2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تهدید، زنجیر، گاز اشک‌آور، تخلیه چشم، آتش‌زدن ماشین و کمی فوتبال
نگاهی به بازی سپاهان- پرسپولیس

تهدید، زنجیر، گاز اشک‌آور، تخلیه چشم، آتش‌زدن ماشین و کمی فوتبال

هواداران پرسپولیس به هر شکلی که فکرش را بکنید کتک خوردند. عکس‌های این درگیری‌ها و رد خونی که در بدن آسیب دیدگان افتاد، تکان‌دهنده بود.

دوات آنلاین-می‌گویند حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کند اما این بار خبر کرده بود! درست از همان روزی که بازی برگشت پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی به جنجال کشیده شد، معلوم بود که بازی چند هفته بعد دو تیم در نیمه نهایی جام حذفی‌، با یک جنجال تاریخی رو به رو خواهد شد. حالا با در نظر گرفتن این حقیقت باید گفت مشکل بزرگی که نمی‌توان به راحتی با آن کنار آمد همین جاست؛ همه این حقیقت را می‌دانستند که یک دعوای بزرگ، ‌دعوای بزرگتری را به دنبال دارد و با توجه به حاشیه‌های بازی قبلی، در نقش جهان شاهد فاجعه خواهیم بود؛ و اتفاق ناراحت کننده اینجاست که فاجعه اتفاق افتاد!برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های مدیریتی برای جلوگیری از این بحران هم نتیجه مثبتی نداشت و حالا سوال این است که چه کسی مسوولیت این اتفاقات ناراحت کننده و چهارشنبه شب خونین را خواهد پذیرفت؟وقتی فاجعه اتفاق می‌افتد یعنی یک یا چند نفر وظایف خود را درست انجام نداده‌اند. بی‌مسوولیتی مربوط به کدام شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی است؟بیایید مهم‌ترین جنجال‌های چهارشنبه شب را مرور کنیم. شاید به جواب این سوال برسیم.

 

روالی است که تبدیل شده به یک عادت بد برای مدیران مختلف این فوتبال؛ در انجام تمام کارهای بزرگ و برگزاری مسابقات مهم، عده‌ای هم باید قربانی شوند و کنار آمدن با این حقیقت تلخ را همه باید یاد بگیرند! برای مدیریت اصلا مهم نیست که خیلی‌‌ها در راه برگزاری یک مسابقه ممکن است از بین بروند. اگر غیر از این بود برای بلیت فروشی به همان روش منسوخ شده فروش بلیت در چند ورزشگاه رجوع نمی‌کردند. نتیجه آن اما چه بود؟ درگیری شدید تماشاگران دو تیم از صبح روز بازی!

 

کتک‌کاری با استفاده از گاز اشک آور، ‌اسپری فلفل، چماق، قفل فرمان و زنجیر! هواداران پرسپولیس به هر شکلی که فکرش را بکنید کتک خوردند. عکس‌های منتشر شده از این درگیری‌ها و رد خونی که در بدن آسیب دیدگان افتاد، حسابی تکان‌دهنده بود. البته در زمان دعوا قطعا بعضی از پرسپولیسی‌ها هم اقدام متقابل داشتند. ولی تصاویر خونین درگیری‌های صبح و کارشکنی‌ در بلیت فروشی به تماشاگران پرسپولیس به خوبی نشان می‌داد که در نقش جهان شاهد یک بحران تاریخی خواهیم بود.

 

با چاقو هواداران پرسپولیس را تهدید می‌کردند که اگر بلیتی که برای تماشای بازی خریداری کرده‌اند را پاره نکنند به آنها آسیب وارد خواهند کرد! این متنی از یک کتاب جنایی و تخیلی نیست. حادثه وحشتناکی است و با وجود اینکه سخت می‌شود آن را باور کرد در اصفهان رخ داد و برخی افراد شرور با چنین تهدیدی تعدادی از هواداران پرسپولیس را مجبور کردند بلیت‌های خود را پاره کنند.

