایی که این افکار وسواسی باعث اختلال در زندگی فرد  می شود و او را اجتماع گریز و بدون اعتماد به نفس می‌کند. افرادی که از این اختلال رنج می‌برند و از ظاهر خود بسیار ناراضی هستند به جراحی‌های پلاستیک و آرایش‌های افراطی روی می‌آورند و معمولا از نتیجه کار ناراضی‌اند و تاثیر این تغییرات روی روان آن ها موقتی است.

 

چگونه می‌توان برای درمان این اختلال اقدام کرد؟

 1-دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید و فهرستی از بارزترین رفتارهای مربوط به این اختلال و تعداد دفعات انجام هریک در شبانه روز را یادداشت کنید تا کم کردن آن برای تان راحت‌تر شود. عادت‌هایی مانند نگاه کردن در آینه، بررسی مدام پوست خود، مقایسه کردن خود با افراد معروف در مجله، رسانه‌های اجتماعی و صحبت درباره ظاهر خود با دیگران را یادداشت کنید. این کار راهی مطمئن برای بیان ترس، خشم و دیگر احساسات درونی شماست.

 

2- فعال‌تر باشید و فهرستی از فعالیت‌های روزمره و ثابت داشته باشید. فعالیت بدنی مثل شنا، پیاده‌روی و باغبانی، مطالعه و هر آن چه باعث لذت شما می‌شود به کاهش بسیاری از علایم اختلال خودزشت پنداری، از جمله اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

 

منبع: خراسان

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.