2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
13 نکته کلیدی برای این‌که خانواده‌ای خوشبخت باشیم

13 نکته کلیدی برای این‌که خانواده‌ای خوشبخت باشیم

در خیلی از خانواده‌ها مرسوم نیست که درباره مسائل مالی با هم مشورت کنند اما نباید این‌طور باشد.

دوات آنلاین-اهمیت داشتن یک خانواده موفق بر هیچ فردی در دنیا پوشیده نیست. شاید به همین دلیل است که نتایج بررسی تعدادی خانواده موفق توسط چندین روان‌شناس و مشاور درباره رازها و رمزهای موفق شدن اعضای آن خانواده‌ها در سایت‌های سبک زندگی همچون msn، rd و ... بازدید بالایی داشته است. ایسنا با این مقدمه می نویسد: در ادامه بیشتر از عادت‌های خانواده‌های موفق در دنیا برای‌تان می گوییم.

 

1- با بزرگ‌تر‌های خانواده با مهربانی رفتار می‌کنند

مراقبت از افراد سالمند و رسیدگی به آن‌ها یک راه بسیار عالی برای نشان دادن محبت و قدردانی از آن هاست و به این معنی نیست که همه چیز خود را فدا کنید. خانواده‌های موفق می‌دانند که اگر پدربزرگ یا مادربزرگ در خانه‌ آن‌ها و در کنارشان زندگی می‌کند، همه‌ اعضای خانواده و تصمیم‌هایی که می‌گیرند تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت(چه مثبت و چه منفی) اما یک خانواده موفق می‌توانند به خوبی این مسئله را مدیریت کنند و در عین حال با مهربانی و احترام و مراقبت به نیاز‌های فرد سالمند با کمک هم پاسخ بدهند.

 

2-برای شاد بودن برنامه‌ریزی می‌کنند

شاید به نظر برسد شادی مقوله‌ای مرتبط با سلامتی نیست اما هست! شما هر چه شادتر باشید بیشتر انگیزه دارید که به سلامتی خود برسید. بچه‌های شادتر در مدرسه و تحصیل عملکرد بهتری دارند و پدر و مادر شادتر، بهتر می‌توانند مسئولیت‌های خود را انجام دهند. آدم‌های شاد معمولا بخشنده‌تر و قدردان‌تر هستند و از همه مهم‌تر، معنای بیشتری از زندگی خود درک می‌کنند.

 

3- وقتی با هم هستند، موبایل و...  را کنار می‌گذارند

اعضای یک خانواده موفق وقتی در کنار هم هستند به فعالیت‌هایی می‌پردازند که ربطی به ابزار‌های الکترونیکی ندارند. هر چند دور هم تلویزیون تماشا کردن می‌تواند آرامش‌بخش باشد و فرصت‌های خوبی برای تفریح کردن فراهم کند اما پرداختن به فعالیت‌هایی که همه بتوانند در سطح خود در آن شرکت داشته باشند و با هم گفت‌وگو کنند مهم‌تر است.

 

4-موفقیت‌های یکدیگر را جشن می‌گیرند

خانواده‌های موفق و شاد راهی برای هر یک از فرزندان خانواده پیدا می‌کنند تا بتوانند خودشان را نشان بدهند. آن‌ها استعداد بچه‌ها را کشف و برای‌شان امکاناتی فراهم می‌کنند تا بتوانند به موفقیت برسند. سپس پیروزی‌های حتی کوچک‌شان را جشن می‌گیرند و با هم شادی می‌کنند.

 

5-درباره مسائل مالی خانواده با هم حرف می‌زنند

در خیلی از خانواده‌ها مرسوم نیست که درباره مسائل مالی با هم مشورت کنند اما نباید این‌طور باشد. خانواده‌های موفق در مواجهه با مشکلات مالی از حرف زدن درباره آن طفره نمی‌روند و تصمیمات مالی را با مشورت هم می‌گیرند. در تصمیمات مالی یک خانواده موفق جایی برای خیال‌بافی و احساس گناه و شرمندگی وجود ندارد و در مواقع سختی، همه پشتیبان هم هستند.