 

 پندار خمارلو مدیر روابط عمومی پرسپولیس هم در تایید این خبر گفته است: «در بلیت فروشی کارشکنی شدید داشتند. هواداران ما را کتک زدند. با چاقو هواداران پرسپولیس را ترسانده بودند و تهدید کردند اگر بلیت‌شان را پاره نکنند به آنها آسیب می‌زنند. هواداران ما را برای حضور در ورزشگاه واقعا ترسانده بودند و دیدید که سکوهای ما هم خالی ماند.»

 

دادستانی و پلیس اصفهان از چند روز مانده به بازی تاکید کردند برخورد قانونی سختی با عاملان درگیری و افرادی که جو را ملتهب کنند خواهند داشت. در نقش جهان دوربین‌های مدار بسته کار گذاشتند. بارها و بارها از وقتی تماشاگران وارد ورزشگاه شدند از مردم خواستند از پرتاب سنگ و بطری و مواد محترقه خودداری کنند چون تمام متخلفان با کمک دوربین‌ها شناسایی می‌شوند. ولی در نهایت باز هم بیش از 15 نارنجک دستی در استادیوم منفجر شد. تماشاگران سپاهان گویا یادشان رفته که همین مواد محترقه بینایی سرباز احمدی را سال‌ها پیش از او گرفت و قرار نیست از فجایع گذشته درس بگیرند! اصفهان قطعا در حال حاضر پایتخت انفجار نارنجک‌های دستی در ورزشگاه‌های فوتبال ایران است!

 

در جریان جنگ تماشاگران سپاهان و پرسپولیس 144 نفر مصدوم شدند که 28 نفر آنها راهی بیمارستان شدند. این آمار وحشتناک و ترسناک به نوعی می‌تواند نشانگر عمق فاجعه‌ای باشد که در نقش جهان اتفاق افتاد. به خاطر پر نشدن ورزشگاه، ‌روی سکوها درگیری به همان شعار و فحاشی به طرف دیگر و عوامل دو تیم خلاصه شد. منتهی بلافاصله بعد از اینکه پرسپولیس گل برتری را در دقیقه 120 به سپاهان زد، بحران به اوج رسید. ‌تماشاگران این تیم که می‌دانستند در بیرون ورزشگاه با سپاهانی‌ها درگیری خواهند داشت سعی کردند زودتر از آنها ورزشگاه را ترک کنند. منتهی سپاهانی‌های تا سر حد مرگ عصبانی تا این صحنه را دیدند سریع به دنبال آنها رفتند و درگیری شدید و خونین در بیرون ورزشگاه آغاز شد. شدت درگیری به قدری بود که بیم آن می‌رفت حتی شاهد مرگ چند هوادار باشیم که خوشبختانه تنها فاجعه‌ای که شاهد آن نبودیم همین مساله بود. البته با ورود یگان ضد شورش درگیری‌ها طولانی نشد و جمعیت متفرق شد. منتهی در همین درگیری‌ها بدن بسیاری از تماشاگران دو تیم آسیب دید و سرهای بسیاری شکست و حتی چشم یک پسر بچه کور شد.

 

آقای پدر، پسر بچه خود را به ورزشگاه نقش جهان برد تا یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مسابقات فصل را از نزدیک تماشا کنند. بهای این حضور اما 5 هزار تومن بلیت حضور در ورزشگاه نبود. قیمت گزاف این بود که پسر بچه به خاطر برخورد سنگ به چشمانش‌، مجبور به خالی کردن چشمان خود شود و بینایی‌اش را از دست بدهد و دیگر نتواند ببیند! بدون تردید تلخ‌ترین اتفاق چهارشنبه شب خونین نقش جهان، همین اتفاق ناراحت کننده و تاسف برانگیزی بود که برای این پسر بچه افتاد. فریادهای پدر این پسر کم سن و سال هم شاید ناراحت‌کننده‌ترین صدایی بود که در ورزشگاه‌های مختلف در این فصل شنیدیم: «می‌خواهم صد سال این فوتبال نباشه! آقای فدراسیون نشین، آقای سازمان لیگ نشین، ‌آقایان باشگاه سپاهان و پرسپولیس؛ شب راحت خوابتان می‌برد؟ راحت بخوابید. راحت بخوابید که بچه من این طوری شد.» ولی سوال اصلی اینجاست؛ آیا کسی عذاب وجدان دارد؟

