2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
چه کار کنیم بچه‌ها دروغ نگویند

چه کار کنیم بچه‌ها دروغ نگویند

وقتی فرزندتان کار اشتباهی انجام می‌دهد، اما راستش را می‌گوید، به‌خاطر راستگویی‌اش، در تنبیه او تخفیف قائل ‌شوید.

دوات آنلاین-تا به حال به این فکر کرده‌اید که بچه‌ها چرا دروغ می‌گویند؟ وقتی فرزندتان را از چیزی می‌ترسانید و تهدید می‌کنید، وقتی او را از کنجکاوی‌اش دور نگه می‌دارید، یا وقتی کار اشتباه او را به بدترین شکل پاسخ می‌دهید، به‌طور غیرمستقیم این پیام را به او می‌دهید که برای تنبیه‌نشدن، واقعیت را از من پنهان کن.اگر می‌خواهیم فرزند صادق و راستگویی داشته باشیم چه کنیم؟

 

 در تنبیه کودک تخفیف قائل شوید. وقتی فرزندتان کار اشتباهی انجام می‌دهد، اما راستش را می‌گوید، به‌خاطر راستگویی‌اش، در تنبیه او تخفیف قائل ‌شوید.

 

  به‌خاطر هر اشتباه کوچک او را تنبیه نکنید. به‌خاطر هر اشتباه ریز و درشتی، او را به سختی تنبیه نکنید. اگر وقتی پاک‌کنش را گم می‌کند به اندازه وقتی که مثلا به خواهر کوچک‌ترش آسیب می‌زند، او را دعوا کنید به او یاد داده‌اید که برای در امان ماندن از هر تنبیهی، دروغ بگوید. حتی برای مسائل کوچک و کم‌اهمیت.

 

 از فرزندتان بازجویی نکنید. از فرزندتان بازجویی نکنید و وقتی می‌خواهید با صداقت چیزی را با شما در میان بگذارد، دوستانه درباره موضوع با او صحبت کنید.

 

  به او هنر عذرخواهی‌کردن را بیاموزید. به او بگویید هر کدام از ما اشتباهاتی داریم اما به هر حال باید مسئولیت کاری را که کرده‌ایم بپذیریم و اگر لازم است، به‌خاطرش عذرخواهی کرده یا تنبیه شویم.

 

 اگر در جایی که انتظارش را نداشتید راست گفت، تشویقش‌ کنید. اگر جایی که انتظار می‌رفت دروغ بگوید، راست گفت، تشویقش کنید و جایزه بدهید.

 

 خودتان همیشه راستگو باشید. خودتان صداقت را باید در جزئی‌ترین مسائل زندگی هم رعایت کنید و حتی دروغ مصلحتی نگویید. فرزندتان باید یاد بگیرد که دروغگویی هیچ توجیهی ندارد و راستگویی ارزشی مطلق است که در همه حال باید رعایت شود.

 

 به او بگویید او را همان گونه که هست دوست دارید. به او بگویید او را همین‌گونه که هست بیشتر دوست دارید و لازم نیست بخواهد با دروغ‌گویی تصویر بهتری از خودش نشان دهد.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.