2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
در انتخاب دوست چه نکاتی را باید رعایت کنیم

در انتخاب دوست چه نکاتی را باید رعایت کنیم

هر کسی برای رفاقت مناسب نیست. اگر قصد دارید دوست خوبی بای خود انتخاب کنید به معیارهایی که در این مطلب آمده است توجه کنید.

دوات آنلاین-چه كسی می‌تواند یک دوست خوب باشد؟ شاید این سوالی است كه از وقتی توانسته‌ایم با انسان‌های اطرافمان ارتباط برقرار كنیم از ذهنمان گذشته است. تاثیری كه دوست بر زندگی ما دارد بر هیچ‌كس پوشیده نیست.

 

گاهی یک دوست می‌تواند زندگی ما را دگرگون كند و این دگرگونی می‌تواند مثبت یا منفی باشد. شنیدن یك جمله از یک دوست می‌تواند ما را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد. پس حتی كلمات و جملاتی كه از دهان دوستتان خارج می‌شود روی زندگی شما تاثیرگذار است. برای اینكه بتوانیم دوست خود را به‌خوبی انتخاب كنیم و به او اعتماد كنیم با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم، اما معیارهایی وجود دارد كه می‌توان گفت در انتخاب دوست راهگشا هستند.

معیارهای انتخاب دوست خوب

دوست خود را با خانواده بسنجید

شما در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید كه قطعا شرایط اجتماعی و فرهنگ خاص خود را دارد. شاید به‌خوبی بدانید كه هیچ‌كس مثل خانواده‌تان شناخت كافی و كاملی از شما ندارد، پس به جرات می‌توان گفت كه خانواده‌تان می‌تواند به شما راجع به اینكه دوست خوبی انتخاب كرده‌اید یا نه بازخورد خوبی بدهد.

 

بیشتر بخوانید: چطور فردی خوش صحبت باشیم

 

پس دوستی را انتخاب كنید كه خانواده‌تان او را تائید كند؛ البته این به معنی این نیست كه شما تمام تصمیم‌گیری راجع به دوستانتان را به خانواده خود بسپارید بلكه به این معنی است كه باور كنید خانواده‌تان وقتی شما را كنار دوستتان می‌بیند می‌تواند تشخیص دهد كه این دوست با شما همخوانی دارد یا خیر. پس روی نظرات خانواده خود راجع به دوستانتان حساب زیادی باز كنید. از طرف دیگر نظر دوست شما راجع به خانواده‌تان نیز بسیار مهم است. دوست واقعی دوستی است كه شما را به خانواده‌تان نزدیك كند و حتی اگر شما در خانواده خود احساس راحتی نمی‌كنید و به هر دلیل دچار مشكلاتی با خانواده خود هستید، دوستتان باید در حل این مشكلات در راستای رفتن بیشتر شما به آغوش خانواده كمك كند نه اینكه شما را به دوری از آنها ترغیب كند. دوری شما از خانواده مثل جداشدن یك شاخه از درخت است كه هیچ توانایی و قدرتی نخواهد داشت.

 

اگر دوستی دارید كه باعث می‌شود شما به خانواده خود بیشتر اعتماد كنید و نزدیك شوید می‌توان گفت كه دوست خوبی دارید. نكته مهم دیگر در انتخاب دوست خانواده اوست. خانواده هر كس یك دورنما از شخصیت و فرهنگ اوست. البته كسانی هستند كه از لحاظ فرهنگی و شخصیتی فاصله‌هایی با خانواده خود دارند، اما ریشه‌های هر فرد به خانواده‌اش می‌رسد و شما با گذشت زمان به این پی می‌برید كه اگر از اول به خانواده دوستتان دقت بیشتری می‌كردید شناخت بهتری از او به دست می‌آوردید و او را زودتر می‌شناختید.

دوست خوب چه ویژگی هایی دارد

صداقت و رازداری؛ از شرط‌های اصلی دوست خوب

دو صفت لازم برای انتخاب دوست، صداقت و رازداری است. اگر دوستتان با شما صادق نباشد نمی‌توانید هیچ اعتمادی به او داشته باشید. صداقت یك دوست به معنی گفتن یك دروغ ساده نیست و بسیار فراتر از این است. صداقت در رفاقت به معنی این است كه شما و دوستتان بدانید درونتان چه می‌گذرد و به چه فكر می‌كنید و از حس و حال واقعی هم باخبر باشید حتی گاهی بدون اینكه با هم حرف بزنید همدیگر را بفهمید. شما و دوستتان هیچ دلیلی‌ وجود ندارد كه به هم دروغ بگویید.رازداری نیز از موارد ضروری برای برقراری یك دوستی خوب است.

 

رازداری یعنی شما و دوستتان در دنیای دوستی‌‌ هیچ‌كس را شریك نكنید و رمز و رازهایتان تنها بین خودتان بماند و نگهداری رازهای شخصی یكدیگر از وظایف انسانی شماست. همچنین نگهداری راز دیگران در برابر دوستتان مهم است؛ اگر می‌بینید دوستتان راز كس دیگری را برای شما فاش می‌كند بدانید كه روزی راز شما را نیز برای دیگری می‌گشاید. دوست شما باید امانتدار شما باشد و هرچه از لحاظ معنوی یا مادی به شما تعلق دارد باید برای او محترم باشد و شما باید آن‌قدر به دوستتان اطمینان داشته باشید كه چیزهای مهمی را بتوانید دست او بسپارید.

 

همراهی دوست مناسب در موفقیت‌ها و شكست‌ها

بارها شنیده‌اید كه دوست شما باید از شادی شما شاد و با غم شما غمگین شود، اما تا به حال راجع به چه كسی این را واقعا حس كرده‌اید؟ قطعا شما در زندگی‌تان با موفقیت‌ها و شكست‌های زیادی روبه‌رو خواهید بود. در هر شرایط شما به دوستی احتیاج دارید كه بتوانید غم و شادی خود را با او تقسیم كنید. در موفقیت‌هایتان به حس و حال دوستتان دقت كنید.

 

آیا او واقعا خوشحال است؟ در راه رسیدن به موفقیت نقش دوستتان چقدر بوده است؟ آیا اگر او نبود به این موفقیت نمی‌رسیدید؟ یا برعكس با نبود او به موفقیت‌های بیشتری نائل می‌شدید؟ آیا نشانه‌هایی از حسادت در او می‌بینید؟ شما قطعا می‌توانید بفهمید كه دوستتان از شادی شما خوشحال است یا نه؟ در شكست‌ها شما به هیچ‌وجه به یك دوست سرزنش‌كننده احتیاج ندارید و از طرفی حمایت همه‌جانبه از اشتباهاتتان نیز خیانت به شماست. دوست واقعی دوستی است كه در عین همدردی با شما بتواند اشتباهاتتان را نیز ببیند و شما را متوجه آنها كند و با كمك او بتوانید از شكست‌ها عبور كنید و دوباره مرتكب اشتباه نشوید. راهنمایی‌های یك دوست می‌تواند عمیقا در رفع مشكلات به شما كمك كند.

 

منبع: آرمان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.