 

فوتبال ایران سرشار از کینه و نفرت است. وقتی تماشاگران به جان یکدیگر رحم نمی‌کنند آن وقت انتظار دارید به اموال غیر یا ورزشگاه‌ها رحم کنند؟ تبریز و مشهد و تهران و رشت و خوزستان هم ندارد. در همه شهرها نفرت‌پراکنی بیداد می‌کند. تحمیل کردن خسارت‌های مالی شدید به خودروهای پلاک تهران حادثه تاسفبار دیگر جنگ نقش جهان بود. شیشه تمام ماشین‌ها را شکستند و به خودروی خبرنگاران و عکاسان ورزشی که آنها را مجبور کردند ماشین خود را در پارکینگ عمومی پارک کنند، آسیبی جدی وارد شد. خودرو 206 یک عکاس را که هواداران سپاهان آتش زدند. خودرو صفر ال نود یک عکاس دیگر را به هر شکلی که می‌شد نابود کردند. جالب اینجاست که صاحبان این ماشین‌ها بعد از نازل شدن این بلا چاره‌ای ندارند جز اینکه ماشین خود را در این شرایط سخت اقتصادی فقط به صورت اوراقی بفروشند. یعنی به شکلی به ماشین‌های آنها حمله شد که دیگر امکان درست شدن وجود ندارد. اتفاق تلخ‌تر این است که وسایل داخل خودرو مانند کابل گوشی، شارژر گوشی‌های اپل، ضبط، مدارک، پاور بانک، فلش، ادکلن و هر چیزی که درون این خودروها بود هم متاسفانه غارت شد.

 

یک اتفاق بسیار مهم و قابل تامل حضور دادستان اصفهان در ورزشگاه نقش جهان و رسیدگی به فجایع ورزشگاه بود. دادستان در کنار خبرنگاران و عکاسانی که ماشین‌های آنها آسیب دید حاضر شد و دستور رسیدگی به شکایت آنها را صادر کرد. از همان موقع قرار بر این شد که شکایت از باشگاه سپاهان به‌عنوان میزبان و سازمان لیگ به‌عنوان برگزار کننده مسابقه و البته پلیس که وظیفه برقراری نظم و امنیت را داشت انجام شود. در شرایط کنونی اکثریت قریب به اتفاق مسوولان مدعی هستند که باشگاه سپاهان به خاطر تخلفات زیاد تماشاگرانش باید هزینه خسارت‌های مختلف به افراد را پرداخت کند. البته مسعود تابش مدیرعامل باشگاه سپاهان تاکید کرده خودشان هم ماشین شخصی به ورزشگاه نمی‌برند و نباید کسی ماشین به ورزشگاه می‌آورد و از طرفی اصلا معلوم نیست که تماشاگران سپاهان این خسارت‌ها را به ماشین‌های پلاک تهران زده باشند. توجیهی غیر قابل قبول! در نهایت اما باید منتظر تصمیم محاکم قضایی درباره این فجایع باشیم. سازمان لیگ هم معتقد است که سپاهان باید هزینه خسارت‌ها را بپردازد.

 

و در آخر باید به یک نکته مهم توجه کرد! مسوولان باشگاه سپاهان بنرهای فرهنگی زیادی در ورزشگاه نقش جهان نصب کرده‌ بودند. روی یکی از آنها نوشته شده بود: «اصفهان پایتخت فوتبال کشور»، در کنار آن روی بنر دیگری نوشتند: «احترام به داور، احترام به قانون است». بنر دیگر هم این پیام را داشت: «با احترام به یکدیگر از فوتبال لذت ببریم».

 

آیا کسی در استادیوم به داور احترام گذاشت؟ بازیکن و مربی و سرپرست و تماشاگران سپاهان به تندترین شکل ممکن علیه تیم داوری بودند. یا درباره بنر احترام گذاشتن برای لذت بردن از فوتبال! با فجایعی که در این گزارش آن را بررسی کردیم، آیا واژه احترام ذبح نشد؟ این بنرها نشان می‌دهد که حرف‌ها با عمل‌ها چقدر فاصله دارد!

 

منبع: ایران ورزشی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.