 

6-با هم آشپزی می‌کنند

این که فقط یک نفر غذا درست کند و همه بخورند، شیوه درستی نیست. در خانواده‌های موفق همه‌ اعضا در آشپزی سهم دارند. تهیه کردن یک وعده غذا نیازمند این است که هر یک از اعضای خانواده در خریدن، آماده کردن و آشپزی سهم داشته باشند. غذایی که از همان مرحله‌ خرید تا میز غذا با همکاری همه تهیه شده باشد، می‌تواند بسیار لذت بخش و تجربه‌ای آموزنده باشد. یک خانواده موفق سر میز غذا گپ و گفتی جالب و صمیمانه دارند و تبادل نظر می‌کنند.

 

7-اهل قدردانی و تشکر هستند

خانواده‌های موفق این فرهنگ را دارند که بابت کوچک‌ترین داشته‌ها نیز قدردان باشند. این حس و عادت باعث می‌شود از همدیگر نیز بابت هر خدمت کوچکی تشکر کنند و جوی در خانه ایجاد شود که با انرژی‌های مثبت جاری، همه‌ افراد خانواده، موفق و شاد باشند.

 

8-هر روز دور هم غذا می‌خورند

هنگام غذا خوردن فرصت بسیار خوبی برای برقراری یک ارتباط با کیفیت است. اگر معمولا به ندرت می‌توانید همه اعضای خانواده را همزمان دور میز غذا جمع کنید، زمانی را مشخص کنید که همه بتوانند در خانه باشند و به همان زمان پایبند باشید.

 

9-نه فقط موفقیت، تلاش را هم تحسین می‌کنند

یکی از عادت‌های خانواده موفق این است که فقط موفقیت‌ها و پیروزی‌ها را تحسین نمی‌کنند بلکه تلاش و پشتکار را نیز تحسین می‌کنند حتی اگر منتهی به موفقیت نشود. در خانواده‌ سالم، اگر یکی از اعضا مسئولیت خود را به طور کامل انجام ندهد، او را سرزنش نمی‌کنند بلکه کمک می‌کنند تا کارش را بهتر انجام بدهد. شما باید تلاش افراد را هر چقدر هم که اندک باشد ببینید و تحسین کنید.

 

10-با هم بازی می‌کنند

خانواده‌های موفق از زمان بازی بچه‌ها به عنوان فرصتی برای با هم بودن و تحرک داشتن استفاده می‌کنند. در ضمن اعضای یک خانواده موفق در پایان روز، زمانی را به کسب آرامش اختصاص می‌دهند یا پیش از خواب دور هم داستان می‌خوانند.

 

11-منصفانه با یکدیگر جر و بحث می‌کنند

خانواده‌های موفق محیطی مطمئن برای ارتباط موفق ایجاد می‌کنند، جایی که هر کسی بتواند به این اطمینان برسد که احساساتش درک شده و مورد احترام است. اعضای یک خانواده موفق می‌دانند که اختلاف نظر طبیعی است و لزومی ندارد همیشه با هم موافق باشند اما این موضوع را نیز می‌دانند که باید احساسات یکدیگر را درک کنند. آن‌ها بلدند منصفانه با هم جر و بحث کنند، بدون این که به نظر کسی بی‌احترامی شود. در یک خانواده سالم، اعضا به سلاح حل مسئله به شیوه‌ای عادلانه مجهز هستند.

 

12-بچه‌ها را لوس نمی‌کنند

با بچه‌های‌تان زیاد حرف بزنید و درباره موضوعات مهمی چون زندگی، علم، دنیای شگفت انگیزی که در آن زندگی می‌کنیم، اخبار و حتی سیاست با آن‌ها گفت‌وگو کنید. سعی کنید خیلی زود، بچه‌گانه و لوس حرف زدن با بچه‌ها را کنار بگذارید و از صدای معمولی‌تان برای حرف زدن با بچه‌ها استفاده کنید. نظرشان را درباره مسائل گوناگون بپرسید و به گفت‌وگوهای‌تان رنگ و بوی نصیحت ندهید.

 

13- از هم عذرخواهی می‌کنند

بچه‌ها وقتی کار اشتباهی مرتکب می‌شوند باید عذرخواهی کنند اما پدر و مادر نیز اگر مرتکب خطایی شدند باید عذرخواهی کنند. شاید این توصیه باب طبع خیلی از بزرگ‌تر‌ها نباشد اما در رابطه بین والدین و فرزندان، تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و خانواده‌های موفق این موضوع را خوب می‌دانند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.